دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۶۰۵۴
سه‌شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

فکرشهر: اعتمادآنلاین نوشت: شواهد حاکی از آن است که هت‌تریک استقلال در حذف از آسیا رقم خورده مگر اینکه باشگاه با انتشار اسنادی این مساله را تکذیب کند.

روز یازده فروردین آخرین مهلت تعیین تکلیف بدهی‌های باشگاه‌ها جهت اخذ مجوز حرفه‌ای بود.

استقلال در چند ماه گذشته با یک پرونده بدهی سنگین خارجی (۵۲۰ هزار دلار در پرونده انتقال محمد محبی از سانتاکلارا به استقلال در زمان مدیریت مصطفی آجرلو) مواجه بود و مدیران این باشگاه تا لحظات آخر تلاش داشتند مشکل را برطرف کنند، اما حالا که سه روز از زمان پایانی مهلت گذشته با توجه به سکوت علی خطیر و همکارانش ابهام‌ها در مورد موفقیت باشگاه استقلال در پرداخت بدهی افزایش یافته است.

در روز‌های گذشته انتظار می‌رفت مدیران استقلال با انتشار یک بیانیه رسمی خیال هواداران را راحت کنند. هواداران در صفحات مجازی در این رابطه حملات پرتعدادی را علیه علی خطیر و بخش رسانه‌ای باشگاه ترتیب دادند و یک سوال واضح پرسیدند: «اگر بدهی استقلال به سانتاکلارا پرداخت شده است چرا باشگاه بیانیه رسمی نمی‌دهد؟»

اما این اتفاق رخ نداد و در عوض یک خبر چند خطی مبهم که به نظر می‌رسد از طرف باشگاه به برخی رسانه‌های نزدیک به خودش داده شده در خروجی سایت‌ها قرار گرفت با این مضمون که باشگاه استقلال موارد مورد نظر را انجام داده و مشکلی نیست. در این خبر آمده است که ۳۰۰ هزار دلار از طریق منابع استقلال در نزد فیفا به سانتاکلارا پرداخت شده و مابقی پول قرار است واریز شود. در همین رابطه تضمین فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا و تاییدیه فیفا و صلح‌نامه با باشگاه سانتاکلارا بارگذاری شده است.

از سمت دیگر خبر رسید که استقلال برای پرداخت ۲۲۰ هزار دلار باقیمانده مسیر عجیبی را در پیش گرفته است. برخی مدعی شدند خود باشگاه موفق شده ۲۲۰ هزار دلار را تهیه کند و در حال ارسال این پول به صورت خردخرد است، اما از آنجا که ممکن است این پول به دلیل مشکلات بانکی به حساب سانتاکلارا ننشیند، استقلال با فدراسیون فوتبال ایران توافق کرده که از محل مطالبات فدراسیون نزد AFC پول به حساب باشگاه پرتغالی واریز شود و استقلال با فدراسیون فوتبال ایران تسویه حساب کند، روندی پیچیده که مشخص نیست به نتیجه رسیده باشد یا خیر.

اصلی‌ترین مشکل در این روند مساله تصویب هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است. طبق قوانین هر گونه برداشت از حساب فدراسیون فوتبال باید با مصوبه هیات‌رئیسه صورت بگیرد، اما خبری در مورد برگزاری جلسه هیات‌رئیسه و موافقت آن‌ها با کمک به باشگاه استقلال منتشر نشده است.

سکوت مدیران استقلال، پروسه عجیبی که آن‌ها برای پرداخت بدهی در نظر گرفتند و عدم وجود مصوبه هیات‌رئیسه مواردی بود که تا دیروز ظهر هواداران استقلال را بابت سرنوشت این ماجرا نگران کرده بود، اما وقتی ساعاتی پیش آپدیت جدید فیفا منتشر و مشخص شد که پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بابت بدهی به سانتاکلارا هنوز بسته است نگرانی آن‌ها چندبرابر شد، چرا که اگر بدهی استقلال به سانتاکلارا پرداخت شده بود باید پنجره این باشگاه باز می‌شد، اما حالا که این اتفاق رخ نداده یعنی بدهی استقلال تسویه نشده است.

ساعتی بعد از انتشار این خبر بار دیگر عوض اینکه باشگاه بیانیه رسمی بدهد یکی از مدیران باشگاه بدون اینکه حتی نامش را بیان کند به رسانه‌ها گفت مشکلی از بابت حذف استقلال از آسیا این باشگاه را تهدید نمی‌کند. این مدیر ناشناس با تایید اینکه پول به صورت کامل به حساب باشگاه پرتغالی واریز نشده از توافق با سانتاکلارا گفت و اینکه مدرک مربوط به توافق طرفین مبنی بر اینکه بدهی استقلال طی دو قسط پرداخت خواهد شد جهت اخذ مجوز حرفه‌ای بارگذاری شده است. این مصاحبه در شرایطی منتشر شد که اگر مدیر مورد ادعا از اظهارات خود اطمینان داشت حتماً با مشخصات کامل در رسانه‌ها ظاهر می‌شد، اما از آنجا که چنین اطمینانی نیست خودش را آفتابی نکرده تا اگر فرداروزی شرایط عوض شد مجبور به پاسخگویی نشود.

مدیران استقلال رویه سال‌های گذشته که در نهایت به حذف آبی‌ها منجر شد را در پیش گرفته و به جای شفاف‌سازی و صداقت با هواداران به انتشار خبر‌های مبهم و مصاحبه‌های ناشناس رو آورده‌اند. این روز‌ها دل توی دل هواداران استقلال نیست که آیا غیبت آن‌ها از آسیا سه‌باره می‌شود یا خیر. آن‌ها با خودشان می‌گویند حتماً به اصطلاح «گیر و گوری» توی کار هست که باشگاه جرات نمی‌کند بیانیه رسمی منتشر کند.

به هر حال باید تا زمان بررسی مدارک توسط کمیته‌های صدور و استیناف مجوز حرفه‌ای در داخل کشور و سپس بررسی این مدارک توسط AFC باشیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود، اما شواهد حاکی از آن است که هت‌تریک استقلال در حذف از آسیا رقم خورده مگر اینکه باشگاه با انتشار اسنادی این مساله را تکذیب کند. آنچه در این میان واضح است اینکه تا روز نهایی اعلام نتایج بررسی مدارک تیم‌ها آبی‌ها از نگرانی جان به لب خواهند شد و این تقصیر مدیریت باشگاه استقلال و شخص علی خطیر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر