جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
بحران برای گوجه کاران استان؛
فکرشهر: این قصه ی ادامه دار تمام این سال های کشاورزان استان بوشهر است! فصل برداشت محصول که می شود، همه چیز و همه کس دست به دست هم می دهند تا محصولات روی دست کشاورزان بماند و خراب شود؛ جهاد کشاورزی که کشاورزان را به امان خدا رها می کند، آنان دست به دامان رسانه ها و...
کد خبر: ۳۰۱۷۷
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: این قصه ی ادامه دار تمام این سال های کشاورزان استان بوشهر است! فصل برداشت محصول که می شود، همه چیز و همه کس دست به دست هم می دهند تا محصولات روی دست کشاورزان بماند و خراب شود؛ جهاد کشاورزی که کشاورزان را به امان خدا رها می کند، آنان دست به دامان رسانه ها و نمایندگانشان می شوند؛ کشاورزانی که تنها امیدشان به همین برداشت محصول است اکنون می بینند که باید حاصل دسترنج و سرمایه خود را رها کرده یا برای جلوگیری از تعفن، زیر خاک مدفون کنند؛ نوع محصولش هم فرقی ندارد... خرما باشد، هندوانه و صیفی جات باشد یا گوجه...

به گزارش فکرشهر، این بار کاهش قیمت گوجه فرنگی به زیر 200 تومان کشاورزان را به کمک و دادخواهی واداشت؛ نماینده مردم دشتستان در مجلس که خود عضو کمیسیون کشاورزی نیز می باشد از اعضای کمیسیون دعوت نمود تا به این مناطق و محصولات بر زمین مانده سری زده و برای این مشکل کشاورزان راه حلی بیایند؛ دعوتی که همراهی نماینده مردم دشتی و تنگستان را نیز به همراه داشت؛ یعنی شهرستان هایی که کشت بیش ترین محصولات گوجه را دارا هستند.

در همین راستا، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه از مزارع گوجه فرنگی و محصولاتی که بر اثر افت شدید قیمت و رکود بازار فروش روی دست کشاورزان مانده است، بازدید کردند و در این سفر، نمایندگان مردم شهرستان های شاهزند و زابل و نماینده مردم جنوب استان نیز سعادت را همراهی می کردند.

نماینده دشتستان و دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جمع گوجه کاران بخش های ارم و بوشکان گفت: گزارش های تهیه شده به طور مفصل یکشنبه آینده در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح و در پی آن برای تصمیم گیری به وازرتخانه جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد و امیدواریم که با این گزارش ها دولت تمهیداتی برای حل مشکل کشاورزان گوجه کار اتخاذ کند تا بیش از این متضرر نشوند.

به گزارش فکرشهر، کشاورزان بوشهری در شرایطی خریدار داخلی برای گوجه های خود ندارند که کشورهای همسایه همچون عراق نیز به کشت این محصول دست زده اند و امکان صادرات نیز وجود ندارد. استان‌های مجاور از جمله کهگیلویه و بویراحمد و کرمان نیز به تولید گوجه پرداختند و هم‌زمان فصل برداشت این گوجه‌ها در استان‌ها رسیده است و گویی بازار اشباع شده و خریداری وجود ندارد.

به گفته ی مسوولین،  بیش از هزار تن گوجه در استان بوشهر روی زمین مانده که باید فکری برای آنها کرد. در حال حاضر کشور افغانستان کیلویی 200 تومان گوجه‌ها را خریداری می‌کند که اصلاً به‌صرفه کشاورزان نیست لذا در این خصوص باید اقدام جدی توسط دولت انجام شود.
به گزارش ایسنا، در همین خصوص مهدی چمران رییس شورای عالی استان ها گفت: نامه ای از طرف شورای عالی استان ها درخصوص مشکلات کشاورزی استان ها به رییس جمهور ارسال شده است.

همچنین، روز شنبه ـ 27 آذرماه ـ جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت که بستر مناسب عرضه گوجه فرنگی در میادین تهران فراهم شده است و این امر نیازمند فعال کردن تشکل های بخش خصوصی است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر