پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند تا ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول صدور مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد شود.به گزارش فکرشهر از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 18 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با اصل ماده 17 این طرح موافقت کردند.گفتنی است نمایندگان با 117 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در مجلس ماده 17 طرح مذکور را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۸۰۷۰
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۵

فکرشهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند تا ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول صدور مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد شود.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 18 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با اصل ماده 17 این طرح موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان با 117 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در مجلس ماده 17 طرح مذکور را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی این طرح، جواد جهانگیرزاده پیشنهاد حذف تبصره 1 ماده 17 را مطرح کرد که نمایندگان با آن مخالف کردند.

همچنین در ادامه علی مطهری پیشنهاد الحاق یک تبصره به‌عنوان تبصره 4 به ماده 17 طرح مذکور شد و گفت: این تبصره باید در ماده واحده حتما ذکر شود زیرا در غیر این‌صورت قانون ناقص خواهد بود؛ مراتب مختلف امر به معروف و نهی از منکر مانند مرتبه زبانی، یدی،‌ قلبی در قانون دیده شده است و دارای دو قسمت می‌باشد و مستلزم اعمال قانون است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: در مورد مرتبه یدی در این قانون اشاره‌ای نشده و لازم است این مهم کامل شود، در حالی که اجماع فقها است که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است جزو وظیفه دولت اسلامی است و از سوی مردم نمی‌تواند صورت بگیرد، لذا هدف اصلی این قانون همین مطلب بوده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان با 119 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس با الحاق تبصره 4 به ماده 17 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند.

براساس ماده 17 طرح مذکور ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این قانون ستاد نامیده می‌شود مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و صدور مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد با رعایت مفاد ماده 4 این قانون و هماهنگ‌کننده تمامی دستگاه‌های اجرایی به منظور اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد.

در تبصره 1 این ماده آمده است ستاد استان و شهرستان می‌تواند به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر مجوز صادر کند. ستاد موظف است یک نسخه از مجوز صادره را حسب مورد به استانداری، فرمانداری و بخشداری ارسال کند تا نسبت به تامین امنیت تجمع‌کنندگان اقدام کند.

براساس تبصره 2، ستاد موظف است اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص عفاف و حجاب را نظارت و پیگیری کند.

تبصره 3 ماده 17 نیز اذعان دارد وظایف ستاد نافی مسئولیت‌های وزرا، مسئولان دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، روسای قوای سه‌گانه و مراجع قضایی و ضابطان دادگستری در ارتباط با آنچه در این قانون مقرر شده است، نمی‌باشد.

همچنین در تبصره 4 که به ماده 17 الحاق شد، آمده است ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف است با همکاری نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اقدام عملی است برای افراد مورد نیاز از نیروی بسیج و سپاه به‌عنوان ضابطان امر به معروف و نهی از منکر دوره آموزشی برگزار و برای آنها مجوز مخصوص صادر کند.

 گفتنی است در ادامه نمایندگان با ماده 25 این طرح نیز با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 25 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تصویب و اجرایی می‌گردد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر