پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۱۹۲۶
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹

فکرشهر: جایزه کتاب «جورج اورول» که از آن به عنوان مهم‌ترین جایزه کتاب سیاسی جهان نام برده می‌شود، نامزدهای خود را شناخت.

جورج اورول

به گزارش فکرشهر و به نقل از گاردین، در سالی که رمان سیاسی «۱۹۸۴» نوشته «جورج اورول» بار دیگر به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها رسیده، ۱۴ کتاب به عنوان نامزدهای اولیه جایزه «جورج اورول» برای بهترین آثار سیاسی معرفی شدند.

در میان نامزدهای امسال جایزه «جورج اورول» آثاری در رابطه با مردم‌شناسی، سیاست، شرح حال، تاریخ، برگسیت و کنترل اسلحه دیده می‌شود و تنها رمان حاضر در این فهرست نیز «قدرت» نوشته «نائومی آدلمن» است.

«قدرت» نوشته «نائومی ادلمن»، «همشهری کلمنت» نوشته «روث دادلی ادواردز»، «بازگشت» به قلم «هشام مطر»، «سیاه و بریتانیایی» از «دیوید اولوسوگا»، «پروژه زندگی» اثر «هلن پیرسون»، «شرق‌گرایی» نوشته «گیدن راشمن»، «جنگ تمام‌عیار» از «تیم شیپمن»، «مارش» به قلم «روری استوارت»، «داستان جزیره» نوشته «دی‌جی تیلور»، «و خورشید می‌درخشد» از «آدرین تمپانی»، «بحث کافیه» نوشته «مارک تامپسون»، «شهر» به قلم «هیبو واردر» و «روزی دیگر در مرگ آمریکا» از «گری یانگ» ۱۴ کتابی هستند که فهرست نامزدهای اولیه جایزه «جورج اورول» راه یافته‌اند.

جایزه ۳۰۰۰ پوندی «جورج اورول» شامل بخش‌های روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌نویسی و گزارش اجتماعی نیز هست. این جایزه که در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده‌، سالانه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که با آثارشان به آرمان‌های «جورج اورول» نزدیک‌ترند. هدف نویسنده رمان «۱۹۸۴» تبدیل کردن ادبیات سیاسی به اثری هنری بود.

جایزه‌ «جورج اورول» ابتدا در بخش کتاب سیاسی کار خود را آغاز کرد و پس از آن بخش روزنامه‌نگاری و در سال ۲۰۰۸ جایزه‌ وبلاگ‌نویسی نیز به آن اضافه شد و از سال گذشته بخش جدیدی هم به این جوایز اضافه شده که به بهترین اثر در حوزه گزارش اجتماعی تعلق می‌گیرد.

از برندگان پیشین جایزه «جورج اورول» می‌توان به نویسندگانی چون «آلن جانسون»،‌ «اندریا گیلیز» و «رجا شهاده» اشاره کرد. سال گذشته نیز این جایزه به «ابتکار روسیه» نوشته «آرکای اوستروفسکی» رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر