جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۰۱۹
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

فکرشهر: سرعت رشد شهرها و فرسودگی شبكه آبرسانی از سرعت نوسازی و بازسازی این شبکه ها در استان بوشهر بیشترشده و همین امر در کنار کم آبی های طبیعی باعث بروز مشكلات و اختلال در آبرسانی شده است.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداو سیما، ۸۵ درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر از استان های دیگر تأمین می شود که شامل ۶۰ درصد از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد ، ۲۵ درصد از خط آب‌رسانی کازرون است .

یکی از مهم‌ترین مشکلات و عوامل بروز بحران آب در استان بوشهر را می‌توان هدررفت بالای آب دانست که این هدر رفت معادل ورودی آب از استان فارس به بوشهراست و تنها حدود 15 درصد از اب مصرفی استان از چاهها و آب شیرین کن ها تأمین می شود .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر می گوید : هزار و 200 كیلومتر از شبكه های آبرسانی استان بوشهرفرسوده اند.

عبدالحمید حمزه پور می افزاید: براساس استانداردها سالانه باید 5 درصد شبكه ها نوسازی شوند وبه صورت جبرانی نیز بین 6 تا 7 درصد باید ترمیم وبازسازی شود ولی کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته این امکان بازسازی را نداده است و میزان هدررفت در خطوط آبرسانی سال به سال افزایش یافته است.

به گفته وی ، کیفیت پایین برخی از لوله ها و تجهیزات و عمرمفید كمتراز 25 سال ؛  بار نوسازی بیشتری از شبكه را بر مسوولان آبفا تحمیل می كند .

مهندس موجی از کارشناس مرکز بهداشت استان بوشهر نیز ؛ فرسودگی و قدیمی بودن لوله های انتقال آب در استان بوشهررا دلیل اصلی آلودگی آب شرب می داند و می گوید : آلودگی ها از طریق نشتی ها وارد لوله های آب شده و به تمامی شبکه  منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر همچنین انشعاب های غیر مجازرا ازعوامل نرسیدن آب به بقیه شهروندان دانسته و می افزاید : وجود 10 هزار انشعاب غیرمجاز و استفاده این مشتركان از لوله هایی با قطر بیش از مورد نیاز از جمله دیگر مشكلات آبرسانی در این استان است.

فرماندار شهرستان دیر نیز شناسایی و برنامه ریزی برای انشعاب‌های غیرمجاز، همکاری در خرید لوله برای متقاضیان جدید در برخی مناطق روستایی و هماهنگی در توزیع آب شهری و روستایی را ضروری می داند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر می گوید : پارسال با توجه به کاهش آب ورودی استان بوشهر مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ایجاد شد و بوشهر به عنوان یکی از استان‌های بحرانی مطرح شد.

روح‌الله طاهریان‌پور می افزاید : هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه‌های انتقال و آبرسانی استان بوشهر وضعیت بسیار بدی دارند و دچار فرسودگی شدید هستند.

تابستان پارسال بدلیل سهمیه بندی های طولانی آبرسانی در شهرستان دشتستان ؛ مردم این منطقه بارها با تجمع و حتی بستن جاده برای کازرون به بوشهراز مسوولان می خواستند برای آبرسانی راه چاره ای پیدا کنند .  

معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب استان بوشهر هم به کهنه شدن خطوط آبرسانی استان بوشهر اشاره کرد و گفت : سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در شهرهای استان وجود دارد که ۳۵ درصد آن فرسوده هستند.

محمد پوریوسفی با اشاره به اینکه با توجه به کمبود اعتبارات ؛ سالانه کمتراز پنج درصد از خطوط آبرسانی در استان بازسازی و نوسازی می شود، اضافه کرد: سرعت فرسودگی شبكه آبرسانی بیشترازسرعت نوسازی است که موجب هدر رفت بیشتر و کمبود آب در استانمان می شود .

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور دربازدید از روند اجرایی بازسازی و توسعه بخشی از شبکه و خطوط آب‌رسانی در شهرهای بوشهر، برازجان و جم  گفت: برای رفع مشکل آبرسانی در شهرهای بوشهر، برازجان و جم از ظرفیت اعتباری شرکت‌های بزرگ آب و فاضلاب کشور استفاده می‌شود.

سید علی رضا طباطبایی افزود : عملیات اجرایی توسعه و اصلاح شبکه آب‌رسانی  در این شهرها با مشارکت شرکت‌های آبفای مشهد ، تهران ، اصفهان ، شیراز و آذربایجان شرقی بعنوان استانهای معین بوشهر در آب و فاضلاب آغاز شده است.

استاندار بوشهر هم می گوید : تلاش شده در تابستان پیش رو ، مشکلات پارسال در زمینه تأمین آب مورد نیاز مردم تکرار نشود. طرح‌های متعددی را برای تحقق این مهم در دستور کار داریم که افزایش ظرفیت طرح‌های آب‌شیرین‌کن یکی از این برنامه‌هاست.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر ضرورت تسریع طرح‌های آبرسانی استان اذعان کرد: اعتبارات آبرسانی ۱۰۰ درصد تخصیص می‌یابد و امیدواریم با این امر شاهد تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی استان بوشهر باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهرهم یکی از طرح های در حال اجرای آبفای استان را اجرای طرح اصلاح و ارتقاء شبکه توزیع آب شهر بوشهر در منطقه تنگگ و بهمنی اعلام کرده و می گوید : این طرح  با هدف بهبود شرایط هیدورلیکی ، افزایش فشار در مناطق کم فشارشبکه و  افزایش رضایتمندی مشترکین اجرا می شود و طول لوله گذاری در این طرح 11 هزار مترو  قطر 110 تا 400 میلیمتراست.

استان بوشهر در یک نقطه گرم و خشک کشور قرار گرفته است که میانگین بارش پائین و تبخیربالایی دارد وبرغم تلاش های مسوولان زیرساخت‌های مناسب را برای ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها ندارد و می طلبد تا با همت بیشتر مسئولان در استفاده از همه ظرفیت ها و  تخصیص اعتباربا اجرای طرح های ضربتی شاهد نوسازی شبکه‌های آبرسانی استان باشیم و این هدررفت‌ها به حداقل برسد .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر