جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: شماری از کشاورزان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای بخش شبانکاره روز دوشنبه با حضور در بخشداری این بخش خواستار احداث کانال های فرعی سد شهید رییسعلی دلواری شدند.به گزارش فکرشهر، آنان گفتند: اجرای کانال های فرعی در اراضی زیر دست سد شهید رییسعلی دلواری در این منطقه افزون بر تامین آب مورد نیاز توسعه بخش کشاورزی باعث ایجاد اشتغال و توسعه خواهد شد.بخشدار شبانکاره با حضور میان کشاورزان گفت: برنامه دولت توسعه کشاورزی و کمک به فعالان این بخش است و مشکلات کشاورزان شبانکاره نیز برای تصمیم گیری به مسوولان استان استان بوشهر انعکاس بافته است.
کد خبر: ۳۱۷۸
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱

فکرشهر: شماری از کشاورزان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای بخش شبانکاره روز دوشنبه با حضور در بخشداری این بخش خواستار احداث کانال های فرعی سد شهید رییسعلی دلواری شدند.

به گزارش فکرشهر، آنان گفتند: اجرای کانال های فرعی در اراضی زیر دست سد شهید رییسعلی دلواری در این منطقه افزون بر تامین آب مورد نیاز توسعه بخش کشاورزی باعث ایجاد اشتغال و توسعه خواهد شد.

بخشدار شبانکاره با حضور میان کشاورزان گفت: برنامه دولت توسعه کشاورزی و کمک به فعالان این بخش است و مشکلات کشاورزان شبانکاره نیز برای تصمیم گیری به مسوولان استان استان بوشهر انعکاس بافته است.

مختار چترسنجی افزود: در سال 91، 400 میلیارد ریال برای احداث کانال های فرعی شبکه آبیاری سد شهید رییسعلی دلواری اختصاص یافت اما از مجموع 320 کیلومتر شبکه فرعی 20درصد اجرایی شد.

وی بیان کرد: کانال های اصلی درجه یک و دو شبکه آبیاری سد رییسعلی دلواری چندین سال است که به اتمام رسیده و آب در آن جاری است اما به دلیل اجرایی نشدن کانال های فرعی قابل استفاده برای کشاورزان نیست.

چترسنجی اضافه کرد: با پی گیری های انجام شده شرکت آب منطقه ای بوشهر اعلام کرده است اعتباری برای اجرای کانال های فرعی سد شهید رییسعلی دلواری اختصاص نیافته و این مهم از طریق وزارت نیرو در دست پی گیری است.

رییس شورای اسلامی شهر شبانکاره نیز گفت: با وجود پی گیری های انجام شده تاکنون اقدام عملی برای حل این مشکل انجام نشده است.

حسین رضوانی افزود: با توجه به این که سیاست دولت تکمیل طرح های نیمه تمام است مسوولان استان بوشهر باید برای برطرف کردن نگرانی کشاورزان نسبت به اجرای این طرح اهتمام ورزند.

وی یادآور شد: جاری شدن آب در کانال های فرعی آرزوی چندین ساله کشاورزان این منطقه است.

نجف دهداری کشاورز شبانکاره ای گفت: با وجود داشتن 30 هکتار زمین کشاورزی به دلیل فقدان آب به شکل دیم به زیر کشت می رود و این امر باعث شده تا میزان برداشت محصول از این اراضی پایین باشد.

یک کشاورز دیگر شبانکاره گفت: برای اجرای کانال های فرعی سه هزار مترزمین کشاورزی خود را به صورت رایگان در اختیار شرکت آب منطقه ای بوشهر قرار دادم.

اسماعیل رضانوراضافه کرد: کشاورزان این منطقه با احداث کانال های درجه یک و دو از مسوولان خواستار برنامه ریزی برای اجرای کانال های فرعی و استفاده مفید از سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه هستند.

از اهداف ساخت سد ریسعلی دلواری، توسعه 24هزار هکتار اراضی کشاورزی در دشت های شبانکاره، سیامنصور، گلدشت و بویری و تامین حقابه اراضی حاشیه رودخانه حله و شبکه آبیاری زهکشی آبپخش است.

سد رییسعلی دلواری از نوع بتنی دوقوسی با ظرفیت 695 میلیون متر مکعب درسال و آب قابل برنامه ریزی 510 میلیون متر مکعب است که آبگیری آن از سال 86 آغاز شد.

بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد شهید رئیسعلی دلواری خرداد سال گذشته آغاز شد.

در این شبکه، یک واحد سد انحرافی در فاصله یک و نیم کیلومتری پایین دست سد رییسعلی دلواری، 24 کیلومتر سامانه انتقال آب با ظرفیت 30 متر مکعب در ثانیه، هیجده و نیم کیلومتر کانال اصلی و 64 کیلومتر کانال های درجه دو احداث شده است.

هدف این طرح، تبدیل هشت هزار و 700 هکتار اراضی دیم به آبی در دشت شبانکاره است.

هم اینک الگوی کشت دراین اراضی بیشترغلات و بخش اندکی نیز سبزی کاری است که تولید در واحد سطح کمتر از 800 کیلوگرم در هکتار است.

با تحت آبیاری قرار گرفتن این اراضی، تولید در واحد سطح به سه هزار کیلوگرم در هکتار افزایش یافته و در ایجاد فرصت های شغلی جدید و رونق اقتصادی منطقه نیز تاثیر مهمی دارد.

بخش شبانکاره ازتوابع شهرستان دشتستان از قطب های کشاورزی استان بوشهر است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر