جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ گزارشی از وضعیت مسکن مهر استان؛
فکرشهر: در حالی که این روزها کاهش نرخ تورم و تثبیت قیمت ها را شاهد بوده ایم، ولی کارشناسان امر می گویند 5 میلیون تومانی که به آورده ی متقاضیان اضافه شده همچنان کفاف اجرای طرح ها را ...
کد خبر: ۵۶۱۲
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: اجرای طرح از سال 86 و در دولت نهم آغاز شد و قرار بود به خانه دار کردن همه ی ایرانیان منجر شود ولی سیاست های غلط دولت وقت، افزایش نقدینگی و تورم و اقدام غیر کارشناسانه ی رییس جمهور در افزایش احداث 20 هزار واحد مسکونی در سال به 1.5 میلیون واحد و... دست به دست هم دادند تا این  طرح برای اتمام به دولت یازدهم برسد؛ دولتی که وزیر راه و شهرسازی اش معتقد است که حداقل 5 دولت آینده هم گرفتار موضوعات مربوط به این طرح خواهند بود.

طرح مسکن مهر در استان بوشهر نیز همزمان با سراسر کشور آغاز شد، این ساختمان ها به خصوص در دشتستان که در زمین های درون یا اطراف شهر، قانونی یا با تهاتر و ...  ایجاد شده و اسکلت بندی می شدند، زوج های جوان بسیاری را به خانه دار شدن امیدوار کرد، ولی قول های مسئولین به وعده تبدیل شد و سال ها جایگزین ماه ها گشت تا همچنان بسیاری از خانه ها تکمیل نشده و ماجرا به دولت یازدهم برسد.

ولی در دولت تدبیر و امید نیز که رییسش با وجود این که مسکن مهر را عامل اصلی دست کردن دولت در جیب بانک مرکزی و ایجاد تورم سال های اخیر کشور می داند، قول داده که به تکمیل طرح کمک کرده و آن را به پایان برساند، وعده های برخی مسئولین استانی که همان مدیران دولت قبل هم هستند، ادامه یافته است.

طبق آخرین گفته های مسئولین مربوطه در استان، طی این سال ها 37 هزار و 780 واحد مسکن مهر در استان بوشهر ساخته شده که تاکنون 21 هزار و 78 واحد آن واگذار شده و 16 هزار واحد دیگر نیز تا پایان امسال تحویل متقاضیان می‌شود.

معاون عمرانی استانداری بوشهر در 27 فروردین ماه امسال با بیان اینکه در شهرستان دشتستان 5 هزار و 380  مسکن مهر ساخت شده گفت که تاکنون 3 هزار و 800 مسکن در اختیار ثبت نام شدگان قرار گرفته و پنجاه درصد از 769 واحد دیگر که بیش از 70 درصد پیشرفت دارد نیز تا نیمه نخست امسال تکمیل می‌شود.

چند روز پس از آن، یعنی در دوم اردیبهشت ماه، مدیر مسکن راه و شهرسازی استان بوشهر گفت که همه واحدهای مسکن مهر در دشتی و دشتستان هفته دولت تحویل متقاضیان می‌شود و پرونده ی مسکن مهر این شهرستان ها بسته خواهد شد؛ مطلبی که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز در 30 اردیبهشت ماه در گفت و گو با خبرنگاران آن را تایید کرد و از تحویل 1500 واحد مسکونی مهر در دشتستان تا مهر ماه امسال خبر داد.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان البته در 25 مردادماه این را هم گفت که در هفته دولت امسال 6 هزار و 488 واحد مسکن مهر آماده، افتتاح و تحویل متقاضیان می گردد.

در حالی که این وعده ها داده می شد، کار احداث مسکن ها نیز در شهرها، به خصوص شهر برازجان، متوقف و در اعتراض متقاضیان از آنان خواسته شد برای کمک به تسریع ساخت، 5 میلیون تومان دیگر نیز به آورده های قبلی خود اضافه کنند، در غیر این صورت از پروژه حذف خواهند شد.

[[{"fid":"4365","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"style":"font-size: 13px; line-height: 20.0063037872314px;","class":"media-element file-default"}}]]

البته متقاضیانی که در بدو امر و موقع ثبت نام امیدوار بودند با حداقل مبلغ و بدون وارد آمدن فشار اقتصادی، صاحب خانه شوند، مجبور شدند پول را پرداخت کنند تا شاید طبق قول های داده شده، تا مهرماه صاحب خانه باشند؛ ولی امروز، با گذشت 20 روز از هفته ی دولت و یک هفته مانده به مهرماه 1393، هنوز واحد دیگری از مسکن های مهر تکمیل و افتتاح نشده است.

در حالی که این روزها کاهش نرخ تورم و تثبیت قیمت ها را شاهد بوده ایم، ولی کارشناسان امر می گویند 5 میلیون تومانی که به آورده ی متقاضیان اضافه شده همچنان کفاف اجرای طرح ها را نمی دهد و از آن جایی که بهره برداران این طرح خصوصی هستند، دولت نیز نمی تواند اعتبارات خاصی از بودجه ی خود به آن اختصاص دهد!

از آنجایی که به قول های مسئولین مربوطه در اداره کل راه و شهرسازی امیدی نیست، برای پیگیری این مساله به طور ویژه در برازجان، سعی کردیم با آقای کلانتری، مدیر تعاونی مسکن مهر شهرستان دشتستان تماس بگیریم که پس از چندین بار مراجعه و تماس تلفنی، موفق به یافتن وی نشدیم؛ با این حال فرماندار دشتستان به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت تدبیر و امید در شهرستان، سخنان امیدوار کننده ای مطرح کرد و از تلاشش برای حل این معضل در آینده ای نزدیک خبر داد.

دکتر ارسلان زارع در پاسخ به فکرشهر گفت که یکی از دغدغه هایش از بدو ورود به دشتستان، حل مساله ی مسکن مهر این شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات مسکن مهر دشتستان اخیرا دنبال راه های تازه ای بوده ایم و جلسه ای نیز با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری برازجان برگزار کرده ایم و پیشنهاداتی داده شده که کارشناسان ما در حال بررسی آن ها هستند.

زارع ابراز امیدواری کرد که به زودی برای حل این مساله و کمبود اعتبارات طرح، راه حلی یابد تا مردم از انتظار چند ساله نجات یابند.

در همین حال طبق اخبار موجود در خبرگزاری ها، مسکن های مهر تحویل داده شده در شهرهای مختلف استان نیز با مشکلات خاص خود دست به گریبان اند و توجه ی ویژه ی مسئولین برای حل مشکلاتشان را می طلبند و به نظر می رسد گره این پروژه در استان اگر به زودی باز نگردد، کور خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر