شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس جمهوری در مراسم تحلیف از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام کرد که ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی های آمریکا ساکت نمی نشیند...
کد خبر: ۳۶۱۶۱
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱

فکرشهر: رییس جمهوری در مراسم تحلیف از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام کرد که ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی های آمریکا ساکت نمی نشیند.

به گزارش فکرشهر، حجت الاسلام و المسلمین عصر شنبه در ادامه مراسم تحلیف در سخنانی تاکید کرد: گرچه تاکنون گره های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بد عهدی های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیر قانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیر قابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین امریکا به اثبات رسانده است.

وی یادآور شد: حل و فصل موضوع هسته ای و خارج شدن پرونده هسته ای از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنا مه های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم های ظالمانه در حوزه هسته ای یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

وی افزود: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمان خارجی در این مراسم قدردانی و تاکید کنم خط و مشی این دولت همچنان تعامل گسترده ومتوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

رییس جمهوری ادامه داد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوندها با کشورها همسایه و منطقه و افزایش سقف همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه است بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین المللی در گرو تحقق آن است.

روحانی خاطرنشان کرد: عبور از تهدیدات خطرناک و پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس ها و مراودات در نهادینه کردن گفت وگو بین دولت ها و ملت ها امکان پذیر نیست .

وی تصریح کرد: با این رویکرد در چهار سال گذشته اقدامات مهم وقابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است . حل و فصل موضوع هسته ای و خارج شدن پرونده هسته ای از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنا مه های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم های ظالمانه در حوزه هسته ای یکی از بزر گترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است. 

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: گرچه تاکنون گره های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیر قانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیر قابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین این کشور به اثبات رسانده است. 

روحانی گفت: از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می کنم ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی های امریکا ساکت نخواهد نشست . 

وی تصریح کرد: ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم وتهدید را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد دارد. 

این بخش سخنان روحانی که با تشویق حاضران همراه شد، رییس جمهوری ادامه داد: ما با نو آمدگان جهان سیاست کاری نداریم، اما به کهنه سواران اعلام می کنیم که می توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین المللی تبدیل کرد و می توان از این استثنا قاعده ای ساخت . 

روحانی تاکید کرد: آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی را فراموش نخواهد کرد و آنان که خود را جزء بازندگان برجام می دانند می توانند در صف بهره مندی از این عرصه برد- برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

** آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برنامه های محوری دولت دوازدهم است 
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح عملکرد دولت یازدهم گفت: در عرصه داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه «سند حقوق شهروندی» کرد و آ را به دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ کرد که دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستور کار خود قرار دارد. 

روحانی افزود: با وجود تمام دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا و ... دسته و پنجه نرم می کند. 
وی با بیان این که برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعارهای انتخابات «آزدای، امنیت، آرامش و پیشرفت» است، خاطرنشان کرد: البته انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات بوده است که از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر 8 ساله برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم. 

روحانی تصریح کرد: در چهار ساله دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلند مدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش نیاز انجام اصلاحات هدف گذاری کردیم. 
وی یادآور شد: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم وجریان های سیاسی و اجتماعی کشور دراز می کند. 

**مسائل فرعی و جنجال های سیاسی ما را از مسائل کشور باز نمی دارد 
رییس دولت دوازدهم همچنین گفت: امروز مردم شریف و صبور کشور از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم به رغم اختلاف نظرها می توانیم حول تشخیص مسائل اصلی کشور و راه حل برای آن ها همفکری کنیم و با سازکارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبر معظم انقلاب یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال های سیاسی ما را از مسائل کشور باز نمی دارد. 
روحانی ادامه داد: ما در طول دهه های گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت تری مانند موج ترور، جنگ، تحریم ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کردیم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

** می خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت و گو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم
وی تصریح کرد:ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می کنیم واعتقاد داریم تنها از طریق گفت و گو و همکاری منطقه ای می توانیم در جهت آرامش و بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: قدرت های خارجی که تنها به فکر منافع کوته بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده اند، تنها بذر اختلاف دو دستگی را می افشانند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
روحانی با بیان این که ما به دنبال منطقه ای قدرتمند، با ثبات پیشرفته و به هم پیوسته ایم، گفت:ما می خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت و گو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است صدای افراط نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد. 

وی اضافه کرد: امیدواریم پس از سال ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم این معضل جهانی اعتماد به مردم کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری فراگیر منطقه ای و فرامنطه ای از سوی دیگر است.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: همانگونه که در چهار سال گذشته همواره گفته ایم و کوشیده ایم حل بحران هایی مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت کمک رسانی فراگیر انسانی مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری - سوری و همچنین یمنی- یمنی و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر نیست. 

روحانی ادامه داد:این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت های این دو کشور است.
وی خطاب به هیات های خارجی افزود: ایران مردم سالاربا سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسوولین عالی رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هرچه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.
رییس جمهوری در ادامه خطاب به میهمانان خارجی اقامتی خوش و خاطره انگیزه در کشورعزیزمان ایران آرزو کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر