پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اقداماتی برای رفاه حال معلولان شهر بوشهر توسط شهرداری و دستگاه های اجرایی انجام شده است اما امکانات موجود اندک و ناچیز است.به گزارش فکرشهر، هر چند که باید باور داشته باشیم همه معلولین کنونی مادرزاد معلول نبوده و بخشی از آنها به دلایل مختلف که شاخص ترین آن حوادث است دراین شرایط قرار گرفته اند، شرایطی که می تواند برای من مسئول در حوزه خدمات شهری یا نهاد اجرایی و نظارتی و شهروند معمولی اتفاق بیافتد، پس تا دیر نشده است در حد توان اقدام کنید.
کد خبر: ۶۲۱۸
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵

فکرشهر: اقداماتی برای رفاه حال معلولان شهر بوشهر توسط شهرداری و دستگاه های اجرایی انجام شده است اما امکانات موجود اندک و ناچیز است.

به گزارش فکرشهر، هر چند که باید باور داشته باشیم همه معلولین کنونی مادرزاد معلول نبوده و بخشی از آنها به دلایل مختلف که شاخص ترین آن حوادث است دراین شرایط قرار گرفته اند، شرایطی که می تواند برای من مسئول در حوزه خدمات شهری یا نهاد اجرایی و نظارتی و شهروند معمولی اتفاق بیافتد، پس تا دیر نشده است در حد توان اقدام کنید.

بی نصیب بودن بخش عمده ای از معلولان به امکانات خدمات شهری سبب شده که فاصله کاملا معناداری با سایر اقشار در خود احساس کنند که این امر می تواند سلامت روانی آنها را به خطر اندازد.

معابر، خیابان ها و پیاده روها از اساسی ترین فضاهای عمومی بشمار می رود که امکان ارتباطات اجتماعی، تعاملات کاری، تفریح و دیگر فعالیت ها را برای انسان ها فراهم می آورد. 

در این میان انسانی هایی هستند که بر اثر غفلت برخی متصدیان حوزه شهرسازی و خدمات شهری، مجالی برای استفاده از این فضا ندارند و علاوه بر درد معلولیت جسمی با خاطری رنجیده در انزوای خود فرو می روند. 

کافی است روزی به عنوان یک شهروند معلول بر ویلچری سوار شویم تا بدانیم در سطح شهر بوشهر حتی در یک آمد و رفت معمولی درخیابان ها، کوچه ها و مکان تفریحی مانند ساحل چقدر عذاب آور است.

در شهر بوشهر هیچ گونه مکانی به عنوان بوستان اختصاصی معلولین یافت نمی شود که شهروند معلول بتواند با توجه به نوع ساخت آن استفاده کنند در حالی که استفاده از بوستان و پارک حق مسلم یک معلول به عنوان شهروند است .

پیاده روهایی که در سنوات گذشته بدین سو در شهر بوشهر سنگ فرش شده اند نیز فضای تحرک بخشی از معلولین را گرفته است بماند بخش های عمده ای از ساحل که یادگاران سال های رفته است و فرد معمولی به لحاظ وصیعت جسمانی نیز هر لحظه امکان دارد با صورت به زمین بخورد. 

شرایط توجه به حقوق شهروندی معلولین بوشهری ضرورت برنامه ریزی متولیان بخش خدمات شهری را دو چندان جلوه می کند که می توانند بخشی از امکانات مالی را به این سمت سوق دهد.

پیشنهاد می شود شهرداری لایحه ای را به شورای شهر تقدیم کند تا بر اساس آن بوستان های محله ای ویژه معلولان و افراد کم توان احداث شود.

ایجاد امکاناتی مانند طراحی استاندارد پیاده روها، نصب راه بند مخصوص عبور و مرور ویلچر، ایجاد پارکینگ رایگان ویژه معلولین، نصب وسایل بازی متناسب با شرایط جسمی معلولان و طراحی علمی فضای سبز می تواند معلولان را از کنج خانه ها به فضای عمومی شهر بکشاند و زمینه ای ایجاد نماید که از کسالت و عزلت نشینی آنها را رها سازد.

در کنار آن تجلیل از نخبگان ورزشی، علمی و هنری معلولان توسط شورای شهر و ارائه بخشی از امکانات تحت مدیریت و نظارت سازمان فرهنگی هنری شهرداری بوشهر به فعالیت های اجتماعی معلولان نیز می تواند رگه های از امیدواری در دل این افراد زنده کند.

به هر ترتیب تامین رفاه و آسایش معلولان در شهر بوشهر نیازمند یک بازنگری اساسی در حوزه مدیریت خدمات شهری است تا بیش از گذشته حقوق شهروندی این افراد نیز رعایت شود. 

* مهرداد جشنی پور - سوک

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر