چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: چندی است که موضوع سازمان های مردم نهاد در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. اهالی هنر و فعالان عرصه های اجتماعی و سیاسی علی الظاهر جان تازه ای گرفته اند و ...
کد خبر: ۴۶۰۶
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵

چندی است که موضوع سازمان های مردم نهاد در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. اهالی هنر و فعالان عرصه های اجتماعی و سیاسی علی الظاهر جان تازه ای گرفته اند و در صدد تاسیس ان جی او یا فعال کردن ان جی اوهای خود هستند؛ دولت و در راس آن مدیر کل های سیاسی و امور اجتماعی به عنوان متولیان سامان دهی به ان جی او ها هستند و گاهی هم برنامه ها و اهداف خود را در این مهم بیان می کنند.

آنچه در این میان خیلی حایز اهمیت است، یکی برنامه ها و اهداف و افق این تشکیلات است و دیگری هم حمایت های مالی و معنوی که از این تشکیلات مردم نهاد می شود؛ در مساله اول علی الظاهر بیان شده است ان جی اوها خود باید برنامه ریزی کنند و به اهداف مصوبه در اساس نامه خود برسند. با توجه به فعالیت های ان جی اوها این مساله مطرح می شود که آیا ان جی اوها بدون کمک در برنامه ریزی از جانب دولت و ارایه برنامه های جواب داده می توانند به اهداف خود برسند؟ چیزی که تاکنون در استان بوشهر دیده ایم عمدتا نایل نشدن انجیوها به اهداف خود می باشد؛ لذا این بار از دولت توقع می رود که ان جی او ها را در برنامه و کارهای خود پشتیانی فکری و سازمانی کند تا بتوان به اهداف این اصل یعنی حضور واقعی مردم در حوزه سیاسی اجتماعی و علمی و فرهنگی رسید.

مساله دوم درباره فعالیت های ان جی او ها را می توان پشتیبانی مالی دانست. یقینا مساله مالی در هر امری یکی از اصلی ترین و موثرترین مشکلات است که بدون داشتن طرحی برای آن ادامه کار هر مجموعه ای دشوار و طاقت فرسا خواهد بود. در این موضوع با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور مسولان بر این باور هستند که اصلا از ان جی او ها حمایت مالی نکنند. سوال واقعی اینجاست که با این شرایط چگونه می توان به ادامه فعالیت این سازمان ها خوش باور بود؟؟

در حالی از سوی  دولت گفته می شود از ان جی او یی حمایت مالی نمی شود که شاهد این هستیم که به صورت ویژه از ان جی او هایی خاص حمایت می شود بدون اینکه در برنامه و اهداف تفاوت خاصی با بقیه ان جی او ها باشد. از عمده دلیل این تبعیض می تواند موضوع رانت و رابطه را بر شمرد که متاسفانه در همه جا یافت می شود و یکی از افت های سیستم های مدیریتی ما می باشد. به عنوان مثال بنیادی تحت عنوان تسنیم در برازجان در زمینه علمی و با بودجه میلیونی شروع به فعالیت می کنند و بعد از یک یا دو سال هیچ فعالیت خاصی از این بنیاد دیده نمی شود. این در حالی است که هیچ نظارتی بر انجام اهداف تعیین شده در اساس نامه و هزینه های مالی بر این بنیاد نمی شود و اینگونه می شود که بعد از چند صباحی مجموعه تعطیل می شود و به فعالیت دیگری آن هم در حوزه سیاسی وارد می شود که این کاملا مغایر با اساس نامه و اهداف ان جی او ها می باشد.

به هر حال امیدواریم که در این دوره ان جی او ها با توجه به مدیریت و پشتیبانی دولت بتواند به بخشی از اهداف خود که همانا توسعه سیاسی و فرهنگی و علمی جامعه ماست برسند و بار دیگر مسیر های اشتباه رفته را تکرار نکنیم .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر