چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۲۰۰۳۸۶۷
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

فکرشهر: حداقل طبق تحقیقات جدید، غذا واقعاً دارو است.

به گزارش «فکرشهر» از یورونیوز، مطالعه‌ای که این هفته توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که مصرف پروتئین - به ویژه پروتئین گیاهی به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری مزمن را برای زنان با افزایش سن کاهش می‌دهد.

آردیسون کورات، نویسنده و دانشمند این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: مصرف پروتئین در میانسالی با ارتقای سلامتی در بزرگسالی مرتبط است.

ما همچنین دریافتیم که منبع پروتئین مهم است. به نظر می‌رسد دریافت بیشتر پروتئین از منابع گیاهی در میانسالی، به علاوه مقدار کمی پروتئین حیوانی، برای سلامتی و بقای خوب در سنین بالاتر مفید است.

با تجزیه و تحلیل داده‌های خود گزارش شده از بیش از ۴۸۰۰۰ زن، محققان دانشگاه تافتس دریافتند که شرکت کنندگانی که پروتئین بیشتری از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و لوبیا مصرف می‌کردند کمتر به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی یا سرطان مبتلا می‌شدند.

بر اساس این گزارش، پروتئین‌های گیاهی بر پروتئین‌های لبنی یا حیوانی برتری داشتند. کسانی که پروتئین‌های گیاهی بیشتری مصرف کردند، کلسترول بد، فشار خون و حساسیت به انسولین کمتری داشتند در حالی که کسانی که پروتیین حیوانی بیشتری مصرف میکردند سطوح بالاتر موارد منفی مورد اشاره. را دارا بودند.

در این مطالعه طولانی مدت از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ زنان متخصص مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفتند. درابتدای مطالعه، همه زنان بین ۳۸ تا ۵۹ سال داشتند و به نظر می‌رسید که از سلامت جسمی و روانی خوبی برخوردار باشند.

محققان دریافتند افرادی که بر خوردن پروتئین‌های گیاهی تمرکز می‌کردند، ۴۶ درصد بیشتر احتمال داشت که در سال‌های آخر زندگی خود سالم باشند
منابع محبوب پروتئین گیاهی شامل عدس، لوبیا، نخود، اسفناج و کلم بروکلی است.

در همین حال، افرادی که پروتئین حیوانی بیشتری مانند گوشت گاو، مرغ، شیر، ماهی/غذا‌های دریایی و پنیر مصرف می‌کردند، با افزایش سن ۶ درصد کمتر احتمال داشت که سالم باشند.

مسئول پروژه میگویدکسانی که مقادیر بیشتری پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، بیشتر به بیماری‌های مزمن مبتلا بودند و نتوانستند عملکرد فیزیکی مناسبی را که ما معمولاً با خوردن پروتئین مرتبط می‌دانیم، به دست آورند.

شرکت کنندگان در این مطالعه اکثراً سفیدپوست بودند و مسئول پروژه گفت که تحقیقات بیشتری در مورد سایر نژاد‌ها و قومیت‌ها باید انجام شود تا ببینیم آیا پروتئین گیاهی برای همه زنان به همین میزان مفید است یا خیر.

داده‌های این مطالعه از نظر ترکیب جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی بسیار همگن هستند، بنابراین پیگیری مطالعه در گروه‌هایی که متنوع‌تر هستند مفید خواهد بود. این حوزه‌ای است که هنوز در حال تکامل است.

با این حال، با توجه به نتایج شگفت‌آور مؤثر این تحقیق، اضافه کردن پروتئین گیاهی اضافی - مانند یک کاسه لوبیا یا مقداری اسفناج اضافی - به رژیم غذایی روزانه‌تان ضرری ندارد.

مسئول پروژه میگوید دریافت پروتئین در رژیم غذایی، به ویژه پروتئین گیاهی، در میانسالی نقش مهمی در ارتقای سلامت و در سنین بالاتر در حفظ وضعیت سلامتی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر