چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
توسط رییس جمهور؛
فکرشهر: در حالی در لایحه تقدیمی رییس جمهور به مجلس نامی از منطقه آزاد بوشهر نیامده که ایجاد این منطقه در جلسه 6 شهریورماه هیات دولت و همزمان با دو منطقه آزاد جاسک و...
کد خبر: ۷۰۰۰
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۰

فکرشهر: رییس جمهور لایحه ایجاد دو منطقه آزاد جاسک در هرمزگان و ساوجبلاغ در تهران را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی لایحه" ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی جاسک در استان هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز" که به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه 5/6/1393 هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری این لایحه را در 6/8/1393 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

متن این لایحه به شرح زیر است:

مقدمه توجیهی :

یکی از ابزار های برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است. لذا به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در برخی مناطق کشور، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می شود:

"لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی جاسک در استان هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز"

ماده واحده – به دولت اجازه داده می شود در استان هرمزگان (جاسک) منطقه آزاد تجاری – صنعتی و در استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می رسد، ایجاد نماید. منطقه آزاد یاد شده براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1372 – و منطقه ویژه یاد شده بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1384 – اداره خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در حالی در لایحه تقدیمی رییس جمهور به مجلس نامی از منطقه آزاد بوشهر نیامده که ایجاد این منطقه در جلسه 6 شهریورماه هیات دولت و همزمان با دو منطقه آزاد جاسک و ساوجبلاغ به تصویب رسیده بود.

از طرفی اکبر ترکان دبیر شورای مناطق آزاد کشور در مصاحبه های خبری خود طی ماه های اخیر در خصوص مناطق آزاد جدید بارها از بوشهر به همراه جاسک و ساوجبلاغ نام برده بود، اما اینک مشخص نیست چرا بوشهر از این موضوع جا مانده است.

مشخص نیست با وجود تاکید استانداری بر انجام مطالعات کافی و توجیه منطقه آزاد در استان، دلیل قرار نگرفتن نام بوشهر در لایحه تقدیمی رییس جمهور چیست؟

آیا عدم تعیین محدوده دقیق منطقه آزاد بوشهر که ایراد جدی برخی کارشناسان بود، دلیل تاخیر در این موضوع می باشد، یا آنکه دولت تصمیمات دیگری در نظر دارد؟

باید دید استاندار بوشهر که از زمان عهده دار شدن مسئولیتش، ایجاد منطقه آزاد را یکی از اصلی ترین برنامه های خود برشمرده و پس از تصویب موضوع در هیات دولت، به تصویب آن در مجلس ابراز امیدواری کرده بود، اینک در خصوص این لایحه دولت چه توضیحی دارد؟

منبع:خلیج فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر