سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی گفت: به سبب وجود همبستگی فرهنگی و دینی دو شهر بوشهر و هرار اتیوپی زمینه خواهر خواندگی این شهرها فراهم می‌شود.به گزارش فکرشهر، علی بحرینی در نشست با استاندار و مسئولان استان بوشهربا بیان اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است اظهار کرد: این ظرفیت‌ها موقعیت استان بوشهر را بین‌المللی کرده است که باید از آنها استفاده شود.وی با اشاره به اینکه شاخ آفریقا و اتیوپی تغییرات در آن سریع رشد می‌کند گفت: رشد این کشور در ذهنیت مردم به ویژه ایرانیان هنوز انعکاس نیافته است.
کد خبر: ۴۹۸۵
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی گفت: به سبب وجود همبستگی فرهنگی و دینی دو شهر بوشهر و هرار اتیوپی زمینه خواهر خواندگی این شهرها فراهم می‌شود.

به گزارش فکرشهر، علی بحرینی در نشست با استاندار و مسئولان استان بوشهربا بیان اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است اظهار کرد: این ظرفیت‌ها موقعیت استان بوشهر را بین‌المللی کرده است که باید از آنها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه شاخ آفریقا و اتیوپی تغییرات در آن سریع رشد می‌کند گفت: رشد این کشور در ذهنیت مردم به ویژه ایرانیان هنوز انعکاس نیافته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در کشور عدم شناخت ظرفیت برخی از کشورها است تصریح کرد: البته برخی از کشورها هم از توانمندی‌های ایران بی اطلاع هستند که لازم است این شناخت در ابعاد گوناگون گسترش یابد.

بحرینی، با اشاره به اینکه اتیوپی در قاره افریقا قرار دارد و دارای 80 میلیون هکتار اراضی کشاورزی است خاطرنشان کرد: این کشور امکانات مهمی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارد بگونه‌ای که وجود آب کشاورزی و نیروی کار و انرژی ارزان  خود زمینه سرمایه‌گذاری را در اتیوپی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه اتیوپی تولید کننده دانه‌های روغنی است گفت: به لحاظ نبود صنایع فرآوری بسیاری از تولیدات کشاورزی این کشور خام فروشی می‌شود که می‌توان صنایع فرآوری در این کشور آفریقایی را با حداقل سرمایه‌گذاری توسعه داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی با اشاره به اینکه کشور اتیوپی یکی از وارد کنندگان مواد غذایی است گفت:  مقررات خوبی برای سرمایه‌گذاری در اتیوپی فراهم است بگونه‌ای که زمین کشاورزی با آب فراوان به شکل 99 ساله در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهند.

بحرینی با اشاره به اینکه معافیت ازعوارض مالیاتی و نیروی کار ارزان زمینه حضور سرمایه گذاردر اتیوپی فراهم کرده است افزود: اکنون کشور اتیوپی رشد اقتصادی 11 درصدی را تجربه می‌کند و این در حالی است که یک سوم کشورهای آفریقایی رشد اقتصادی آنها بالای شش درصد است.

وی بابیان اینکه  تبدیل زندگی سنتی به مدرن از ویژگی‌های اتیوپی است گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق بوشهر بسیاری از کالای مورد نیاز اتیوپی از جمله لوازم منزل، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی را به اتیوپی صادر کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی با تاکید بر صادرات خدمات  فنی مهندسی از بوشهر به اتیوپی افزود: اکنون شرکت‌های توانمندی در بخش‌های توانیر، خطوط انتقال آب وبرق وتوانیر در استان بوشهر وجود دارد که این خود می‌تواند زمینه توسعه همکاری با اتیوپی فراهم کند.

بحرینی با بیان اینکه اکنون چهار شرکت ایرانی در اتیوپی در انتقال برق در این کشور فعال هستند گفت: اکنون سد بزرگی در اتیوپی در حال ساخت است که45 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق این سد است که تاکنون سه هزار مگاوات آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه 85 درصد آب رود نیل از رودخانه‌های بزرگ و پرآب اتیوپی سرچشمه دارد گفت: در آینده اتیوپی صادر کننده برق به کشورهای منطقه است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی با اشاره به اینکه در سال دو نمایشگاه بزرگ در اتیوپی و جیبوتی برگزار می‌شود گفت: شرکت‌های بزرگ استان بوشهر می‌تواند در نمایشگاه بین‌المللی این کشور شرکت کنند که اکنون مقدمات آن فراهم می‌شود.

به نوشته ی روابط عمومی استانداری بوشهر، وی با بیان اینکه  برخی از شهرهای اتیوپی دلبستگی زیادی به فرهنگ و تمدن ایران دارند گفت: شهر هرار در شرق اتیوپی دارای شباهت فرهنگی  مناسبی با تمدن و فرهنگ ما دارد چراکه آنان محبان اهل بیت(ع) هستند و برخی از نسخ خطی در این شهر گویای بسیاری ازفرهنگ‌ها است.

بحرینی با بیان اینکه شهر هرار مساجدی با قدمت 500 تا 900 ساله، موزه فرهنگی با یک‌هزار و 200 نسخ خطی قرن‌ها پیش دارد تاکید کرد: به سبب وجود همبستگی فرهنگی و دینی دو شهر بوشهر و هرار اتیوپی، زمینه خواهر خواندگی بوشهر و هرار اتیوپی فراهم می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر