پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۵۷۰۵
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جوجه‌های پرندگان مهاجر تابستان گذر در زیستگاه پرندگان در جزایرنخیلو و ام‌الگرم استان بوشهر حلقه‌گذاری شدند.

به گزارش فکرشهراز تسنیم از بوشهر، جزیره نخیلو و ام‌الگرم در شهرستان دیر یکی از زیستگاه‌های پرندگان برای زادو ولد است که هر سال هزاران پرنده به این جزایر که بهشت پرندگان نام‌گذاری شده کوچ و مهاجرت می‌کنند.

پرستوی دریایی کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ، پشت تیره، سلیم خرچنگ‌خوار و پرستوی دریایی گونه سفید اوایل فروردین برای تخم‌گذاری به جزیره نخیلو و ام‌الگرم کوچ و تا پایان شهریور زمان رشد جوجه‌ها، زیست می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، جمعیت پرندگان دریایی در جزیره نخیلو و ام‌الگرم را بیش از 100 هزار قطعه دانست و اظهار داشت: در مساحت 34 هکتاری جزیره نخیلو، به‌عنوان کانون‌ مهم جوجه‌آوری پرندگان در خاورمیانه معرفی سالانه بیش از 100 هزار پرنده مهاجرت می‌کنند.

حسین دلشب از حقله‌گذاری جوجه‌های پرندگان در جزیره نخیلو خبرداد و تصریح کرد: عملیات حلقه گذاری بر روی جوجه‌های پرندگان مهاجر تابستان گذران در جزایر نخیلو و ام‌الگرم انجام شد که یکی از شاخصه‌های این عملیات الصاق تعدادی از حلقه‌های رنگی غیر فلزی بر روی این جوجه‌ها در جزیره ام‌الگرم بوده است.

وی، حلقه گذاری پرندگان را در راستای شناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک پرندگان دانست و خاطر نشان کرد: مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و تعیین مسیرهای مهاجرتی و تغذیه‌ای و زادآوری پرندگان از  اهداف حلقه‌گذاری پرندگان در جزیره نخیلو و ام‌الگرم  است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهربا بیان اینکه بیشترین حلقه در جزیره نخیلو استفاده شد گفت: این حلقه‌گذاری شامل الصاق بیش از 700 حلقه به جوجه‌های پرستو دریایی کاکلی کوچک و بزرگ و پرستو دریایی پشت تیره بوده است.

دلشب با اشاره به اینکه این جزیره با مساحت حدود 34 هکتار  یکی از جزایر چند گانه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو است تصریح کرد: جزیره نخیلو همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان مهم جوجه آور بیشتر از گونه‌های پرستو دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی گونه سفید و سلیم خرچنگخوار است.

دلشب از کم شدن کوچک پرندگان به جزیره ام‌الگرم خبرداد و بیان کرد: پس از چند سال عدم مهاجرت پرندگان به جزیره ام الگرم بواسطه ناامنی ناشی از حضور شغال با  برطرف شدن این مشکل شماری از پرستوهای کاکلی کوچک و بزرگ در این محل جوجه آوری داشتند که به تعداد 12 قطعه از آنها علاوه بر حلقه‌های فلزی، حلقه‌های رنگی پلاستیکی نیز که توسط سازمان مرکزی محیط زیست از اروپا تهیه شده است، الصاق شد.

وی بیان کرد: در جریان حلقه گذاری پرندگان در جزیره نخیلو نتایج خوبی از وضعیت مهاجرت از جمله بازگیری در شبه قاره هند و همچنین اکیناوای ژاپن و طول عمر آنها سن حداقل 10 ساله نیز تاکنون ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: امید می‌رود در سالهای آتی اطلاعات بیشتری از این پرندگان کسب شود که می‌تواند در مدیریت راهبردی آنها موثر باشد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر