سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم مشکلات زیست محیطی را دسته بندی کنیم آب مشکل اول و جدی در کشور دراین زمینه است.به گزارش فکرشهر، اسماعیل کهرم روز پنجشنبه در همایش بررسی چالش های محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: ایران دارای هشت استان خشک شامل اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان است که مشکل آب در آنها بیشتر است.وی اضافه کرد: مشکل کم آبی درکشور جدی است و باید این وضعیت را با استفاده از روش های مختلف از جمله نوبت بندی و جیره بندی آب از سوی وزارت نیرو به مردم فهماند.
کد خبر: ۶۳۸۰
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

فکرشهر: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم مشکلات زیست محیطی را دسته بندی کنیم آب مشکل اول و جدی در کشور دراین زمینه است.

به گزارش فکرشهر، اسماعیل کهرم روز پنجشنبه در همایش بررسی چالش های محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: ایران دارای هشت استان خشک شامل اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان است که مشکل آب در آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: مشکل کم آبی درکشور جدی است و باید این وضعیت را با استفاده از روش های مختلف از جمله نوبت بندی و جیره بندی آب از سوی وزارت نیرو به مردم فهماند.

کهرم اضافه کرد: همچنین باید با تهیه فیلم هایی مستند وضعیت کاهش میزان آبهای موجود پشت سدهای کشور برای مردم نشان داده شود تا آنها با واقعیت ها در زمینه کم آبی درکشور آشنا شوند.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی از طریق رسانه ها در زمینه مصرف آب و جریمه مشترکان پر مصرف از دیگر راهکارها برای توجه دادن مردم به موضوع کم آبی و رعایت مصرف بهینه آب برای جلوگیری از تبدیل این مشکل به بحران در کشور است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هم اکنون درکشورهای دیگر برای هدر دادن آب جریمه های سنگینی وجود دارد که همه را مقید به استفاده درست از آب می کند.

کهرم اظهارکرد: مشکل دوم زیست محیطی کشور که ایران اولین یا دومین کشور جهان دراین زمینه است، میزان بالای فرسایش خاک به شمار می رود، طوری که هم اکنون میزان فرسایت خاک در کشور سالانه 48 تن درهکتار است.

وی اضافه کرد: این درحالی است دراروپا میزان فرسایش خاک 12 تن وایالات متحده آمریکا چهار تن در هکتار است.

کهرم گفت: مساله سوم زیست محیطی در کشور تولیدی و دفع زباله است و در این زمینه جامعه ایران هدفمند و روشمند نیست و برای دفع زباله شاید شهرها را تمیز نگه داشتیم اما همین که خارج از شهر می رویم تا زانو پر از زباله هستند.

وی افزود: هم اکنون محیط زیست شمال کشور با پخش زباله درحال از بین رفتن است طوری که نصف تالاب انزلی پر از زباله است و دریای مازندران نیز از این مشکل مبرا نیست.

کهرم اضافه کرد: مکانهای بکر و زیبایی در کشور وجود دارد که از ترس حضور مردم در آنجا و نابود کردن آن با ریختن زباله ، محل آنها را اعلام عمومی نمی کنیم.

وی با تاکید براین که برای فرهنگ سازی باید از وسایل و رسانه های جمعی استفاده کرد ادامه داد: رسانه ها باید فرهنگ رعایت و حفاظت از محیط زیست را به مردم بویژه نسل های جوان و نوجوان با استفاده از برنامه های تصویری 

و دیداری و روش های مختلف فرهنگی هنری بیاموزند، زیرا با گفتن، توصیه و سخنرانی و موعظه کاری پیش نمی رود. 

کهرم تاکید کرد: در فرهنگ سازی و حفظ و رعایت محیط زیست باید از روش هایی که باعث استفاده از کمربندی ایمنی در میان رانندگان جا بیفتد که دراین زمینه استفاده از جریمه نیز به عنوان یک اهرم موثر لازم است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر