چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون قضایی رییس کل دادگستری استان خبر داد:
فکرشهر: رییس شوراهای حل اختلاف استان بوشهر ادامه داد: در این ارتباط پرونده اختلاف مالی 15 میلیارد ریالی که طرفین برای اثبات ادعاهای خود یکدیگر را تهدید به قتل کرده بودند، با...
کد خبر: ۷۰۶۶
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۷

فکرشهر: رییس شوراهای حل اختلاف استان بوشهر گفت: امسال هفت پرونده قتل توسط شوراهای حل اختلاف استان بوشهر منجر به صلح و سازش شد و محکومان به قصاص از مجازات و چوبه دار نجات یافتند.

به گزارش فکرشهر، شهرام برامکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه سال گذشته شورای حل اختلاف بوشهر رتبه نخست صلح و سازش کشور را کسب کرده است افزود: بسیاری از پرونده های دعواهای قبیله و طایفه ای که چندین قتل داشته نیز توسط شورای حل اختلاف استان بوشهر به سازش مختومه شده است.

وی اضافه کرد: پرونده هایی که در شورای حل اختلاف با سازش مختومه می شوند مانع از استمرار و اقامه دعوا می شود طوری که در پرونده های اختلافات خانوادگی از خون ریزی و قتل و کشتار نیز جلوگیری می شود.

برامکی در باره رسیدگی به پرونده های مالی در این شورا بیان کرد: هرچند از نظر قانون پرونده های مالی با رقم 50 میلیون ریال قابلیت طرح در شوراهای حل اختلاف دارد اما اگر طرفین دعوا رضایت داشته باشند تمام پرونده با هر میزان ارزش ریالی مورد دعوا قابل رسیدگی در شوراهای حل اختلاف است.

رییس شوراهای حل اختلاف استان بوشهر ادامه داد: در این ارتباط پرونده اختلاف مالی 15 میلیارد ریالی که طرفین برای اثبات ادعاهای خود یکدیگر را تهدید به قتل کرده بودند، با ورود شورای حل اختلاف این استان با صلح و سازش مختومه شد.

برامکی یادآورشد: کاهش هزینه دادرسی، فقدان تشریفات اداری زاید و سرعت بخشی در رسیدگی به پروند ها برای جلوگیری از اطاله دادرسی از مزایای رسیدگی پرونده ها در شورای حل اختلاف است.

رییس شورای حل اختلاف استان بوشهر ادامه داد: به طور میانگین سالانه 55 هزار پرونده وارد شوراهای حل اختلاف این استان می شود که از مجموع پرونده هایی که ماهیت صلح و سازشی دارند، بالای 55 درصد از این طریق مختومه می شوند.

وی با بیان اینکه برخی پرونده ها از جمله تخلفات بهداشتی و محکومان حوادث رانندگی بدون گواهینامه، ماهیت سازشی ندارند گفت: در نیمه نخست امسال 25هزار پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان بوشهر شد که به همین میزان نیز مختومه شده است و هشت هزارو600 فقره آن منجر به صلح و سازش شد.

برامکی افزود: دراستان بوشهر تعداد 91 حوزه شورای حل اختلاف وجود دارد که این شمار در 25 مجتمع کار صلح و سازش و رسیدگی به دعاوی مردم را برعهده دارند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان بوشهر اظهارداشت: برای سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها با تدابیر اتخاذ شده شوراهای حل اختلاف تخصصی دربخش های مختلف صنفی وعمومی ایجاد شده است که کارکرد خوبی نیز برای دستیابی به نتیجه در پی داشته است.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف تخصصی راهور، خانواده، نفقه، طلاق، بهداشتی، فک پلاک، زندان و عمرانی از جمله حوزه های تخصصی است که با سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها رضایت مندی را نیز ایجاد کرده است.

برامکی افزود: نه تنها در دین مبین اسلام به صلح و سازش طرفین دعوا تاکید شده است بلکه در کشورهای پیشرفته نیز شورای داوری وجود دارد همانطور که این مهم قبل از انقلاب نیز با عنوان دیگری کارکرد فعلی را ایفا می کرد.

این مقام مسوول بیان کرد: غنا و تعمیق باورهای دینی مردم استان بوشهر باعث شده تا درصد پرونده های صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف بالا باشد طوریکه این استان رکوردار کشور در این زمینه محسوب می شود.

وی گفت: نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه مانع از تراکم پرونده در محاکم قضایی و اطاله دادرسی خواهد شد که این مهم توسط شوراهای حل اختلاف ترویج می شود.

برامکی افزایش شمار پرونده های طلاق در جامعه را نگران کننده عنوان کرد و افزود: با تمهیدات اتخاذ شده بخشی از پروند های طلاق از سه ماه قبل تاکنون در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شوند که شمار زیادی از پرونده های وارده منجر به سازش و ادامه زندگی مشترک زوجین شده است.

رییس شورای حل اختلاف استان بوشهر یادآورشد: در استان بوشهر 524 نفر با این شوراها همکاری می کنند که مدرک تحصیلی سه درصد آنها دکترا، 15درصد فوق لیسانس، 68درصد لیسانس و مابقی نیز در مقاطع تحصیلی پایین تر قرار دارند.

به نوشته ی ایرنا، وی گفت: با توجه به نوپا بودن شوراهای حل اختلاف در زمینه فضای فیزیکی برخی از آنها با مشکل روبرو هستند به طوریکه مجتمع شورای حل اختلاف مرکز استان بوشهر در ساختمان استیجاری فعالیت می کند.

برامکی اضافه کرد: در شهرهای بوشهر، شبانکاره، دیلم، گناوه و بندر ریگ زمین تملک شده است که با تامین اعتبار کار ساخت ساختمان شورای حل اختلاف این مناطق نیز آغاز می شود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر