دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزیر نفت، یکشنبه شب میهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود تا درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال توضیح دهد. هرچند از این فرصت برای انتقاد از عملکرد صداوسیما هم استفاده کرد و در دو بخش از سخنان خود، عملکرد تخریبی صداوسیما علیه وزارت نفت را زیر سوال برد...
کد خبر: ۳۵۶۹۷
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: وزیر نفت، یکشنبه شب میهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود تا درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال توضیح دهد. هرچند از این فرصت برای انتقاد از عملکرد صداوسیما هم استفاده کرد و در دو بخش از سخنان خود، عملکرد تخریبی صداوسیما علیه وزارت نفت را زیر سوال برد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره دلیل ترک تشریفات مناقصه برای فاز ۱۱ گفت : ترک تشریفات مناقصه فاز ۱۱ با اجازه قانونی به وزیر که حق ترک تشریفات در مورد میادین مشترک را دارد انجام شد. چراکه تنها متقاضی برای توسعه فاز ۱۱ شرکت توتال بود و سایر شرکتهای بین المللی ابراز علاقه نکرده بودند. ضمن اینکه شرکت توتال در این میدان سابقه داشت. بنابراین برگزاری مناقصه با یک شرکت معنا ندارد.  وی دلیل عدم برگزاری مناقصه با شرکتهای ایرانی را هم توان مالی پایین شرکتهای ایرانی ذکر کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها به این قرارداد گفت : یک عده الگوی جدید قراردادها را قبول ندارند درحالیکه طبق صراحت قرارداد،  مالکیت مخزن و میدان با ماست. زنگنه با دفاع از محرمانه بودن قراردادها گفت : این عرف بین المللی است. ضمن اینکه طبق قانونی که در سال ۹۰ مجلس تصویب کرده قراردادها محرمانه است. من در مجلس هم این موضوع را عرض کردم و گفتم که مجلس می تواند یا قانون را عوض کند یا وزیر را. البته مجلس چنین نظری نداشت، هرچند که اگر قرار بر تغییر وزیر باشد الان وقت آن است!

وزیر نفت در ادامه با بیانی صریح تر گفت : عده ای مخالف سرمایه گذاری خارجی هستند اما می گویند موافقیم و لکن! همین ولکن برای ما مشکل ایجاد می کند. وی تصریح کرد : کار کردن با شرکتهای خارجی از نظر اقتصادی و از نظر امنیت ملی به نفع ماست. هم اکنون دو عضو شورای امنیت سازمان ملل در پارس جنوبی با ما کار می کنند و همراستا بودن منافع آنها با منافع ما کمک می کند تا اگر خدای نکرده باز هم تحریم شدیم آنها هم زیان ببینند. هرچند این شرکتها خصوصی هستند اما در کشور خود مالیات می دهند و شرکتهای قدرتمندی هستند که در ساختار قدرت کشور خود تاثیر دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مرحوم هاشمی و سید محمد خاتمی هم نام برد و گفت : در سال ۷۴ و در زمان مرحوم هاشمی، شرکت کونوکو برای توسعه میدان سیری با ما قرارداد بسته بود که با تحریم های بوش علیه ایران، از ایران رفت و آن زمان توتال خط شکن شد و در سال ۷۶ و در زمان آقای خاتمی، با توتال قرارداد امضا کردیم. این بار هم توتال خط شکن شده است. زنگنه تصریح کرد : هیچکس به خاطر خدا نمی آید با ما کار کند و همه کاسبند و دنبال سود و منافع خود هستند.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره سیر صعودی مصرف بنزین، از صفت ترمز بریدن برای مصرف بنزین استفاده کرد اما در عین حال گفت : میزان مصرف بنزین به ۸۴ میلیون لیتر در روز رسیده که نسبت به مدت مشبه سال گذشته ۸.۵ درصد رشد داشته اما این افزایش مصرف غیرعادی نیست. چرا که در سال گذشته، ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی جدید و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت جدید به چرخه حمل و نقل افزوده شده و خروجی چندانی هم نداشته ایم که این افزایش تعداد خودرو و موتورسیکلت تقریبا برابر با همان افزایش ۸.۵ درصدی مصرف سوخت است. او به ثبات قیمت بنزین در ۲ سال گذشته اشاره کرد و در ادامه گفت : من به سهمیه بندی بنزین اعتقادی ندارم چراکه اگر کار سوخت هم مورد استفاده قرار می گرفت باز هم خودروهایی که تازه وارد چرخه حمل و نقل شده اند نیاز به سوخت داشتند. راه حل ما، تولید خودروهای با مصرف سوخت پایینتر و گسترش حمل و نقل عمومی است.

آخرین پرسش از وزیر نفت درباره دانشگاه نفت بود ک. او با اشاره به صدور مجوز جذب ۲۰۰ نفر در سال گذشته و ۲۰۰ نفر دیگر از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در سال جاری، با تاکید بر اینکه وزارت نفت تعهدی هم برای استخدام این افراد نداشت گفت : حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاهی را هم از طریق آزمون جذب می کنیم که فارغ التحصیلان دانشگاه نفت هم می توانند در این آزمون شرکت کنند. ضمن اینکه حدود ۱۲۰۰ نفر از افرادی هم که دارای تجربه کاری در صنعت نفت هستند با آزمون جداگانه ای جذب خواهند شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر