سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
یادداشت ارسالی خوانندگان؛
فکرشهر: به دنبال استعفاء و رفتن شهردار شبانکاره که از آبان ماه سال 92 سکان آنرا عهده دار بود، گمانه ها و حرف و حدیث های زیادی مبنی بر چرایی و علل این تصمیم در فضای مجازی و محافل اجتماعی شکل گرفت که ریشه آن چیزی جز عدم شفافیت نبود. لذا لازم است...
کد خبر: ۳۱۸۰۴
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

فکرشهر ـ داوود بحرینی:

*هر کس به هر اندازه که حوزه اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد. (مقام معظم رهبری)*

در جامعه امروزی بدون تردید هر مسئولی مى بایست در یک ارتباط مستمر در تعامل با مردم و پاسخگوی خواسته ها و مطالبات آنها باشد. اگرچه مهمترین ابزار مدیریت شهری کارآمد و اثرگذار، بهره گیری از نظرات و مشارکت مردمی در فرایند تصمیم گیری است اما اینکه فضای نقد و مطالبه گری در جامعه مى بایست نسبت به گذشته مهیا و گسترده تر شود هم تداعی مسولیت پذیری و حضور فعالانه شهروندان در امور شهر و سرنوشت آینده خود و البته ضرورتی انکار ناپذیر است. 

مطابق ماده ٧١ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است هر شش ماه یکبار صورت جامعی از درآمد و هزینه شهرداری و آمار همه ‌طرح های اجرا شده را برای اطلاع عموم منتشر کرده و نسخه‌ای ‌از آن را به وزارت کشور بفرستد که این مصداق شفاف‌گرایی است که قانون راهکار آن را تعریف کرده است.

علی رغم گذشت قریب چهار سال آنچه عیان است تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وضعیت بودجه بندی، درآمدها و هزینه کردها از شهرداری شبانکاره براى اطلاع شهروندان و در راستای شفاف سازی ارائه و اطلاع رسانی نشده است تا در طرز تلقی مدیریت شهری، مردم همچنان نامحرم نگریسته شوند. 

به دنبال استعفاء و رفتن شهردار شبانکاره که از آبان ماه سال 92 سکان آنرا عهده دار بود، گمانه ها و حرف و حدیث های زیادی مبنی بر چرایی و علل این تصمیم در فضای مجازی و محافل اجتماعی شکل گرفت که ریشه آن چیزی جز عدم شفافیت نبود. لذا لازم است ریاست شورا در راستای روشنگری، برای برگزاری هر چه سریع تر جلسه ای عمومی در اینباره اقدام نماید.

از یک سو طبق شنیده ها در چند روز اخیر شهرداری مبالغی را از حقوق کارگران این نهاد برای پرداخت بیمه آنها کسر نموده اما این درحالیست که با مراجعه یکی از کارگران شهرداری به اداره بیمه مشخص مى شود در چندماه اخیر هزینه حق بیمه آنها اصلا پرداخت نشده است.  

آگاهی بخشی و شفافیت سازی فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته مرتبط با امور شهری از وظایف ذاتی و اصلی شوراى شهر است. چهار سال از حضور اعضای شورا به عنوان منتخبین مردم در این نهاد نظارتی و مدنی به سرعت در حال گذر و نزدیک به انتهاست. در این مدت نه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شده و نه خبری از جلسات عمومی شورا بوده است تا این نهاد برخواسته از رای مردم به مانند شهرداری براى رفع شبهات و پاسخ به سوالات شهروندان مطالبه گر نسبت به عملکرد خود هیچ اقدامی ننماید و همان رویه مشابه را در پیش گیرد.

از سویی دیگر چندماهی از پس گرفتن مجدد صندلی ریاست شورا توسط آقای رضوانی میگذرد. قابل توجه است ایشان پیشتر در محرم سال قبل در مقابل حسینیه ی ولی عصر (عج) شهر در پاسخ به سوال یکی از جوانان برای برگزاری جلسه پرسش و پاسخ گفته بود از رئیس شورا (متمکن) بخواهید تا جلسه را هر چه سریع تر برگزار نماید. انتظار مى رود اکنون که مجدداً خود ایشان در سال آخر به عنوان ریاست شورا انتخاب شده و چندماهی از ریاستش میگذرد، به گفته خود مبنی بر پاسخگویی عمل و مطالبه مردم را هر چه سریع تر در دستور کار قرار دهد و به سرانجام برساند.

تعجب برانگیز است آیا تصدی ریاست شورا از تعامل بین اعضاء و احترام میان یکدیگر مهم تر است؟ اینکه کدام رئیس باشد، نباید آنقدر مهم جلوه کند که به اختلاف ها دامن زده شود بلکه مى بایست باعث ایجاد تعامل و تحقق برنامه ها و وعده های انتخاباتی باشد. 

حکومت پیامبر (ص) حکومت قانون بود. حتی پیامبر (ص) به عنوان بالاترین مقام این حق را برای خود متصور نبود که ذره ای از قانون عدول و تخلف نمایند. شایسته است در این ماه های پایانی عمر شورا، اعضاء اندکی شان این نهاد مدنی و موکلان خود را نگه دارند و در جایگاه نمایندگان مردم، مسولانه عملکرد خود در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، درمان و بهداشت و ... را تشریح نمایند. همچنین تلاش نمایند با همدلی و اتحاد شورا را به کانونی برای توسعه و آبادانی شهر تبدیل و مشکلات و خواسته های مردم را حل و فصل کنند و از منفعت طلبی، دودستگی، اختلافات و باند و جناح بازی بیشتر پرهیز نمایند.

 اسفندماه 1395

نظرات بینندگان
دشتستانی
|
-
|
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۱
درود بر قلم جناب بحرینی\r\n
شبانکاره
|
-
|
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳
درودببرسایت فکرشهر واقعا از خواندن این مطلب لذت بردم، و درود بر نویسنده آن\r\n
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر