سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مقایسه قیمت سه نان پرفروش لواش، بربری و سنگک در سطح کشور نشان می دهد بوشهری ها جزو استان هایی هستند که نان برای آنها گران تمام می شود.به گزارش فکرشهر، از 10 آذرماه امسال و با مصوبه دولت، نرخ نان تا حداکثر 30 درصد در استان های کشور افزایش یافت.اگرچه این افزایش پس از وقفه دو ساله درباره تعیین قیمت نان صورت گرفته و هدف آن جبران هزینه تولید و بهبود کیفیت نان اعلام شده، اما از آنجا که نان محصولی خاص و پرمصرف در سفره ایرانی هاست، بسیاری معتقدند این گرانی فشار مضاعف تری را بر اقشار ضعیف جامعه وارد می سازد.
کد خبر: ۷۹۳۱
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۷

فکرشهر: مقایسه قیمت سه نان پرفروش لواش، بربری و سنگک در سطح کشور نشان می دهد بوشهری ها جزو استان هایی هستند که نان برای آنها گران تمام می شود.

به گزارش فکرشهر، از 10 آذرماه امسال و با مصوبه دولت، نرخ نان تا حداکثر 30 درصد در استان های کشور افزایش یافت.

اگرچه این افزایش پس از وقفه دو ساله درباره تعیین قیمت نان صورت گرفته و هدف آن جبران هزینه تولید و بهبود کیفیت نان اعلام شده، اما از آنجا که نان محصولی خاص و پرمصرف در سفره ایرانی هاست، بسیاری معتقدند این گرانی فشار مضاعف تری را بر اقشار ضعیف جامعه وارد می سازد.

البته موضوع این گزارش، بررسی تاثیر این اتفاق بر دخل و خرج اقشار فرودست جامعه نیست - که چه بسا ضروریست در فرصتی دیگر بدان پرداخته شود- اما از زاویه دیگر، به مقایسه نرخ های جدید نان در استان های کشور پرداخته شده و اینکه بوشهری ها در زمره استان هایی هستند که گرانترین نان ها را دارند

برپایه جدول های زیر، قیمت جدید نان های لواش و بربری در بوشهر در گروه سوم استان ها و در بربری جزو استان های نخست می باشد.

اتفاقی که البته شاید متولیان نرخ گذاری نان آن را به بالا بودن هزینه تولید نان از اجاره محل کسب تا کارگران غیربومی شاغل در این عرصه ربط دهند، ولی بدون شک مردم توقع دارند وقتی قیمت نان شان جزو گرانترین هاست، محصولی با کیفیت و بدون کم فروشی به سفر خود ببرند.

خواسته ای که قدیمی و تاریخی شده و به عقیده مردم، هر ازگاهی هم که کیفیت نان بهبود یافته، پس از افزایش قیمت ها و به صورت مقطعی رخ داد و به دلیل ضعف دستگاههای نظارتی، باز همان آش و کاسه تکرار شده است.

اینک توقع می رود در وهله نخست نانوایان زحمتکش تلاش کنند نانی با کیفیت به مردم تحویل دهند، شهروندان نیز مطالبه گری را جایگزین سکوت یا عدم پیگیری در قبال دریافت نان بی کیفیت نمایند و مهمتر از همه، مسئولان از فرماداری ها، بازرسان سازمان صنعت و تجارت، تعزیزات حکومتی و اتحادیه نانوایان نیز با جدیت به ایفای نقش نظارتی شان بپردازند.

بر اساس این گزارش، به منظور اطلاع هم استانی ها از نرخ های مقایسه ای سه نان پرفروش لواش، بربری و سنگک در سطح کشور، اقدام به انتشار نرخ های استانی آن کرده است. 

منبع این قیمت ها خبرگزاری جمهوری اسلامی یا سایت سازمان صنعت و تجارت استان ها می باشد.

قیمت جدید نان لواش در استان های کشور

ردیف

نرخ

استان

1

225 تومان

اصفهان، تهران، خراسان شمالی

2

200 تومان

البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین،مازندران، مرکزی

3

180 تومان

بوشهر، سیستان و بلوچستان

4

175 تومان

چهارمحال و بختیاری، همدان، یزد

5

170 تومان

سمنان، گیلان

6

165 تومان

کردستان، قم، لرستان

7

160 تومان

آذربایجان شرقی، ایلام، زنجان، خوزستان، کرمان، کرمانشاه

8

155 تومان

آذربایجان غربی

9

150 تومان

اردبیل

10

140 تومان

کهکیلویه و بویراحمد


پخت نان لواش در برخی استان ها شامل تنوری، سنتی، دوار یا... بود که پایین ترین قیمت ذکر شده در جدول لحاظ گردید.

قیمت جدید نان سنگک در استان های کشور

ردیف

نرخ

استان

1

1000 تومان

فارس

2

800 تومان

اصفهان، تهران

3

750 تومان

بوشهر، البرز

4

700 تومان

چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان

5

650 تومان

        

اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان جنوبی، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، قم، کهکیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، یزد

6

600 تومان

مرکزی، همدان

7

550 تومان

زنجان، کردستان، کرمانشاه، کرمان، لرستان

قیمت سنگک در شیراز که به هزارتومان افزایش یافته، به دلیل اعلام آزادپز بودن فعالیت این نانواها و آراد دریافتی شان است، از این رو نرخ گذاری آن با سایر نقاط کشور که حداکثر افزایش 30 درصدی مدنظر بوده، متفاوت است.

قیمت جدید نان بربری در استان های کشور

ردیف

نرخ

استان

1

700 تومان

بوشهر، اصفهان، تهران

2

600 تومان

آذربایجان غربی، البرز، فارس، قم

3

550 تومان

سیستان و بلوچستان

4

500 تومان

اردبیل، آذربایجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، گیلان، مازندران

5

450 تومان

کرمانشاه، کرمان، قزوین، کردستان، سمنان، لرستان، مرکزی، یزد

6

400 تومان

کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی

پخت نان بربری در برخی استان ها شامل سنتی یا ماشینی اعلام شده که پایین ترین قیمت ذکر شده، در  جدول بالا لحاظ گردید.
همچنین اگرچه نرخ جدید نان بربری در بوشهر 580 تومان اعلام شده، ولی اکنون این نان در با کنجد به قیمت 700 تومان عرضه می شود.

به نوشته ی خلیج فارس، افزایش قیمت نان در گلستان به هفته آینده و پس از انجام سفر استانی رییس جمهور موکول شد، همچنین نرخ جدید نان در هرمزگان نیز تا زمان تنظیم این گزارش (پیش از ظهر پنج شنبه) اعلام نشده بود. از این رو نام این دو استان در جداول بالا دیده نمی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر