جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
دوازدهمین انتخاب(3)؛
فکرشهر: 29 اردیبهشت ماه، روز سرنوشت ساز دیگری در تقویم ایران اسلامی رقم خواهد خورد؛ روزی برای انتخاب نماینده ی ایران در جهان. به همین منظور با طرح سوالاتی، نظر تنی چند از صاحبنظران سیاسی را درباره ی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری جویا شدیم. گفت و کوی زیر که...
کد خبر: ۳۳۳۳۲
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷

فکرشهر: 29 اردیبهشت ماه، روز سرنوشت ساز دیگری در تقویم ایران اسلامی رقم خواهد خورد؛ روزی برای انتخاب نماینده ی ایران در جهان. به همین منظور با طرح سوالاتی، نظر تنی چند از صاحبنظران سیاسی را درباره ی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری جویا شدیم. گفت و کوی زیر که در ویژه نامه ی بهاری سال 96 هفته نامه «فکرشهر» منتشر شده است، با محمد باقر سعادت، نماینده ی مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

ـ جناب سعادت، به نظر شما چند درصد مردم سیاسی رای می دهند و هر جناح در انتخابات ریاست جمهوری چند درصد آرا را دارد؟

با توجه به تجارب گذشته، این موضوع به کاندیداهایی که به صحنه می آیند بستگی دارد. مثلا در دوران آقای خاتمی، ما بالای 70 درصد مشارکت مردمی داشتیم و در سال 92، تقریبا 53 درصد به آقای روحانی رای دادند. امروز دیگر آرا، سیاسی است؛ یا اصولگرایی و یا اصلاح طلبی و یا اعتدال. رای آقای روحانی در حالی بود که مردم شناخت زیادی از ایشان نداشتند و با این وجود بالای 50 درصد به ایشان رای داند که قطعا آرایی سیاسی بود.

ـ فکر می کنید مشارکت مردم در این دوره کم تر باشد یا بیشتر؟

مردم ما همیشه در صحنه های انتخابات و جایی که سرنوشتشان رقم می خورد قطع به یقین حضور پیدا می کنند و به نظر من همیشه مشارکت خوب بوده و این دوره از انتخابات هم مشارکت خوبی خواهیم داشت.

ـ یعنی بیشتر از قبل یا کم تر؟

من فکر می کنم کم تر از دور قبل نخواهد بود و شاید درصدی هم بیشتر باشد.

ـ شما اولین انتخابات بعد از آیت اله هاشمی را چگونه می بینید؟ نبود ایشان چه تاثیری در روند انتخابات دارد؟

مرحوم آیت اله هاشمی، جزء شخصیت های بسیار تاثیر گذار و مورد احترام توده و اکثر مردم بودند و توصیه ی ایشان همیشه این بوده که مردم در سرنوشتشان سهیم و دخیل باشند؛ اگر حضور فیزیکی ایشان الآن در بین مردم نیست، اما در واقع تذکرات، نصایا و تفکرات ایشان باقی است و من به نظرم می رسد که با وجودی که وجود ایشان برای جامعه ی ما بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بود، اما تفکرات ایشان همچنان وجود دارد؛ هر چند حضور فیزیکی ایشان دیگر نیست. مردم هم این آگاهی را دارند که باید در انتخابات حضور یافته و در سرنوشت خود سهیم باشند.

ـ جناب سعادت، با توجه به این که آیت اله هاشمی دیگر حضور ندارند، آیا فرد دیگری غیر  از رییس دولت اصلاحات می تواند در روند انتخابات تاثیر گذار بوده و مردم را به حضور پای صندوق های رای و رای  دادن به فرد یا جریان خاصی ترغیب کند؟ آقای سید حسن خمینی می تواند این نقش را ایفا کند؟

بله؛ البته سید حسن خمینی نقش خود را دارد و نقش خود ایشان هم در حضور حداکثری مردم موثر است. همان گونه که توصیه ها و تذکرات مقام معظم رهبری هم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و تاکید ایشان هم همیشه همین بوده، نقش سید حسن خمینی هم به نوبه ی خودش به عنوان کسی که از بیت امام است و نوه ی حضرت امام (ره) است، موثر است؛ حتی شخصیت های دیگری هم می توانند اگر ورود کنند، تاثیر گذار باشند. هر کس نقش خود را دارد و ضرورتی ندارد به جای دیگری ایفای نقش کند، بلکه در نقش خود هم می تواند تاثیر گذار باشد.

ـ به نظر شما چرا اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایت کردند؟

آن چه مشخص است، صداقت و سلامت آقای روحانی است، همچنین، ایشان عنوان کردند که اعتدال گرا هستند، همین تفکرش هم مورد اقبال مردم است و بسیاری از افراد جامعه در این 4 سال گذشته، نسبت به ایشان شناخت پیدا کرده اند.

ـ فکر می کنید آقای روحانی برای این که مجددا رییس جمهور شوند، چقدر شانس دارند؟

تدبیر دولت یازدهم و تدبیر آقای روحانی بر هیچ کس پوشیده نیست، اگر کسی بخواهد انکار کند، بی انصافی کرده است؛ در موارد مختلف، از جمله برجام، زحمات بسیاری کشیدند؛ قرار هم نیست که موفقیت یک طرفه باشد، باید حتما دو جانبه باشد. هر موفقیتی باید برای هر دو طرف باشد و اگر یک طرفه باشد، کار انجام نمی شود. در بعضی جاها که یک سری نارضایتی وجود دارد، مثلا در بحث اشتغال، بدیهی است وقتی آقای روحانی دولتی را تحویل می گیرد که ویرانه ای است، انتظاری بیش از این نیست! در هر حوزه ای که بخواهیم بررسی کنیم، می بینیم که دولت آقای روحانی موفق بوده...

ـ حرف شما صحیح، ولی در جو عمومی، این مسایل خیلی مطرح نیست. فکر می کنید با توجه به این وضعیت، ایشان چقدر شانس پیروزی دارد؟

به عقیده ی من، هم نخبگان جامعه کامل می دانند و هم توده ی مردم می دانند؛ در این که تیم رسانه ای ایشان خیلی قوی عمل نکرده شکی نیست، تیم رسانه ای، به هر دلیلی نتوانسته دستاوردها را به مردم منتقل کند، رسانه ی ملی هم منصفانه عمل نکرده و یک جانبه و در تقابل با کارهای دولت عمل کرده و دستاوردهای دولت را منتشر نکرده و این بی انصافی است.

ـ فکر می کنید اساسی ترین سوالی که آقای روحانی برای رای آوری مجدد باید به آن پاسخ دهد، چیست؟

آقای روحانی به نظر من باید واقعیت ها را به مردم شفاف بگوید. اگر نتوانسته در بحث اشتغال، اقدام موثر و مفیدی انجام دهد، اگر چیزی که خواست و مورد نظر مردم بوده را نتوانسته انجام دهد، باید شفاف به مردم بگوید مشکل و موانع کار کجا بوده، هیچ چیز بهتر از شفاف سازی نیست. اگر مردم واقعیت ها را بدانند، قطع به یقین، حضور و رای دادنشان درصد بیشتری خواهد بود. موانع و دلایل را بگوید؛ وقتی مردم دلایل را بدانند، تصمیماتشان بهتر خواهد بود.
 

* این گفت و گو، پیش از نام نویسی از کاندیداها صورت گرفته است.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر