سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۷۰۰
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

فکرشهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بوشهر امسال به کشت کلزا اختصاص یافته است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰۰  تن کلزا از این مزارع برداشت شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، کبری توکلی بیان کرد: پارسال بیش‌از  ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بوشهر زیر کشت کلزا رفت که ۱۱۲ تن محصول برداشت شد و امسال ۴۰۰ هکتار از اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته که ۲۰۰ هکتار آن آبی و ۲۰۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور بهبود کمی و کیفی تولید محصول کلزا، کارگاه آموزشی ترویجی این محصول با حضور ۳۰ نفر از کشاورزان دهستان انگالی برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: کلزا یکی از مهم‌ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن برای تولید روغن استفاده می‌شود. مبدا آن کشور‌های آسیای میانه و اروپا است و به دلیل وجود گونه‌هایی با خصوصیات متفاوت امکان کشت آن در شرایط سرد، گرم و معتدل دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: مقاومت به شوری کلزا از گندم بیشتر و از جو کمتر است. درحال حاضر به‌جز نخود که به علت نداشتن بازار اقتصادی مناسب امکان کشت آن درسطح وسیع وجود ندارد، کلزا تنها گیاهی است که درتناوب با گندم و جو می‌تواند به عنوان یک محصول پائیزه اقتصادی کشت شود و ضمن تولید، نقش بسیار مؤثری درکنترل آفات خاک‌زی در اراضی دیم استان داشته باشد.

توکلی گفت: کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است و روغن آن به دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیر‌اشباع و درصد پایین اسید‌های چرب اشباع همانند زیتون، جزء با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر