پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۵۴۹۹
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: یک متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به بروز برخی علائم مشکلات روحی و روانی در پی سوگ و استرس ناشی از کرونا، گفت: این علائم باید سریعا شناخته و درمان شوند در غیر این صورت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب‌پذیری فرد نسبت به بیماری‌های ویروسی می‌شوند.

دکتر پیمان نجاتی اظهار کرد: کووید - ۱۹ بیماری با استرس بالا است و می‌تواند موجب ایجاد سوگ و استرس در هر فرد شود و به تبع آن مشکلات روحی و روانی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، وی افزود: استرس کرونا با حوادث دیگر مانند سیل و زلزله بسیار متفاوت است. در زمان وقوع حوادث، افراد دچار مشکل می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند و سریعاً افرادی نیز به صورت داوطلبانه به آسیب‌دیدگان کمک می‌کنند اما در پاندمی ویروس کرونا برای نگهداری و مراقبت از فرد مبتلا به کرونا نگرانی از ابتلا و عواقب ناشی از آن وجود دارد بنابراین شرایط بسیار متفاوت است.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان گفت: در پی سوگ، ناراحتی و استرس ناشی از کرونا یک سری علائم روحی و روانی مانند پرخاشگری، مشکلات زناشویی، مرتب چک کردن اخبار و توصیه‌های پزشکی، حواس‌پرتی و اختلال در توجه و تمرکز، بروز پیدا می‌کند و شاید خود فرد از دلیل این مساله آگاه نباشد.

وی بیان کرد: این علائم باید سریعا شناخته و درمان شوند در غیر این صورت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب‌پذیری فرد نسبت به بیماری‌های ویروسی می‌شوند.

نجاتی افزود: در صورت بروز این علائم، مردم باید به روان‌پزشک مراجعه کنند تا دچار عوارض ناشی از آن نشوند.

وی با بیان اینکه در پی ابتلای یک فرد به بیماری، فشارهای روحی و روانی زیادی بر اعضای خانواده و بیمار وارد می‌شود، عنوان کرد: در این شرایط یک سری فعالیت‌ها به عنوان راهکارهای پیشگیری باید انجام شوند؛ توصیه می‌شود ورزش‌های روزانه مانند یوگا، ریلکسیشن، تنفس عمیق و مدیتیشن که در منزل قابل انجام هستند، انجام شود تا دچار عوارض ناشی از مشکلات روحی و روانی نشوند.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان گفت: البته با یکی دو بار انجام این فعالیت‌ها، مشکل حل نمی‌شود و حداقل چهار هفته باید ورزش یا این تمرین‌ها به صورت مرتب انجام شود تا جواب گرفته شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: چنانچه در صورت بروز علائم روانی، کنترل بیماری با این راهکارها سخت است و نمی‌توان با این روش‌ها بیمار را درمان کرد بنابراین باید این افراد به روان‌پزشک مراجعه کنند تا راحت درمان شوند و عواقب بعدی رخ ندهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر