سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک مقام مسئول در وزارت بهداشت میزان نیترات در آب بوشهر را نگران کننده اعلام کرد.به گزارش فکرشهر، نماينده مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي این مطلب را در همایش مديران کنترل کيفيت آب شرکت‌هاي آب و فاضلاب کشور به میزبانی همدان اعلام کرد.
کد خبر: ۶۱۴۷
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

فکرشهر: یک مقام مسئول در وزارت بهداشت میزان نیترات در آب بوشهر را نگران کننده اعلام کرد.

به گزارش فکرشهر، نماينده مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي این مطلب را در همایش مديران کنترل کيفيت آب شرکت‌هاي آب و فاضلاب کشور به میزبانی همدان اعلام کرد.

غلامرضا شقاقي با تاکید بر اینکه وضعیت نیترات در منابع آبی کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: وضعیت نیترات در بوشهر، زنجان و سیستان و بلوچستان نگران کننده است.

به نوشته مهر، وی افزود: عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، افزایش نیترات در شبکه های آب رسانی،عدم حمایت و پشتیبانی از ایمنی آب از جمله چالش ها است.

نیترات بالای آب چه عوارضی دارد؟

بر اساس این گزارش، نیترات به طور معمول برای سلامتی خطرناک نبوده اما مصرف مداوم و بیش از اندازه آن می‌تواند اثرات زیادی بر سلامتی انسان به خصوص نوزادان داشته باشد، طوری که نیترات با هموگلوبین خون ترکیب شده و سبب نارسایی در نوزادان می‌شود. کاهش اسیدیته معده، کمبود آنزیم، کاهش هموگلوبین های طبیعی خون و تاثیر بر سیستم عصبی از دیگر عوارض بالا بودن نیترات در آب می باشد.

منشا راه یافتن نیترات به آب از طريق چاه‌هاي جذبي فاضلاب يا مصرف كودهاي نيتروژني در مزارع كشاورزي است که از لايه‌هاي مختلف خاك عبور كرده و به سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني راه مي‌يابد.

با توجه به اينكه نيترات فاقد رنگ، طعم و بو است، لذا بدون انجام روش‌هاي آزمايشگاهي در آب قابل تشخيص نیست. آزمايش منابع آب آشاميدني از نظر مقدار يون نيتريت و نيترات بايد حداقل سالي يك بار انجام شود و از آنجا كه گاهي سال‌ها طول مي‌كشد تا آلودگي به آب‌هاي زيرزميني راه يابد لازم است تغييرات ساليانه منابع آب شرب مورد پايش كيفي قرار گيرند.

به نوشته ی خلیج فارس، تلاش گردید دیدگاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص اظهارنظر این مقام مسئول در وزارت بهداشت را هم مشخص شود، ولی روابط عمومی این شرکت به نقل از مدیرعامل آن اعلام کرد که در حال پیگیری اظهارات مطرح شده در این خصوص بوده و توضیح را به بعد موکول کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر