پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۳۰۴۸
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به علت تاخیر ۴۰ روزه در بارش باران ۲۰ درصد مزرعه‌های گندم دیم این استان دچار خسارت شده‌است.

به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به افزایش ۱۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در استان بوشهر در سال جاری، افزود: امسال ۱۰۷ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر زیر کشت گندم رفت که از این میزان ۹۲ هزار هکتار دیم و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار آبی است.

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های انجام شده، امسال در صورت بارش مناسب ۱۱۰ هزار تن محصول گندم از این مزارع برداشت می‌شد اما با توجه به شرایط و کاهش بارش‌ها تحقق این پیش بینی دور از انتظار است و ادامه این روند میزان خسارت‌ها را افزایش می‌دهد.

عمرانی ادامه داد: در صورت ادامه روند خشکسالی پیش بینی می‌شود برداشت قابل توجهی از مزرعه‌های گندم استان بوشهر نداشته باشیم این درحالی است که سال گذشته با توجه به بارش مناسب ۱۴۳ هزار تن محصول گندم در استان تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در استان بوشهر کشت مکانیزه به صورت حفاظتی (کشت مستقیم) در حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

 عمرانی اضافه کرد: این تحول چشمگیر در استان، برای افزایش تولید، درآمد اقتصادی کشاورزان، حفظ بقایای گیاهی، رطوبت خاک، کاهش مصرف بذر، کود و سم، هزینه تولید، ضایعات برداشت و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی انجام شده‌است.

وی گفت: همچنین از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و طرح مبارزه با پدیده گرد و غبار و شناسایی کشاورزان پیشرو در سال جاری، عملیات کشت مکانیزه حفاظتی در سطح ۲هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی آبی و دیم  با استفاده از ۱۳ دستگاه انواع کارنده کشت مستقیم در استان به انجام رسید.

عمرانی یادآور شد: امسال هشت دستگاه کارنده دیگر در استان بوشهر خریداری شده‌است که افزایش سطح کشت مکانیزه حفاظتی در سال آینده به میزان سه هزار و ۱۰۰ هکتار را از برنامه‌های این سازمان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۲۱۹ کشاورز کارت به ارزش ۴۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال تاکنون در استان بوشهر برای خرید کود و سم‌ی با بهره ۱۲ درصد صادر شده‌است و کار در این بخش همچنان ادامه دارد.

عمرانی بیان کرد: شرایط اقتصادی حاکم، افزایش قیمت‌ها دامن همه عرصه‌های اقتصادی را گرفته است و بخش کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست در همین ارتباط وزارت جهاد کشاورزی  برای حمایت از کشاورزان در زمینه خرید نهاده‌های کشاورزی، کودهای شیمیایی و در آینده نزدیک سم‌وم کشاورزی طرح کشاورز کارت را ارائه کرده‌است.

وی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و با همکاری بانک کشاورزی نسبت به دریافت کشاورز کارت اقدام کنند.

عمرانی افزود: کودهای ازته، فسفره و پتاسه عمده مصرف کشاورزان استان بوشهر است که در سال‌های گذشته به بیشترین میزان توزیع شده‌است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر