يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۶۶۲
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

فکرشهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: با وجود شرایط اقتصادی دولت ۵۰درصد از خانه‌های عالم این استان از سال ۹۲ تاکنون تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، عبدالرضا سروستانی بیان کرد: هم اکنون ۱۵۰ خانه عالم در استان بوشهر وجود دارد که ۷۵ خانه در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت بود که بتدریج در طول هفت سال اخیر تکمیل و بهره‌بردای شدند.

سروستانی ادامه داد: این خانه‌ها به طور متوسط ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند و با هدف استقرار روحانی در مناطق مختلف استان بوشهر ساخته شده‌اند که به عنوان پایگاهی فرهنگی در مناطق محروم مورد توجه هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه تکمیل خانه‌های عالم باقی‌مانده اعتبار بالایی نیاز ندارد، بیان کرد: گاهی خدماتی که یک روحانی مستقر در یک منطقه محروم انجام داده‌است سبب تحول در بعد فرهنگی، اشتغال و محرومیت زدایی از آن نقطه از استان شده‌است بنابراین باید توجه بیشتری به این ظرفیت معطوف شود.

وی اضافه کرد: اکنون در سطح استان ۱۱۰ روحانی مستقر به فعالیت دینی و فرهنگی می‌پردازد که نیاز استان بیش از این است و با توجه به اینکه این گروه منشا خدمات اجتماعی و فرهنگی ارزشمندی در مناطق محروم هستند، شایسته است مسئولان استانی در تخصیص اعتبار توجه ویژه‌ای در این زمینه نشان دهند.

۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز مراکز فرهنگی و قرآنی بوشهر هزینه شد

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: از سال ۹۲ تاکنون سالانه به طور متوسط ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تجهیز مراکز فرهنگی و قرآنی هزینه شد که خدمت ارزشمندی برای تقویت این مراکز به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر بود.

وی با اشاره به اینکه مراکز فرهنگی از ظرفیت‌های استان و بستری برای رشد فرهنگی جامعه است، افزود: در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در این زمینه اختصاص یافته است.

نیاز به راه‌اندازی مدارس معارف در همه شهرستان‌های استان بوشهر

سروستانی همچنین از احیا و آغاز به فعالیت سه دبیرستان معارف و علوم اسلامی صدرا در استان بوشهر از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس رسالتی که در زمینه توسعه فرهنگ دینی دارد، مهمترین گروه هدف خود را نسل جوان می‌داند و بر این اساس اقدام به تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا کرده‌ است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: در زمان حاضر یک دبیرستان دخترانه معارف در دلوار  و دو دبیرستان دخترانه و پسرانه در کنگان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: دبیرستان دخترانه دلوار با اعتبار خیران و ۲ دبیرستان کنگان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری تامین شده‌است.

سروستانی با اشاره به فعالیت ۱۸۰ مدرسه معارف و علوم اسلامی در سطح کشور، اذعان کرد: بوشهر در این زمینه وضعیت مناسبی ندارد و اختصاص اعتبار به منظور راه‌اندازی این مدارس در راستای تربیت نیروهای جوان این استان ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر ادامه داد: یکی از درخواست‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان راه‌اندازی مدارس معارف صدرا در همه شهرستان‌های بوشهر است که این اداره همه ساله درخواست خود را به اداره برنامه ریزی شهرستان‌ها اعلام می‌کند.

حوزه فرهنگ دینی بوشهر آماده همکاری برای پیشبرد اهداف دولت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر به ظرفیت‌های بوشهر در بعد فرهنگی اشاره و عنوان کرد: عالمان دینی بوشهر از  پیش از انقلاب تا امروز ظرفیت شاخصی است که فرصت مناسبی برای تربیت طلاب در این استان فراهم کرده و هم اکنون نیز این شرایط فراهم است.

وی افزود: عشق و علاقه مردم این دیار به ساحت مقدس قرآن از دیگر بسترهای مناسب فرهنگی بوشهر است طوریکه این استان از شخصیت‌های برجسته علمی و عملی در حوزه قرآن برخوردار است و روستای چارک شهرستان دشتی به عنوان دهکده قرآنی شناخته می‌شود.

سروستانی ادامه داد: مراکز فرهنگی و مذهبی مردمی از دیگر ظرفیت‌های شایسته توجه استان بوشهر است که منشا خدمات بسیاری در جامعه هستند.

وی عنوان کرد: تعداد ۱۲۰۰ هیات مذهبی در بوشهر فعال است که می‌توان رمز موفقیت آنها در ارائه خدمات اجتماعی و دینی را مردمی بودن دانست.

وی با اشاره نمایش فرهنگ اصیل و شعور دینی مردم بوشهر در برگزاری مراسم سوگواری محرم با رعایت حداکثری شیوه‌نامه بهداشتی، اظهار کرد: مسئولان استانی نیز در اجرای این فریضه دینی احتمام ویژه‌ای نشان دادند که جای قدردانی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اعلام کرد: همچنین چهار هزار مرکز و قشر تأثیرگذار فرهنگی مردم محور در استان فعال است که همین ویژگی مردمی بودن سبب شده است که درعرصه فرهنگ دینی به توفیقات خوبی دست پیداکنیم

سروستانی بیان کرد: هر چند پایه این مراکز بر مردم محوری استوار است اما توجه و کمک بیشتر مسئولان را می‌طلبد زیرا اکنون حوزه فرهنگ با تهاجم فرهنگی رو به روست و باید با دستی پر با آن مبارزه کرد.

وی اذعان کرد: با همه اقدامات ارزشمندی که دولت تاکنون در استان بوشهر در این زمینه انجام داده است، همچنان با تنگناهای زیادی در زیر ساخت، تجهیزات، نیروی انسانی و اعتبار رو برو هستیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به توصیه و سفارش رهبر معظم انقلاب و علمای دینی بر وحدت و همکاری همگانی در کشور، بیان کرد: آمادگی داریم با نظرات کارشناسی مجموعه تبلیغات اسلامی استان، در راستای اهداف دولت برنامه‌هایی را برای تقویت فرهنگ دینی وانقلابی تدوین و اجرایی کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر به آسیب‌هایی که متوجه حیات فرهنگی بوشهر است اشاره و عنوان کرد: بوشهر با ۹۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای حوزه خلیج فارس و تردد، مراوده و تجارت با این کشورها در معرض تبادل فرهنگی قرار دارد که در صورت بی‌توجهی می‌تواند محل خطر در حوزه فرهنگ باشد.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی بوشهر می‌تواند هم تهدید و هم فرصت را برای این استان به دنبال داشته باشد، گفت: دشمنان اعتبارات بالایی را برای ترویج فرهنگ ضد ارزشی هزینه می‌کنند بنابراین اختصاص اعتبار کافی و اقدام جدی در این زمینه ضروری است.

سروستانی ادامه داد: فضای مجازی از دیگر مواردی که درصورت بی‌توجهی به آن  می‌تواند برای مسائل تربیتی جوانان آسیب‌زا باشد و نیاز است در قبال آن هوشمندانه و فعالانه عمل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: در برخورد با فضای مجازی باید از اقدام دفاعی و پدافندی و پاسخگویی به شبهه‌های مطرح شده، به سمت فعالیت آفندی، تولید محتوا و مطرح کردن سوال حرکت کنیم زیرا هر کس در لاک دفاعی فرو رود بازنده است.

وی افزود: استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و تمایل به سبک زندگی غربی در میان جوانان یکی دیگر از تهدیدهایی است که فرهنگ جامعه را تهدید می‌کند و فعالیت کارشناسانه تربیتی، فرهنگی و جامعه شناسانه در این زمینه ضرورت دارد.

سروستانی اضافه کرد: سبک زندگی غربی متناسب با آداب و رسوم آنهاست در حالی که مبانی دینی و ارزشی ما متفاوت است و بی توجهی به این تهدید برای فرهنگ کشور و استان زیان‌بار خواهد بود.

جایگاه دین در پیوست فرهنگی توسعه صنعتی جنوب استان بوشهر نظام‌مند شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در بخش دیگری از سخنانش پیوست فرهنگی استان و جایگاه فرهنگ و دین را در توسعه اقتصادی  استان مورد توجه قرار داد و گفت: به عنوان خدمتگزار عرصه دین و فرهنگ در استان معتقدم هرچند توسعه اقتصادی ایجاد شده در جنوب استان ظرفیت خوبی را فراهم کرده‌است اما خرده فرهنگ های زیادی نیز برای فرهنگ استان به همراه دارد.

سروستانی اظهار کرد: با این ظرفیت اقتصادی وسیع مساله بیکاری در میان جوانان استان شایع است در حالی که باید اولویت اشتغال در این شرکت‌ها برای جوانان استان محفوظ باشد.

وی به حضور نیروهای کار داخلی و بیگانه با خرده فرهنگ‌های مختلف در شرکت‌های بزرگ جنوب استان اشاره کرد و گفت: به پیوست فرهنگی و جایگاه و سهم دین در این پیوست توجه لازم نشده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی بوشهر تاکید کرد: لازم است هر شرکتی که در بوشهر مستقر می‌شود پیوست فرهنگی خود را متناسب با نظریه کارشناسان فرهنگی استان تدوین کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر