سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کاهش شدید قیمت محصولاتی نظیر هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه در ماه های آغازین سال باعث شد تا صیفی کاران استان های جنوبی از جمله بوشهر، فارس و هرمزگان زیان های زیادی متحمل شوند و برخی از آنها سرانجام ناراحت کننده داشته باشند.به گزارش فکرشهر، صیفی کاران بوشهری که با هزاران امید و آرزو، قرض و وام، اجاره زمین و آب و تلف کردن چندماه وقت برای کاشت، داشت و برداشت محصول اما همزمان با آغاز فصل برداشت با بحران کاهش قیمت محصول مواجه شدند وناچار به رها کردن مزارع برای چرای دام ها شدند.
کد خبر: ۳۲۳۱
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: کاهش شدید قیمت محصولاتی نظیر هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه در ماه های آغازین سال باعث شد تا صیفی کاران استان های جنوبی از جمله بوشهر، فارس و هرمزگان زیان های زیادی متحمل شوند و برخی از آنها سرانجام ناراحت کننده داشته باشند.

به گزارش فکرشهر، صیفی کاران بوشهری که با هزاران امید و آرزو، قرض و وام، اجاره زمین و آب و تلف کردن چندماه وقت برای کاشت، داشت و برداشت محصول اما همزمان با آغاز فصل برداشت با بحران کاهش قیمت محصول مواجه شدند وناچار به رها کردن مزارع برای چرای دام ها شدند.

جمعی از کشاورزان صیفی کار استان بوشهر گفتند: با توجه به هزینه بالای کاشت و داشت محصول به علت کاهش شدید قیمت در زمان برداشت وافزایش هزینه های سوخت و حمل ونقل برداشت و فروش محصولات مقرون به صرفه نبود و به همین دلیل برای جلوگیری از زیان بیشتر مزارع را رها کردیم.

یکی از زمین داران ساکن شهر شبانکاره شهرستان دشتستان گفت: 27 هکتار از زمین های خود را به کشاورزان هندوانه کار غیر بومی به مبلغ 135 میلیون ریال اجاره داده بودم اما به دلیل کاهش قیمت هندوانه دربازار و افزایش کرایه حمل و نقل، آنها بدون این که محصولی برداشت کنند بدون اطلاع مزارع خود را رها کرده و رفته بودند.

ناصرسلمانی افزود: این درحالی است که این کشاورزان فقط یک سوم مبلغ اجاره زمین را به من پرداخت کرده بودند.

وی ادامه داد: هرچه از محصول هندوانه این مزارع که به مرحله برداشت رسیده بود ، توسط عموم مردم به یغما رفت و مابقی نیز به چراگاه دام ها تبدیل شد.

یک کشاورز بخش ریز شهرستان جم گفت: بخش ریز سهم قابل توجهی از کشت محصولات کشاورزی در استان نظیر هندوانه گوجه و خیار را به خود اختصاص داده و از قطب های اصلی کشاورزی استان بوشهر به حساب می آید.

عبدالرسول حسینی افزود: هرسال در اواخر زمستان زمین های زیادی دراین منطقه زیر کشت صیفی جات بویژه هندوانه می رود محصولی که کار برداشت آن از نیمه اردیبهشت شروع و تا نیمه خرداد ادامه دارد اما امسال در زمینه فروش محصول هندوانه در دیگر محصولات جالیزی مشکلات زیادی گریبانگیر کشاورزان زحمت کش این خطه شده است.

وی اضافه کرد: فروش نرفتن محصول صیفی این منطقه باعث شده که اغلب صیفی کاران ورشکسته و خسارت های زیادی را متحمل شوند.

حسینی ادامه داد: افت شدید قیمت هندوانه در روزهای اوج برداشت باعث شده تا چندین روز هندوانه های برداشت شده روی زمین باقی بماند و درنهایت دلالان با قیمت بسیار ناچیز هر کیلوگرم هزار تا دو هزار ریال این محصول را بخرند. که بیشتر کشاورزان ترجیح می دهند با توجه به هزینه های بالای برداشت، محصول خود را رها کنند.

یکی از صیفی کاران بخش ارم دشتستان نیز گفت: با توجه به صرف هزینه های گزاف برای کاشت، داشت و برداشت صیفی جات از جمله هندوانه و طالبی امیدوار بودیم که با فروش محصول این هزینه ها جبران شود اما در این شرایط بیشترین سود به جیب دلالان می رود.

محمد یاری افزود: با توجه به این که برخی از هندوانه کاران اجاره کارند و مبالغ زیادی نیز بابت زمین و آب پرداخت می کنند، این شرایط باعث شده تا بیشتر صیفی کاران ورشکسته شده و قادر به پرداخت مطالبه طلبکاران خود نیستند.

وی گفت: با توجه به این که منبع درآمد و امرار معاش بسیاری از مردم بخش ارم از طریق کشاورزی است، مسوولان با راهکارهای مناسب برای این کشاورزان چاره اندیشی کنند تا بیش از این مشکلات به انها فشار نیاورد.

یک کشاورز روستای فاریاب نیز گفت: امسال هفت هکتار را به کشت هندوانه و طالبی اختصاص دادم و با توجه به گرانی نهاده های کشاوزری 400 میلیون ریال نیز هزینه کردم ولی به دلیل افت قیمت و بالابودن هزینه های برداشت و حمل و نقل بار، محصول را در زمین رها کرده ام.

مختار صداقت بیان کرد: افت قیمت، فروش نرفتن محصول و نبود بازار مناسب باعث شده صیفی کاران استان با مشکلات مالی زیادی برخورد کنند که مسوولان باید در این زمینه فکر چاره باشند.

یکی دیگر از صیفی کاران بوشهر گفت: در سطح سه هکتار هندوانه و طالبی کاشتم و بیش از 300 میلیون ریال هزینه کردم ولی در زمان برداشت و فروش محصول تنها 30 میلیون ریال عایدم شد.

علی رفاهی ادامه داد: در شرایط کنونی زندگی بسیاری از صیفی کاران درحال نابودی است و محصولی که با این زحمت به دست آمده بدون هیچ استفاده ای در زمین های کشاورزی رها شده است.

وی اضافه کرد: کشاورزان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند ولی این قشر همیشه به دلیل سوء مدیریت درصادرات، بی انصافی دلالان و پایانه های باربری با بیشترین مشکل روبه رو هستند.

یکی از کشاورزان روستای بادوله شهرستان دشتی گفت: افت قیمت محصول و گرانی کرایه باربری باعث شده که نتوانیم محصول را بارگیری کنیم.

ابوالحسن پناهنده افزود: بیشترین سود صیفی کاران امسال به جیب واسطه ها و دلالان رفت و کشاورزانی که با زحمت زیاد محصول را کاشته اند، چیزی عایدشان نشد.

یکی از کشاورران دشت پلنگ گفت: پارسال آخر فصل برداشت قیمت هندوانه به 10 تا 12هزارریال رسید اما امسال در آغاز برداشت قیمت این محصول در دو تا سه هزار ریال بود.

شاهپور جلالی افزود: امسال 25هکتار صیفی جات کشت کردم و برای هرهکتار نیز 120تا 150 میلیون ریال هزینه کردم ولی تاکنون حتی نصف محصول را برداشت نکرده و به دلیل گرانی کرایه بار، هزینه سبد و با توجه به قیمت برداشت محصول به صرفه نیست و حتی کارگران نیز حاضر به برداشت نیستند.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش 50درصدی قیمت نهاده های کشاورزی انتظار داشتیم با برداشت محصول بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم ولی هیچ چیزی نصیب ما نشد.

جلالی یادآورشد: دلالان و واسطه ها مهمترین مشکل کشاورزان هستند که بیشترین سود در کشاورزی نصیب این افراد می شود.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: امسال 25هزار هکتار زیر کشت محصولات صیفی رفت که 883هزار تن محصول شامل گوجه فرنگی، سیب زمینی، خیار، هندوانه، طالبی، بادمجان، کدو، فلفل و خربزه تولید شد.

محمد تقی منوچهری افزود: استان بوشهر با توجه به کشت و رشد این گروه از محصولات درخارج از فصل (زمستان و پاییز) فرصت کاشت و برداشت را دارند ولی برخی از کشاورزان در اسفند ماه اقدام به کشت هندوانه و خربزه می کنند که برداشت آنها با برداشت محصول در استان های هرمزگان، فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان همزمان می شود.

وی اضافه کرد: در اسفند سال گشذته دو هزارو 250هکتار زمین دراستان بوشهر زیرکشت هندوانه و یکهزار و 120هکتار خربزه رفت و یکهزار و 130 هکتار به طالبی اختصاص یافت که این همزمان رسی محصول با استان های همجوار باعث افزایش عرضه و افت قیمت می شود.

منوچهری گفت: همین علت افزایش هزینه بار را نیز به دنبال دارد و کامیون داران نیز به بهانه گرانی سوخت و موارد دیگر اقدام به افزایش کرایه می کنند و امسال کرایه را از شش میلیون ریال به 14میلیون ریال رسانند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که طرح ملی الگوی کشت در کشور هنوز تدوین نشده سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ترکیب کشتی که مورد حمایت این سازمان است را در قالب اطلاعیه از طریق صدا و سیما به کشاورزان اطلاع رسانی می کند.

منوچهری یادآورشد: برای گوجه کاران بوشهری که با مشکل مواجه بودند در جلسه تنظیم بازار مقرر شد این محصول به صورت توافقی به وسیله شرکت های تعاونی روستایی با قیمت هرکیلو سه هزار ریال خریداری شود که تاکنون دو هزار و 400 تن گوجه خریداری شده است.

وی گفت: همجنین برای کمک به جالیزداران نیز مقرر شد، بازپرداخت تسهیلاتی که برای کشت این محصولات گرفته اند به مدت یک سال استمهال و تسهیلات مناسبی از صندوق توسعه سرمایه گذاری کشاورزی نیز به این گروه پرداخت شود. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر