سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
به بهانه افتتاح دهکده‌ گردشگری بوشهر؛
فکرشهر: سئوالات بسیاری از سوی برخی کارشناسان در این باب مطرح شده از جمله این‌ که چرا دفتر فنی استانداری که وظیفه اصلی آن نظارت بر پروژه‌های عمرانی استان است به‌عنوان مجری به این طرح ورود کرده است؟...
کد خبر: ۲۰۶۴۹
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

فکرشهر: روز گذشته دهکده گردشگری بوشهر در حالی افتتاح شد که از زمان وعده آن مردم برای دیدن چنین روزی لحظه شماری می کردند.

\n\n

البته باید گفت طی گزارش میدانی تهیه شده از جمعیتی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه دهکده گردشگری به این محل آمده بودند، نمی‌توان حضور محمود جهان را که پس از سال‌ها برای اجرای موسیقی محلی به این مراسم دعوت شده بود را برای کشیده‌شدن سیل عظیم جمعیت به محل افتتاحیه نادیده گرفت.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایلنا، زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، انتظار می‌رفت که دیگر شاهد افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام و ناقص  به‌مانند دولت دهم نباشیم اما به‌واقع گذر زمان خلاف این موضوع را ثابت کرد و این مسئله ای نبود که از دید کارشناسان و اهل فن نیز پنهان بماند. هنوز یادمان نرفته است که در دولت دهم و به‌ خصوص در ماه‌های پایانی عمر آن، چطور پروژه‌های بزرگ و کوچک، پیاپی و با عجله و بدون کارشناسی لازم و با مطالعات ناقص افتتاح می‌شد تا آن دولت، کارنامه‎ای پر و پیمان را به‌نام خود رقم بزند.

\n\n

افتتاح پروژه‌های این‌چنینی در نگاه نخست بسیار امیدبخش بوده اما هدف اصلی افتتاح عجولانه این‌گونه پروژه‌ها از نگاه تیزبین مردم دور نخواهد ماند. پروژه‌هایی که برخی رسانه‌ها با بوق و کرنا آن ها را رنگ و لعاب می‌بخشند.

\n\n

استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های بسیار از نظر منابع طبیعی، قدمت تاریخی، فرهنگ غنی و... پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر، توسعه و سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی دارد. بنابراین نمی‌توان انکار کرد که داشتن دهکده گردشگری در برخی مناطق ویژه استان، می‌تواند علاوه بر جذب سرمایه، توریسم و توسعه این منطقه از جنوب کشور، در اشتغال‌زایی نیز موثر باشد.

\n\n

از طرفی اجرای هر پروژه در هر حوزه‌ای، مستلزم مطالعات دقیق و کارشناسی‌شده است که بتواند در درازمدت حداکثر کارایی و حداقل اثرات منفی بر محیط پیرامون خود را داشته باشد.

\n\n

دهکده گردشگری بوشهر با مساحتی حدود 85 هکتار طراحی شده است که فاز نخست آن روز گذشته به مساحت 12.5 هکتار افتتاح شد.

\n\n

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگاران گفته است: «در این طرح هیچ مداخله‌ای در حوزه زیست‌محیطی انجام نخواهد شد. وجود دریا و خورهای متعدد از ویژگی‌های دهکده گردشگری بوشهر است که متناسب با این قابلیت برنامه‌ریزی برای استقرار امکانات، متناسب با تمامی سنین طراحی شده است.»

\n\n

البته این در حالی است که کارشناسان حوزه‌های مختلف یا نهادهای مختلف نظری مشابه با استاندار ندارند!!

\n\n

به‌عنوان مثال در طرح احداث دهکده گردشگری، طبق طرح تفصیلی شهر بوشهر در محل مذکور، حدود 14 هکتار فضای سبز پیش‌بینی شده است و این وسعت فضای سبز، مستلزم مطالعات دقیق و کارشناسی‌شده از نظر زیست‌محیطی بوده و در نظر‌گرفتن زیرساخت‌های متناسب با این طرح از ضروریات اولیه و مقدماتی آن است.

\n\n

آبرسانی به فضای سبز پارک با تانکر در شان پروژه‌ای با این وسعت نبوده و بهتر بود تصفیه پساب‌های شهری با سرعتی مطلوب و به‌موقع جهت تامین آب آن فراهم می‌شد.

\n\n

نحوه انتخاب تیم طراحی، مطالعاتی همچون حرکات جزر و مدی دریا نسبت به منطقه احداث این دهکده، مطالعات ترافیکی ورود و خروج با توجه به قرار‌گرفتن آن در کنار بزرگراهی که ورودی شهر بوشهر است، حساسیت محل قرارگیری(هم‌جواری با خور طبیعی که زیستگاه ارزشمندی برای آبزیان است) و ... از جمله مسائل مهمی است که باید در این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت و تامل بیشتری روی آن می‌شد.

\n\n

سئوالات بسیاری از سوی برخی کارشناسان در این باب مطرح شده از جمله این‌ که چرا دفتر فنی استانداری که وظیفه اصلی آن نظارت بر پروژه‌های عمرانی استان است به‌عنوان مجری به این طرح ورود کرده است؟

\n\n

در صورت عدم پذیرش شهرداری در مورد نگهداری از این مجموعه، کدام سازمان عهده‌دار این امر خواهد شد؟

\n\n

آیا مجوزهای لازم زیست‌محیطی در راستای اجرای این پروژه صادر شده است؟ اگر بدون اخذ مجوز، اقدام به اجرا و بهره‌برداری از این پروژه شده، چرا مراجع ذیربط سکوت اختیار کرده و از توان قانونی خود جهت جلوگیری از آن استفاده نکرده‌اند؟

\n\n

آیا بهتر نبود هزینه اجرای این طرح، صرف تکمیل پارک لیان می‌شد؟ پارکی که با داشتن چشم‌انداز زیبا، متاسفانه با صرف هزینه هنگفت، نیمه‌تمام و متروک مانده است. آیا دهکده گردشگری نیز به سرنوشتی همچون سرنوشت پارک لیان دچار نخواهد شد؟ در حال حاضر، فاز نخست دهکده گردشگری بوشهر، قطعه زمینی دوازده‌ و‌نیم هکتاری سنگفرش‌شده با تعداد زیادی باغچه است که تعداد کمی از آنها گلکاری شده و مابقی به‌صورت خاکی باقیمانده است. پروژه‌ای که هر کسی با نگاهی گذرا نیز به افتتاح زود‌هنگام آن پی خواهد برد.

\n\n

چه کسی پاسخگوی آسیب‌هایی که نتیجه عدم تعامل و هماهنگی بین ارگان‌های مسئول بوده و اثرات منفی آن مستقیما متوجه مردم است، خواهد بود؟

\n\n

این سئوالات و بسیاری مسائل و مشکلات دیگر وجود دارد که امید می‌رود مسئولان اجرایی پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن بدهند.

\n\n

 با تمام این گفته‌ها، باز هم امید می‌رود که در ادامه روند پیشرفت این طرح و دیگر طرح‌های عمرانی که سبب توسعه استان می‌شوند، شاهد اتفاقات بهتری باشیم و تلخی ناتمام‌ماندن طرح‌هایی همانند پارک لیان و... از کام مردم استان زدوده شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر