جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
به گزارش «فکرشهر»، باتوجه به این که شورای ششم از اواسط مردادماه فعالیت خود را آغاز می‌کند، موضوع انتخاب شهردار جدید یا ابقای شهردار فعلی جزیره خارگ از جمله مسائلی است که به نظر می‌رسد می‌تواند نقش موثری در روند تحقق اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری داشته باشد؛ آزمونی که...
کد خبر: ۹۲۷۷۲
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: مدت کمی تا آغاز به کار ششمین دوره شوراهای شهر و روستا مانده و از مهم ترین چالش این روزهای شوراها، انتخاب شهرداران آینده است. 

شهردار، بالاترین مقام اجرايی شهری است و در حال حاضر در ایران، انتخاب شهردار توسط شورای شهر انجام می شود، انتخابی حساس و سرنوشت ساز برای شهر و شهروندان كه نیاز است اعضای شوراهای شهر به دور از هر گونه وابستگی های جناحی، سیاست زدگی و با دقت، افراد شایسته را برای مدیریت شهری انتخاب كنند.

«صفایی» ابقا می‌شود یا شهردار جدید در راه است!؟

به گزارش «فکرشهر»، باتوجه به این که شورای ششم از اواسط مردادماه فعالیت خود را آغاز می‌کند، موضوع انتخاب شهردار جدید یا ابقای شهردار فعلی جزیره خارگ از جمله مسائلی است که به نظر می‌رسد می‌تواند نقش موثری در روند تحقق اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری داشته باشد؛ آزمونی که اگر به درستی به انجام برسد، به نفع شهروندان و تداوم فعالیت‌های عمرانی خواهد بود. این روزها، اخبار مختلف و ضد و نقیضی درباره کاندیداهای احتمالی شهرداری اين جزیره به گوش می رسد، اخباری که به همان سرعت تولید، تکذیب می شوند.
به نظر می‌رسد شورای ششم باید برای انتخاب یا ابقای «عبدالحمید صفایی» به عنوان شهردار فعلی جزیره، دست به نظرسنجی بزند و با ارزیابی دقیق موفقیت‌ها و کاستی‌ها برای معرفی شهردار خارگ اقدام نماید تا بتوان مدیریت شهری را در مسیری رو به تعالی قرار داد؛ چرا که اگر قرار است فرد دیگری به عنوان شهردار انتخاب شود، شاخص‌های مورد نظر باید آن قدر در سطح بالاتری از مدیریت شهری فعلی در نظر گرفته شود تا دچار عقب گرد و یا در جا زدن در اداره شهر نشویم.

برای داشتن خارگی در مسیر توسعه...

بدون شک، برای داشتن خارگی در مسیر توسعه، نیازمند مدیرانی متخصص، کارآمد، توانمند و دلسوز هستیم و باید در گذر از جریان‌ها و جناح‌ها و بازی‌های سیاسی، بهترین گزینه را برای اداره شهر برگزید تا بتوان ضمن جبران عقب‌ افتادگی‌های گذشته، گام های بلندتری را برای توسعه و عمران شهر برداشت.
در این راستا، انتظار می رود اعضای شورای ششم با استفاده از تجربیات گذشته و با در نظر گرفتن خواسته ها و مشکلات دیرینه شهروندان و با بهره‌گیری از تخصص‌های لازم در کنار مدیریت شهر برای پیشرفت «خارگ»، گام های بزرگی بردارند و اقداماتی ماندگار را به نتیجه برسانند.

سوال مطرح این روزهای شهر خارگ، صفایی ماندنی یا رفتی؟

«عبدالحمید صفایی»، شهریورماه سال ۹۶ با ۴ رای موافق و یک رای ممتنع، به عنوان شهردار جزیره خارگ انتخاب شد، وی از سال ۸۹ تا ۹۶ شهردار «وحدتیه» بوده است.
با گذشت یک دوره ۴ ساله و عملکرد صفایی در دوره پنجم شورای شهر خارگ و همچنین به وجود آمدن این سوال که، «عملکرد وی چگونه ارزیابی می‌شود؟» باید گفت، بهترین و عادل‌ترین مرجعی که می‌تواند در مورد عملکرد مسوولان و از جمله شهردار قضاوت کند، شهروندان هستند و آن چیزی که ما گاهی از برخی مردم می‌شنویم، این است که عده ای راضی و عده ای هم از عملکرد وی، ناراضی هستند.
 این در حالی است که بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر خود به دفعات متعدد از وضعیت نامطلوب واحد عمران و پروژه های در دست اجرا، توسعه فضای سبز، مبلمان شهری، حقوق و مزایای پرسنل شهرداری و پاکبانان و غیره ابراز نارضایتی کرده اند تا جایی که همین مساله نیز طی چندین جلسه صرفا برای طرح سوال از صفایی، شهردار خارگ، رقم زده است.

کار شورا نظارت است، نه اجرا...

لازم به توضیح است، همیشه نیز نمی توان گفت همه ایرادات در مجموعه شهرداری ها تقصیر شخص شهردار است، چرا که گاهی اعضای شوراهای شهر از وظایف اولیه و قانونی خود دور شده و در کار شهردار نه نظارت بلکه دخالت هایی بی اساس داشته اند که همین مساله دلیل به وجود آمدن مشکلاتی در دراز مدت بوده است.
کار شورا، نظارت است، نه اجرا؛ دانستن این مهم خود به تنهایی بخش اعظمی از مشکلات، چالش ها و نارضایتی ها را برطرف می کند. گاهی دخالت شورا در امور اجرایی شهرداری، دخالت در عزل و نصب مدیران و کارکنان شهرداری، دخالت در اخذ عوارض و هزینه ها و...، بر خلاف قانون بوده و آنان را از رسالت اصلی خود دور می کند. خارج شدن از حوزه نظارت و ورود به حوزه اجرا، شوراها را محدود، محصور و مشغول در شهرداری کرده و عملکردشان را از شورای شهر به شورای شهرداری کاهش می دهد. 
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر