سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اکبر ترکان با اعلام این خبر اظهار کرد: قطعه زمینی در بندر بوشهر برای تاسیس یک منطقه آزاد مشترک میان ایران و قطر اختصاص می یابد همچنین دو بندر در قطر برای...
کد خبر: ۳۷۲۷
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۰

فکرشهر: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ایجاد مناطق آزاد دو جانبه مشترک بین ایران و قطر خبر داد.

به گزارش فکرشهر، اکبر ترکان با اعلام این خبر اظهار کرد: قطعه زمینی در بندر بوشهر برای تاسیس یک منطقه آزاد مشترک میان ایران و قطر اختصاص می یابد همچنین دو بندر در قطر برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه بین ایران و قطر اظهار کرد: قطعه زمینی در بوشهر در بندر نگین و صدف برای منطقه آزاد اختصاص یافته و دو قطعه در قطر با نام بندر الرویس و بندر الدوحه به منظور گسترش تجارت بین دو کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان مناطق ویژه اقتصادی و یا منطقه آزاد به علاوه اقدام درجهت افزایش عمق کانال آبی در صورت نیاز به عمق هفت متر تعیین شد.

ترکان اظهار کرد: ضرورت تداوم پیگیر‌ی‌ها و هماهنگی‌های لازم از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با مسوولین استان بوشهر و استان‌های همجوار باید انجام شود تا براساس یک برنامه ریزی منظم تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا در استان های مزبور بتوانند برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی از قبیل صیفی‌جات، میوه‌جات، سبزیجات، مرغ،گوشت قرمز، ماهی و میگو، مواد معدنی و مصالح ساختمانی از قبیل شن، ماسه،سنگ گچ، سنگ آهک، سیمان، کاشی،سرامیک و لوازم بهداشتی مورد نیاز بازار مصرف کشور قطر اقدام کنند.

ترکان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: مقرر شد مسوولین مربوطه در دولت قطر پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری‌های لازم توسط سرمایه‌گذاران قطری در احداث انبار، سردخانه، کشتارگاه‌ دام و مرغ، زیرساخت‌های پایانه صادرات مواد معدنی، صنایع فرآوری و ... در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوشهر و بندر لنگه برای تسهیل تامین این اقلام اقدام کنند.

وی اظهار کرد: طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که بخشی از محدوده آزاد تجاری – صنعتی شهر و بندر بوشهر که در مرحله تاسیس است به مساحت مناسبی که بعدا مورد توافق قرار خواهد گرفت به صورت اختصاصی برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قطر به عنوان حق اجاره و استفاده از زیرساخت‌های مرتبط به آن برای انبار، واحدهای نگهداری و صادرات درا ختیار طرف قطری قرار دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: متقابلا طرف قطری اعلام آمادگی کرد که در اجرای موافقت نامه حاضر بخشی از منطقه آزاد را به مساحت مناسبی که بعدا مورد توافق قرار خواهد گرفت به صورت اختصاصی برای سرمایه‌گذاری و احداث انبارها و واحدهای نگهداری و توزیع دراختیار طرف ایرانی قرار دهد.

وی افزود: مقرر شد کارگروه‌های مشترک روابط تجاری بوشهر – دوحه مرکب از نمایندگان بخش خصوصی طرفین هر سه ماه یکبار به صورت دوره‌ای به نوبت در دو شهر مزبور تشکیل جلسه داده و در زمینه اجرای حداکثری تفاهم نامه اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر