پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نگرانی مردم در زمینه سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی بی مورد است و 95 درصد محصولات کشور پاک هستند.به گزارش فکرشهر، محمد علی باغستانی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: مطالبه گری مردم منجر به دقت ما برای داشتن محصولات پاک در کشور است ولی این حساسیت ها و نگرانی ها جدی نیستند و هیچگونه خطری وجود ندارد.وی اضافه کرد: واقعیت این است امکان دارد مواردی به صورت لکه ای از حد مجاز وجود داشته باشد ولی نگرانی هایی که در رسانه ها شاهد عنوان شدن آنها هستیم، صحت ندارند.
کد خبر: ۸۴۶۷
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰

فکرشهر: رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نگرانی مردم در زمینه سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی بی مورد است و 95 درصد محصولات کشور پاک هستند.
به گزارش فکرشهر، محمد علی باغستانی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: مطالبه گری مردم منجر به دقت ما برای داشتن محصولات پاک در کشور است ولی این حساسیت ها و نگرانی ها جدی نیستند و هیچگونه خطری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است امکان دارد مواردی به صورت لکه ای از حد مجاز وجود داشته باشد ولی نگرانی هایی که در رسانه ها شاهد عنوان شدن آنها هستیم، صحت ندارند.

باغستانی با تاکید بر اینکه سازمان حفظ نباتات بر محموله های صادراتی محصولات کشاورزی نظارت دارد، افزود: دلیل داشتن محصولات پاک در کشور برگشت نخوردن محصولات صادراتی ما به سایر کشورها است.

وی بیان کرد: طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان و سازمان استاندارد تدوین شده که امیدواریم سال آینده پس از مصوب شدن بتوانیم آن راعملیاتی کنیم .

باغستانی گفت: میزان مصرف سم در کشور در محصولات کشاورزی 21 هزار تن در سال است که برخی به صورت مایع و برخی جامد هستند.

وی اظهار کرد: این مقدار مصرف سم حدود 8.3 هزار تن ماده موثر و بقیه ترکیبات سم بوده و براساس سطح زیر کشت کشور که حدود 17 میلیون هکتار است به طور متوسط 560 گرم ماده موثر سم در هر هکتار در سطح کشور استفاده می شود.

باغستانی اضافه کرد: این در حالی است که متوسط جهانی حدود یکهزار گرم سم در هکتار است که مجموع میزان مصرف سم در کشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پایین تراست.

به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر اینکه اصولی ترین مبحث در دست اقدام سازمان حفظ نباتات کشور جایگزینی سموم کم خطراست، افزود: به عنوان مثال طی دو الی سه سال اخیر شش قلم سم پر خطر را در کشور حذف کرده و این درحالی است که این سموم را کنوانسیون های بین المللی مانند روتردام که کشور ما نیز در آن عضویت دارد هنوز غیر جاز اعلام نکرده است.

باغستانی ادامه داد: دلیل حذف این سموم شایعه شدن سرطان زایی و یا غیر بهداشتی بودن آنها در دنیا بوده ودر سال گذشته 13 قلم سم کم خطر را ثبت شده تا جایگزین سموم پر خطر شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر