پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۱۰۵
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۱

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از آغاز برنامه مکمل یاری با ویتامین A در کودکان ۲ تا ۵ سال در این استان خبر داد.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار داشت: با توجه به اینکه ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری عفونی و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کودکان زیر ۵ سال نقش مهمی دارد برنامه مکمل یاری با ویتامین A در کودکان ۲ تا ۵ سال با همکاری یونیسف در استان بوشهر آغاز شد.

وی با بیان اینکه بحران ناشی از بیماری کووید-۱۹ می‌تواند پیامدهای نامطلوبی در جامعه به همراه داشته باشد افزود: گروه سنی کودکان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در شرایط بحران و پاندمی کرونا بوده و مستعد کمبود ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین A، سوءتغذیه و عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های تنفسی و ناامنی غذایی می‌باشند.

این مقام مسئول بهداشتی در خصوص گروه هدف این برنامه گفت:‌ گروه هدف این برنامه کودکان ۲ ساله الی ۵ ساله هستند که بر اساس برنامه ادغام یافته مراقبت‌های کودک سالم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستور عمل اجرایی برنامه جهت انجام مراقبت به خانه بهداشت یا پایگاه سلامت مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ در این برنامه هر ۶ ماه یک‌بار مکملِ مگادوز ویتامین A با دوز 200 هزار واحد بین‌الملل به کودکان ۲ تا ۵ ساله به صورت خوراکی داده می‌شود و علاوه بر آن برای ارتقاء آگاهی تغذیه‌ایِ مادران، آموزش‌هایی در خصوص اجرای برنامه، فواید مکمل ویتامین A و منابع غذایی ویتامین A ارائه می‌گردد.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با بیان اینکه هیچ بیماری و یا مشکل پزشکی نمی‌تواند مانع از تجویز مکمل ویتامین A به کودک شود گفت: حتی اگر کودک در هنگام مراجعه دچار سرخک یا زروفتالمی (خشکی چشم) باشد، مکمل ویتامین A به کودک داده شده و برای درمان به پزشک ارجاع می‌گردد.

وی افزود: در کودکانی که به دلیل عفونت تنفسی دچار مشکلات تنفسی هستند، به طوری که نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و نیز در کودکانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دچار مشکل تنفسی هستند و قادر به تغذیه از راه دهان نمی‌باشد، مکمل یاری به زمان بعد از بهبودی کودک موکول می‌گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: منابع غذایی ویتامین A شامل زرده تخم‌مرغ، کره و شیر و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، جعفری، سبزی‌های سالادی مثل کاهو و فلفل دلمه‌ای سبز، میوه‌های زرد مانند زردآلو، طالبی، انبه، آلو، هلو، موز و سبزی‌های قرمز مانند گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمز است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر