جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ هزاران دشتستانی آب بهایشان را علی الحساب می پردازند؛
فکرشهر: هزاران منزل مسکونی درون محدوده ها نیز سال هاست با خرابی کنتور آب خود مواجه اند و بدون توجه به میزان آب مصرفی اشان، ماهانه مبلغی را به صورت علی الحساب پرداخت می نمایند و...
کد خبر: ۷۰۴۶
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: خشکسالی در کشور بالاخره مسئولین را متوجه ی خود کرد و تلاش ها برای کاهش مصرف آب آغاز شد. تغییر شیوه ی آبیاری و اصلاح کشت در بخش کشاورزی از نخستین برنامه ها و اهداف دولت عنوان شده ولی برای بخش خانگی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

طبق آمارهای رسمی در استان بوشهر، 35 تا 45 درصد آب شرب در لوله کشی و شبکه های توزیع هدر می رود، قدمت زیاد شبکه توزیع و سنگین بودن آب عبوری به خصوص در سال های گذشته که ایجاد رسوب در لوله ها و ترکیدگی ها آن ها را باعث می شود، در کل هدر رفت آب در شبکه های توزیع را افزایش داده است.

به گزارش فکرشهر، علاوه بر آن، منازل بسیاری نیز در استان بوشهر، خارج از محدوده ی مجاز شهرها و روستاها بوده و بدون کنتور و تنها با پرداخت مبلغی در ابتدای کار برای دریافت لوله کشی، از آب شرب  شهری استفاده می کنند و هزاران منزل مسکونی درون محدوده ها نیز سال هاست با خرابی کنتور آب خود مواجه اند و بدون توجه به میزان آب مصرفی اشان، ماهانه مبلغی را به صورت علی الحساب پرداخت می نمایند و اغلب مصارف بیش تر از حد مجاز آب شهری نیز در این منازل روی می دهد.

در این ماه های اخیر مسئولین به طرق مختلف به مردم می گویند باید کم تر مصرف کنند و در سال های گذشته تاکنون نیز برای افزایش مصرف ها مبالغی به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود و به تازگی در کلان شهر تهران به قطع آب مشترکین پر مصرف نیز اقدام نموده اند ولی در برازجان، دشتستان و در کل استان بوشهر، کنتورهای خراب سال هاست در نوبت تعویض قرار دارند و برخی دارندگان این کنتورها نیز فارغ از دغدغه ی جریمه و قطعی آب، با خیال راحت و تا انجایی که بتوانند آب را مصرف می کنند.

خرابی کنتورها در برخی منازل دشتستان و به خصوص شهر برازجان بیش از 5 یا 6 سال قدمت دارد. برخی برای تعویض کنتور خود به اداره ی آب و فاضلاب شهر و منطقه ی خود مراجعه کرده اند ولی همچنان در نوبت دریافت کنتور به سر می برند و بسیاری نیز بدون توجه به میزان مجاز، آب شرب و لوله کشی را مصرف می نمایند و در قبالش مبلغی ناچیز به صورت علی الحساب پرداخت می کنند.

مدیریت آب و فاضلاب شهری دشتستان این برنامه و پرداخت هایی اینچنینی را سیاست وزارت نیرو در کل کشور عنوان کرد و گفت: وقتی کنتوری خراب می شود، وظیفه ی آب و فاضلاب است که آن را عوض کند.

حسین رمضانی ادامه داد: وقتی کنتوری خراب می شود، وظیفه ی آبفاست که به صورت رایگان به تعویض آن اقدام نماید ولی وقتی کنتور نداشته باشیم برنامه این است که برای آن خانوار قبض علی الحساب صادر شود.

وی توضیح داد: بر اساس سیاست کلی وزارت نیرو، میانگین مصرف یک سال خانواری محاسبه شده و در قبض علی الحساب منزل نوشته می شود و این رقم به عنوان ملاک مصرف آب خانوار ثبت می گردد تا حقی از کسی ضایع نشود.

رمضانی در پاسخ به سوالات فکرشهر،  در این باره، ادامه داد: تمام تلاشمان را می کنیم که با ایجاد درآمدی بتوانیم کنتورها را تعویض کنیم.

وی افزود: ما 9 شهر در دشتستان داریم که طبق آمارمان، حدود 8 هزار کنتور در این شهرها خراب است.

مدیر آبفای شهری دشتستان اظهار داشت: در حال حاضر 1000 کنتور خریداری کرده ایم که قرار است طبق تاریخ و بر اساس سنوات قبل به تعویض کنتورهای خراب اقدام کنیم.

حسین رمضانی ابراز داشت: تا یک ماه آینده نیز مجددا به خرید 3 ـ 2 هزار کنتور اقدام خواهیم کرد.

وی البته هیچ زمان قطعی را برای تعویض کل کنتورهای خراب اعلام نکرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر