پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۸۴۸
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: امام جمعه موقت سیراف گفت: دولت در پى‏گيرى حقوق شهروندى به مسائل فانتزى و شعارى اكتفا نکند و حق اشتغال، زندگى آبرومندانه اقتصادى، بهره‏‌مندى از هواى سالم و بهره‌‏مندى از ديگر امكانات اوليه در حدى كه دولت و ساير قواى كشور توان آن‏ را دارند را بايد مورد توجه جدى قرار دهد.

به گزارش فکرشهر از فارس، حجت‌الاسلام جلیل شیرازی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بندر سیراف اظهار داشت: مساله حقوق شهروندى یکى از مسائل مورد توجه مسوولان کشور در سال‌هاى اخیر بوده است.

 وی افزود: در این ‏رابطه گاه مطالبى از سوى برخى از مدیران ارشد کشور نیز گفته شده  که در آخرین اقدام، همایش حقوق شهروندى در تهران با حضور ریاست محترم جمهورى و جمع کثیرى از وزرا و مسوولان دولتى برگزار شد.

 امام جمعه بندرسیراف تصریح کرد: مساله حقوق شهروندى البته از جمله مسائلى است که با رویکردهاى مختلفى مى‏‌توان به آن توجه کرد که از منظرى غربى و غرب‌گرایانه، با نگاهى وا داده و متکى به غرب، تصور مى‏‌شود که هرچه غرب در باب حقوق شهروندى بگوید همان حق است، همان‏ طور که در بحث از حقوق بشر گاه این‏کار صورت مى‏‌گیرد.

 شیرازی ادامه داد: حقوق بشر تبدیل به ابزارى سیاسى در دست غرب شده که در آن کشتن کودکان فلسطینى و یمنى ضد حقوق بشر نیست اما دفاع از آن‏ها ضدیت با حقوق بشر است.

وی عنوان کرد: مسلم است که چنین رویکردى مناسب براى نظام اسلامى نیست و مسوولان عالی کشور نیز باید از چنین رویکردى خوددارى کنند و ان‏شاءالله چنین مى‏‌کنند.

امام جمعه بندرسیراف یادآور شد: رویکرد دیگر آن است که در بحث از حقوق شهروندى نیز مبانى و آموزه‏‌هاى اسلامى را فراموش نکنیم و با نگاهى اسلامى و بومى به مساله حقوق شهروندى و حقوق بشر و مقولاتى از این ‏دست بنگریم.

شیرازی بیان کرد: از سوى دیگر باید توجه داشت که دولت در پى‏گیرى حقوق شهروندى به مسائل فانتزى و شعارى اکتفا نشود و حق اشتغال، حق زندگى آبرومندانه اقتصادى، حق بهره‏‌مندى از هواى سالم، حق بهره‌‏مندى از دیگر امکانات اولیه در حدى که دولت و سایر قواى کشور توان آن‏ را دارند را باید مورد توجه جدى قرار داد و به‏ جاى آن برخى حقوق شعارى و سیاسى را به‏ عنوان حقوق شهروندى به شهروندان ارائه نکرد.

وی با نگاهى به سند جدید امنیت ملى آمریکا گفت: طى روزهاى گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده با اعلام راهبرد امنیت ملى جدید آمریکا براى چهار سال آینده با زبانى تند پس از پرداختن به روسیه و چین به ‏عنوان رقباى بزرگ این کشور، از جمهورى اسلامى ایران و کره شمالى به ‏عنوان دشمنان اصلى آمریکا نام برد.

شیرازی یادآور شد: ترامپ در ابتداى سخنرانى خود در مراسم رونمایى از راهبرد امنیتى جدید خود براى آمریکا از ایجاد و بهبود روابط استراتژیک با متحدان منطقه‏‌اى خود به ‏عنوان ابزارى کارآمد در راستاى مقابله با ایران نام برد و اعلام کرد که تمام متحدان این کشور براى مقابله با ایران باید تحت هدایت و رهبرى آمریکا حرکت و اقدام کنند.

 وی ادامه داد: جالب این‏ که ترامپ از کره شمالى به‏ عنوان دشمن دوم آمریکا پس از ایران نام برده و مدعى شد که این دو کشور عامل بى‌‏ثبات‌‏کننده امنیت جهان  آمریکا و سایر متحدان این کشور است.

امام جمعه سیراف ادامه داد: سخنان هرز و بی‌اساس رییس‌جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که برای رفع مشکلات داخلی کشورشان و شکست‌ سیاست‌هاشان در منطقه به دنبال توجیه افکار عمومی در آمده تا ذهن مردم آمریکا و جهان را نسبت به سیاست‌های مداخله‌گر آنها در خاورمیانه منحرف کنند. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر