چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
فکرشهر: دانشمندان گونه‌ای جدید موش فیلی را در بیابان‌های دوردست جنوب غربی افریقا کشف کرده‌اند.به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، در حالی که این حیوان کوچک‌ترین عضو خانواده sengis است، از لحاظ ژنتیکی بیشتر به یک فیل نزدیک است تا به یک موش واقعی.موش Macroscelides micus توسط دانشمندان آکادمی علوم کالیفرنیا کشف شده و سومین گونه جدید موش فیلی است که طی دهه گذشته در دنیای وحش شناسایی شده است. این حیوان کوچک‌تر از دیگر اعضای خانواده sengis بوده و دارای موی فندقی رنگ و یک غده بدون مو و بزرگ روی دمش بوده و فاقد رنگدانه سیاه پوست است.
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸

تحلیل‌های ژنتیکی تفاوت‌های مهمی را بین این گونه و خویشاوندان نزدیکش آشکارسازی می‌کند.

زیستگاه موش‌های فیلی به قاره آفریقا محدود می‌شوند و علی‌رغم اندازه کوچکشان، بیش از موش واقعی به فیل‌ها، گاو دریایی و کفتار مرتبط هستند. این موش در ناحیه دورافتاده‌ای در نامیبیا و در لبه «بیابان نامیب» کشف شده و دانشمندان معتقدند این موجود به دلیل چالش‌های موجود بر سر راه تحقیقات علمی در چنین ناحیه دورافتاده‌ای به مدت طولانی از چشم محققان پنهان مانده است.

با این حال، وجود شرایط محیطی منحصر‌به‌فرد در این منطقه موجب ظهور حیوانی از این دست شده است.

جزئیات این کشف علمی در مجله Mammalogy منتشر شد.