سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۳۱۸
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: ساکنان روستاهای "هلیله" و "بندرگاه" که در جوار نیروگاه اتمی بوشهر مستقر هستند، با اشاره به بعد مسافت آنها تا شهر خواستار آسفالت مسیر پنج کیلومتری محل زندگی خود تا محله‌های جنوبی شهر بوشهر شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، این ۲ روستا از طریق محلات جنوبی شهر بوشهر فاصله‌ای پنج تا هشت کیلومتری با این شهر دارند اما به دلیل آسفالت نبودن این راه، از جاده اصلی دسترسی نیروگاه اتمی تردد می‌کنند که این مسیر ۲ تا سه برابر راه شنی محله‎ های جنوبی شهر بوشهر است و این مسافت طولانی مشکلاتی را برای کارمندان، کارگران، دانش آموزان که محل کار و تحصیل آنها بندر بوشهر است اما در روستاهای هلیله و بندرگاه همجوار نیروگاه اتمی ساکن هستند، ایجاد کرده است.

جمعیت این ۲ روستا با احتساب کارگران نیروگاه اتمی به حدود ۱۰ هزار نفر می‏‌رسد که با این شرایط ضرورت آسفالت مسیری پنج کیلومتری محله های جنوبی شهر بوشهر از خواسته‌ه‏ای اصلی آنها به شمار می رود.

همچنین نگاه پدافندی به این روستاها نیز ایجاب می‌کند با توجه به اتمام  رآکتورهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در چند سال آینده، پدافند غیرعامل از هم اکنون در این زمینه اجرا  و راه خروجی آنها به مرکز استان از یک به ۲ مسیر افزایش یاید.

این در حالی است که شهرداری بوشهر، پارک گردشگری لیان را انتهای محدوده خدمات شهری خود به شهروندان تعیین کرده است و مسیر بعد از این پارک تا روستاهای هلیله و بندرگاه را خارج از محدوده خدمات رسانی شهرداری اعلام و تکلیف را از عهده خود در این زمینه ساقط می‌کند.

یکی از دانش آموزان هلیله می‏‌گوید: این روستا مدرسه مقطع‌‏های متوسطه اول و دوم ندارد و این باعث شده تا در مدارس موجود در محللات جنوبی و دیگر نقاط شهر بوشهر ادامه تحصیل دهیم که باید مسیر ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری را هر روز طی کنم.

مهدی انصاری ادامه داد: در روزهایی که آب و هوای سال خوب است سختی طی کردن این مسیر را با دوچرخه به جان می‏خرم ولی دوست دارم برای راحتی تردد ما دانش آموزان هم که شده مسیر روستای ما تا پارک لیان (آخرین نقطه آسفالت از سمت شهر بوشهر به سمت روستاهای هلیله و بندرگاه) نیز آسفالت ‏شود.

شهروند بوشهری نیز می‌گوید: مسیر خاکی حد فاصل پارک لیان تا روستای هلیله فضایی بسیار بکر برای گردشگری است اما در نبود جاده به عنوان زیرساخت اصلی در استفاده از ظرفیت‏ های آن غفلت شده است.

محمدعلی مهدوی افزود: وجود ساحل ماسه ‏ای و درختان سایه‌گستر منظره‏ای چشم نواز به این مسیر داده که باید زمینه برای بهره ‎برداری بیشتر از آن فراهم شود.

وی ادامه داد: وجود یک امامزاده با طبیعتی خدادادی از دیگر مواهب گردشگری این مسیر در حوزه مذهبی است که با چنین ویژگی‏‌هایی می ‎طلبد نگاه ویژه‌تری به احداث زیرساخت‏‌های ابتدایی این مسیر شود.

مهدوی عنوان کرد: در فصل خوش آب و هوا نیز شمار زیادی خانواده‌‏ها برای تفرج و گشت و گذار خود این محدوده را انتخاب می‏ کنند که به واسطه نبود جاده آسفالت سختی و موانع زیادی را متحمل می‌شوند.

یکی از ساکنان روستاهای بندرگاه نیز عنوان کرد: شمار زیادی از اهالی این روستا زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و بیمارستان سلمان فارسی مرکز اصلی دریافت خدمات بیمارستانی آنها است.

سید رضا صفوی اظهار کرد: با این حال در نبود جاده مناسب باید مسیر بیمه شدگان برای رسیدن به بیمارستان محله بهمنی چندین برابر مسیر خاکی موجود باشد.

علی انصاری یکی از کارمندان روستای هلیله گفت: شمار قابل توجهی از ساکنان روستا کارمند هستند و با طولانی بودن مسیر کنونی باید بخش قابل توجهی از سهم سوخت خود را صرف مسیر محل کار خود کنند.

وی افزود: این در حالی است که به آسفالت مسیر پنج کیلومتری روستای ما تا محله سبزآباد بوشهر بخش قابل توجهی از طولانی بودن مسیر کنونی حذف و کارمندان با دغدغه کمتری به محل کار خود می ‎رسند.

انصاری اظهار داشت: از لحاظ پدافند غیرعامل نیز می‎ طلبد مسئولان استان نگاه ویژه‎‏ تری به خواسته‏ روستاهای هلیله و بندرگاه داشته باشند.

آسفالت جاده پدافندی، مطالبه روستائیان همجوار نیروگاه اتمی بوشهر

کارگر بوشهری اظهارداشت: به واسطه محل فعالیتم در محدوده روستاهای هلیله و بندرگاه باید صبح‎ ها با موتورسیکلت مسیر طولانی بهمنی- میدان آزادی تا روستاهای یاد شده را طی کنم.

وی افزود: این شرایط در حالی است که با آسفالت مسیر کوتاه موجود محله سبزآباد تا روستای هلیله امکان طی این مسیر در کمتر از ۱۵ دقیقه فراهم می‏‌شود.

بخشدار مرکزی  بوشهر گفت: اجرای پروژه آسفالت جاده حدفاصل پارک لیان تا روستاهای هلیله و بندرگاه با توجه به کوتاه کردن مسیر دسترسی آنها به بوشهر حائز اهمیتی ویژه است و از جنبه‌‎های مختلفی دارای ارزش است.

احمد روشنک افزود: با این حال می ‏طلبد دهیاری و شورای روستا نیز در این راستا اقدام کنند تا موضوع در کمیته برنامه‏ ریزی شهرستان بوشهر مطرح و پیرامون آن تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: در صورت موافقت با موضوع با ابلاغ اعتبار به دستگاه‌‏هایی همچون بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و یا شهرداری بوشهر نسبت به آسفالت این مسیر اقدام خواهد شد.

معاون عمرانی فرماندار بوشهر  گفت: در مقطع کنونی به عنوان ایام پایانی دولت اولویت عمرانی با پروژه‏ های ۶۵ درصد به بالا و مطالباتی مهم در حوزه ‏های تامین آب و برق است.

مریم قربانی افزود: با این حال انتظار است با پایان یافتن پروژه ‏های با درجه اولویت بیشتر، در آینده نسبت به تحقق خواسته اهالی روستاهای هلیله و بندرگاه برای آسفالت مسیر خاکی حدفاصل پارک لیان بوشهر تا روستاهای محل سکونت آنها فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر