چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: موقعیت خاص دریایی ایران که این کشور را از شمال و جنوب به یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های دریایی منطقه بدل کرده باعث شده نگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان به دریاهای ایران نگاهی خاص و ویژه باشد، نگاهی که به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها بتوان از آن استفاده‌ای حداکثری داشت.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، توسعه دریامحور به عنوان هدف اصلی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی در طول سال‌های گذشته بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته و با وجود تمام محدودیت‌ها همواره بر لزوم گسترش توان دریایی کشور تاکید ویژه‌ای صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۱۵۲۶
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

فکرشهر: موقعیت خاص دریایی ایران که این کشور را از شمال و جنوب به یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های دریایی منطقه بدل کرده باعث شده نگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان به دریاهای ایران نگاهی خاص و ویژه باشد، نگاهی که به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها بتوان از آن استفاده‌ای حداکثری داشت.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، توسعه دریامحور به عنوان هدف اصلی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی در طول سال‌های گذشته بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته و با وجود تمام محدودیت‌ها همواره بر لزوم گسترش توان دریایی کشور تاکید ویژه‌ای صورت گرفته است.

\n\n

نگاه جدی افق 1404 به جایگاه دریایی ایران به عنوان هاب دریایی منطقه باعث شده صحبت از آینده دریایی ایران به شکلی ویژه رصد شود و بسیاری از بنادر کشور خود را آماده حرکتی جدی به سمت توسعه کند.

\n\n

طرح توسعه بندر شهید رجایی، افتتاح فازهای جدید بندر چابهار، افزایش توان ساختاری بندر امام، افزایش توان تخلیه و بارگیری در بنادر امیرآباد و انزلی در شمال کشور تنها بخشی از برنامه‌های گسترده‌ای است که با لغو تحریم‌ها پیشروی ایران قرار خواهد گرفت.

\n\n

این نگاه که ایران بتواند عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرده و بار دیگر به عرصه اصلی دریایی منطقه باز گردد در حالی در طول ماه‌های گذشته دنبال شده که نه تنها هیچ استفاده رسانه‌ای امیدبخشی از تغییر جایگاه دریایی ایران صورت نمی‌گیرد که حتی فضایی برای انتقال اخبار و پوشش رسانه‌ای نیز وجود ندارد.

\n\n

سازمان بنادر و دریانوردی که با توجه به موقعیت خاص خود در طول ماه‌های گذشته محل رفت و آمد بسیاری از گروه‌های تجاری و اقتصادی خارجی بوده و حتی در برخی مواقع کار به قرارداد و یا تفاهمنامه‌هایی نیز منجر شده است به نظر می‌رسد با برخی از رسانه‌های کشور قهر کرده است.

\n\n

عدم انتقال خبر هیچ یک از این مراسم نبود نشست‌های خبری و برنامه‌هایی که به انتقال اخبار و اطلاعات در این حوزه منجر می‌شود باعث شده جز چند رسانه خاص بسیاری از رسانه‌های کشور اطلاعات دقیقی از آنچه در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی کشور می‌گذرد نداشته باشند.

\n\n

این رویکرد اگر ادامه پیدا کند شاید برد تبلیغاتی مدنظر برای بنادر ایران در بازگشت‌شان به عرصه جهانی را از بین برده و شرایط را برای رقبای قدرتمند و قدرت‌ گرفته این سال‌ها باز کند. بنادر قدرتمندی که با استفاده از نبود قدرت‌های ایران توانسته‌اند بسیاری از لاینرهای بزرگ جهان را وارد آب‌های خود کرده و درآمد سرشاری به دست بیاورد. حالا که ایران آماده می‌شود بار دیگر به سمت بازپس‌گیری جایگاه خود اقدام کند شاید باز گذاشتن دست رسانه‌ها در انتقال اخبار مربوط به این حوزه منطقی‌ترین کاری باشد که می‌توان از یک سازمان بزرگ انتظار داشت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر