سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: انجمن نجوم خارگ برای نخستین‌بار، با حضور دبیران، معلمان و دانش‌آموزان مستعد جزیره خارگ آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۶۳۳
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۴

فکرشهر: انجمن نجوم خارگ برای نخستین‌بار، با حضور دبیران، معلمان و دانش‌آموزان مستعد جزیره خارگ آغاز به‌کار کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از سوک، امام جمعه خارگ در این آیین گفت: به ‌جای دور کردن دانش‌آموزان از اینترنت و ماهواره، باید سعی کرد به آنها خوراک علمی داد.
حجت‌الاسلام موسی کمالی اظهار کرد: در حوزه علمیه، ما همیشه در وهله نخست تذهیب، سپس تربیت و بعد تعلیم را مورد اولویت قرار می‌دادیم کما اینکه خود تعلیم در بحث اولویت‌بندی شاید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و حتی در رتبه نخست هم بود.

وی افزود: در بحث تهذیب، یکی از مسائل مهمی که ما به آن می‌پرداختیم بحث نجوم بود، چرا که از این طریق به خداشناسی، کوچک نفسی، خودباوری و بسیاری از خصایص دیگر نیز دست می‌یافتیم و این اهمیت علم نجوم را می‌رساند.

امام جمعه خارگ عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید عظمت من را در آسمان‌ها بیابید و ما می‌بینیم که جهانی بزرگ در آسمان‌ها نهفته است که زمین ما در برابرش به اندازه ذره کوچکی است و خود کهکشان منظومه شمسی در برابر تمامی کهکشان‌ها بسیار کوچک است و این بزرگی جهان را می‌رساند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما تنها قادر به دیدن یک آسمان هستیم و خداوند هفت آسمان را بنا داشته است و لذا تصور بزرگی دنیای نجوم شاید در ذهن ما نگنجد و حال کسانی که با این علم سر و کار دارند، قطعاً در برابر بزرگی این جهان، احساس کوچکی می‌کنند و این از مزیت‌های علم نجوم است.

کمالی خاطر نشان کرد: خارگ ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و برنامه ما این بود که در پارک ساحلی یک رصدخانه احداث کنیم و کارهای مطالعاتی آن صورت گرفت اما در عمل به علت عدم اعتبارات با مشکلاتی مواجه شدیم.

این مسئول مطرح کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها ساخت آکواریوم بزرگ بود که زیبایی‌های دریاها هم به دانش آموزان نشان داده شود، چرا که خداوند به آن نیز برای پی بردن به عظمت خود، بارها اشاره کرده است و چه بسیار رموز و شگفتی‌هایی که در اعماق آب‌ها دیده می‌شود و این پتانسیل نیز در خارگ وجود دارد و می‌توان از هر دو برای خداشناسی بهره جست، اما همین دور هم جمع شدن دانش‌آموزان و اقدامات آن‌ها بسیار مفید فایده خواهد بود.

وی اشاره کرد: نظر من این است که نباید ماهواره و اینترنت را از آنها بگیریم بلکه باید به آنها خوراک بدهیم و همین موضوعات باعث می‌شود اتوماتیک‌وار آن‌ها دنبال نکات علمی و مثبت بروند و به این سمت و سو کشیده شوند.

خطیب جمعه خارگ با اشاره به تلاش‌های مدیران آموزش و پرورش خارگ در زمینه تقویت علمی دانش آموزان تصریح کرد: تلاش‌های این عزیزان موجب شده است تا در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در این عرصه داشته باشیم و این جای تقدیر دارد و ما از این سیر صعودی راضی هستیم و از گروه نجوم مهر بوشهر نیز که این فرصت را فراهم کرد تا دانش‌آموزان خارگی به صورت ویژه و عمومی آموزش داده شوند تشکر می‌کنیم.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر