پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۷۹۵
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

فکرشهر: مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر استان بوشهر از تکمیل پرونده هفت میراث‌فرهنگی ناملموس استان، برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به‌گزارش فکرشهر از مهر، سودابه معموری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان بوشهر دارای میراث فرهنگی بزرگی است که تلاش می‌شود در ثبت آنها تسریع شود.

وی آئین‌های سنتی استان بوشهر را میراثی گران‌بها دانست و خاطرنشان کرد: در عزا و شادی شاهد برنامه‌ها، مراسم و آئین متنوعی در نقاط مختلف استان بوشهر هستیم که دارای غنای بسیار بالایی هستند.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر استان بوشهر خاطرنشان کرد: در این راستا هفت پرونده برای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

وی افزود: این پرونده‌ها شامل آئین سنتی عزای سرپا، تعزیه روز اربعین و نقش زنان در بوشهر، مراسم حجله حضرت قاسم، اولین نمایش آئینی و سنتی استان، حلوای دارویی برای زنان زائو، درمان سنتی جا انداختن رگ گریچه (رگ کمر) و درمان سنتی ضرب دیدگی و شکستگی با قیر طبیعی است.

معموری با اشاره به اینکه چهار اثر مربوط به مراسم سنتی استان بوشهر است افزود: تکمیل پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای بوده که در کنار مستند نگاری تصویری، انجام شده است.

وی هدف از ثبت آثار را اهمیت ماندگاری میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس ارزیابی کرد و گفت: با ثبت آثار، ضوابط حفاظت و حراست از آنها تغییر کرده که با پشتوانه و حمایت قانونی لازم، زمینه حفظ و احیای آنها نیز فراهم می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر