چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ یک کارشناس کشاورزی:
فکرشهر: مهندس دوانی افزود: برای حل مشکلات خرما هیچ کس نمی تواند نسخه ی مشخصی ارائه بدهد مگر این که دولتی به مساله ورود کند و ضمن حمایت و تنظیم بازار...
کد خبر: ۳۶۶۵
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵

فکرشهر: خرما و نخیلات منبع درآمد قشر عظیمی از کشاورزان استان بوشهر، به ویژه کشاورزان دشتستان می باشد؛ ولی این بخش از کشاورزی سال هاست که با مشکلی به نام ماندن خرما روی دست کشاورزان و نخل داران مواجه شده است.

به گزارش فکرشهر، هر چند در سال های قبل و دولت های دهم و نهم قول هایی مبنی بر ساماندهی این اوضاع داده شد ولی هیچ یک عملی نگردید تا امسال که دولت تدبیر و امید دست به کار شده و برای خرید خرماهای مانده تا قبل از برداشت خرماهای جدید اقدام کرده است.

ولی این مساله یک راه حل موقت برای کاهش عواقب بحران خرما در دشتستان می باشد و این امر به یک راه حل اساسی نیازمند است.

یکی از کارشناسان بخش کشاورزی استان بوشهر معتقد است علت اصلی ماندن خرما روی دست کشاورزان، تولید بیش از نیاز داخل خرما در کشور می باشد.

مهندس احمد دوانی در حاشیه ی نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات خرما اظهار داشت: ما یک میلیون تن خرما در کشور تولید می کنیم در حالی که مصرف سرانه ی خرمای ما 5 تا 6 کیلوگرم است و در واقع تنها نصفی از این تولید در داخل کشور مصرف می شود.

به گزارش فکرشهر، معاون اشتغال و توسعه ی تشکل های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، افزود: برای حل مشکلات خرما هیچ کس نمی تواند نسخه ی مشخصی ارائه بدهد مگر این که دولتی به مساله ورود کند و ضمن حمایت و تنظیم بازار، صنایع فرآوری خرما را نیز فراهم کند.

 وی اضافه کرد: در بحث صادرات نیز به دلایل مختلف نتوانسته ایم با دیگران رقابت کنیم و بازار را از ما گرفته اند و در این زمینه نیز رشد خوبی نداشته ایم.

مهندس دوانی ادامه داد: در بحث خرما ضمن اصلاح وضعیت موجود باید توسعه ی کشت را نیز اکیدا ممنوع کرد.

 وی ابراز داشت: باید باغات اصلاح شده ی مکانیزه با عملکرد بالا را ایجاد نمود و کشاورزان را نیز به کشت صنعتی و بهبود کیفیت محصول تشویق کرد.

دوانی افزود: به نظر من اصلی ترین دلیل مشکلات خرما تولید بیش از نیاز داخل این محصول در کشور است؛ ضمن این که صنایع تبدیلی، جانبی و نگهداری نیز خیلی کم تر از مازاد تولید است و باید برای همه ی امور راه حل ایجاد نمود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر