جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۸۱۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: افزایش هدفمند نمونه‌گیری موارد مشکوک به مالاریا در سطح شهرستان دشتستان بر اساس استراتژی‌های برنامه حذف مالاریا می‌تواند دررسیدن به اهداف این مهم مؤثر واقع شود. 

به گزارش فکرشهر از شبکه بهداشت و درمان دشتستان، دکتر حسین دارابی افزود: با توجه به اینکه بیشترین موارد بیماری مالاریا در حال حاضر در کشور، مربوط به استان‌های شرقی می‌باشد ولی مواردی که از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد استان‌های شرقی کشور می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان حامل بیماری به سایر مناطقی که شرایط انتقال مالاریا فراهم می‌باشد وارد و پس از گزش فرد بیمار و به دنبال آن گزش فرد سالم بیماری را منتقل کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: شهرستان دشتستان با جمعیت بالغ‌بر 260 هزار نفر و داشتن بیش از 5 هزار تبعه افغانی که بیشتر در کارگاه‌ها و مزارع کار می‌کنند از گروه‌های در معرض خطر بیماری مالاریا می‌باشند.

 دکتر دارابی افزود: قابل‌توجه بودن روند کاهش موارد گزارش‌شده ابتلا به مالاریا در کشور از عوامل اجرای برنامه حذف این بیماری است و افزایش هدفمند نمونه‌گیری موارد مشکوک به مالاریا در سطح شهرستان دشتستان بر اساس استراتژی‌های برنامه حذف مالاریا می‌تواند دررسیدن به اهداف این مهم مؤثر واقع شود.

بیماریابی مالاریا در سطح شهرستان دشتستان به‌صورت فعال و روزانه در حال انجام است

این مقام مسئول تصریح کرد: بیماریابی مالاریا در سطح شهرستان دشتستان با همکاری کارکنان واحد بیماری‌های واگیر ستادی و مراکز محیطی به‌صورت فعال و روزانه در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون نسبت به موارد مشابه سال گذشته بیماریابی رشد چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: موارد کشف‌شده بیماری همگی از کارگران افغانی و خانواده آنها بوده و در کمتر از 24 ساعت پیگیری و درمان شده‌اند و تمامی موارد بیماری از کشور افغانستان واردشده‌اند و موردی از انتقال محلی در این شهرستان گزارش نشده است.

دکتر دارابی اظهار داشت: در مورد بیماری مالاریا برنامه حذف این بیماری در افق 1404 می‌باشد، که نیاز به یکسری اقدامات ازجمله دسترسی به خدمات تشخیص و درمان و تقویت مدیریت در زمینه اجرای صحیح و به‌موقع طرح‌های پیشگیری ازجمله بیماریابی و درمان آن‌ها، مبارزه با ناقلین و اجرای پروژه مدیریت تلفیق یافته و نیاز به تقویت نظام مراقبت دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر