جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: ﮔﻨﺎﻭﻩ در ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺭﻩ ﻭ ﺩﺭﯾﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ و در هنگام بروز بارندگی همواره احتمال بروز سیلاب در این شهر وجود دارد و نیاز است پروژه انحراف رودخانه دره گپ - گناوه هر چه سریع‌تر اجرا شود.به گزارش فکرشهر، پروژه انحراف رودخانه دره گپ گناوه در حال حاضر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و نیاز است تا اجرای آن تسریع شده و برای همیشه کابوس وحشتناک سیلاب های مخرب و ویرانگر و دل نگرانی همیشگی مردم در فصل بارندگی که در طول چند دهه اخیر بارها در شهر گناوه خسارت های زیادی برجا گذاشت، از ذهن مردم گناوه رخت بربندد.
کد خبر: ۹۷۱۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۴

فکرشهر: ﮔﻨﺎﻭﻩ در ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺭﻩ ﻭ ﺩﺭﯾﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ و در هنگام بروز بارندگی همواره احتمال بروز سیلاب در این شهر وجود دارد و نیاز است پروژه انحراف رودخانه دره گپ - گناوه هر چه سریع‌تر اجرا شود.

به گزارش فکرشهر، پروژه انحراف رودخانه دره گپ گناوه در حال حاضر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و نیاز است تا اجرای آن تسریع شده و برای همیشه کابوس وحشتناک سیلاب های مخرب و ویرانگر و دل نگرانی همیشگی مردم در فصل بارندگی که در طول چند دهه اخیر بارها در شهر گناوه خسارت های زیادی برجا گذاشت، از ذهن مردم گناوه رخت بربندد.

آبگرفتگی سیلاب بارندگی گناوه

پس از اتمام این پروژه می توان از ظرفیت بالای دره قدیم که طول و عرض بسیار مناسبی برای انجام ورزش ها و تفریحات آبی دارد با تامین زیرساخت ها و سرمایه گزاری مناسب بهره بسیار برد و اقتصاد شهری محلات کمتر رشد یافته حاشیه این رودخانه را دگرگون ساخت.

در حاشیه رودخانه دره گپ گناوه در این نقطه از شهر بخشی از محلات بزرگ جاده برازجان، عبدامام (مدرسه ارشاد)، باباعلیشاه، مال سادات و بافت جدید شهر در امتداد خیابان حرم تا حرم قرار دارند که متاسفانه با کمترین امکانات شهری رو به رو بوده و برای مثال از یک بوستان محله ای یا زمین چمن و ... برخوردار نیستند.

ایجاد یک منطقه نمونه گردشگری در این نقطه از شهر گناوه و احداث زیرساخت های لازم در آن می تواند علاوه بر ماندگاری حجم دو برابری جمعیت گردشگران گناوه در عید نوروز توسعه متوازن شهری محلات گناوه را فراهم کند که تا به حال از آن غفلت بسیار شده است.

به هر روی نخستین گام در ایجاد این منطقه نمونه گردشگری لزوم تسریع در اجرای پروژه انحراف رودخانه دره گپ گناوه در بخش شرق و شمال شرق شهر گناوه است که گویا با تلاش و همت بیشتر مسئولان در تابستان سال آینده به پایان خواهد رسید.

هدررفت حجم عظیم روان آب مناطق بالادست رودخانه دره گپ گناوه

رئیس اداره منابع آب شهرستان های گناوه و دیلم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هدررفت سالانه حجم عظیمی از روان آب های مناطق بالادست رودخانه دره گپ گناوه اظهار داشت: سالانه از طریق رودخانه دره گپ گناوه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب روان آب به دریا می ریزد.

نعمت الله نجاتی گفت: پروژه انحراف دره گپ گناوه فقط باعث کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به شهر گناوه می شود و متاسفانه ما از این حجم عظیم روان آب استفاده بهینه یا آن را ذخیره نمی کنیم.

نجاتی در پاسخ به پرسش مهر در زمینه اینکه دره فعلی پس از انحراف دره گپ باقی می‌‌ماند یا خیر، بیان داشت: دره فعلی پس از انحراف دره گپ باقی می‌ماند و تقریبا نقش تنظیم کننده را ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در یک سیلاب ۲۵ ساله ۴۹۶ مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه دره گپ عبور می کند، ولی رودخانه فعلی ما کمتر از ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه می تواند آب از خود عبور دهد.

کنترل آب‌های حوزه آبریز دره گپ گناوه

نجاتی اضافه کرد: دره جدید و در دست ساخت کمک دره قدیم است و در مواقع سیلابی آب در هر دو دره جریان دارد و در حالت عادی نیز آب رودخانه تنها در دره قدیم جریان خواهد داشت و در واقع دره جدید نقش کمکی دره قدیم را در مواقع سیلاب برای جلوگیری وارد شدن از خسارت به شهر گناوه را ایفا می کند.

وی با اشاره به انجام مطالعات حوزه آبریز رودخانه دره گپ گناوه در بالادست بیان کرد: همزمان با مطالعه ساماندهی دره گپ مشاور پروژه چند طرح دیگر را نیز به موازات طرح ساماندهی دره گپ پبشنهاد داده است که یکی از طرح های آن توسعه منابع آب بالادست بوده است.

نجاتی خاطر نشان کرد: یعنی اینکه آبی که به صورت سیلاب به سمت مناطق پایین دست روانه می شود را از طریق ساخت سد ذخیره ای، تاخیری یا حوضچه های تغذیه مصنوعی کنترل کنیم تا جلو بخشی از حجم روان آب هایی که به مناطق پایین دست سرازیر می شود را بگیریم.

وی با اشاره به فواید جلوگیری از هدررفت روان آب ها در مناطق بالادست رودخانه دره گپ افزود: با تحقق این امر حجم سیلاب رودخانه در وهله نخست کمتر می شود و وقتی که حجم سیلاب کمتر شود خود به خود فرسایش خاک های مرغوب کمتری را خواهیم داشت که اگر این کار صورت نگیرد هم خاک مرغوب بیشتری توسط سیلاب شسته و وارد دره می شود و هم باعث بسته شدن دهانه خور دره گپ می شود.

نجاتی ادامه داد: پس هم فرسایش خاک و هم حجم سیلابی که به ما خسارت می زند کمتر می شود و از همه مهمتر آنکه باعث می‌شود که مقداری از حجم بارندگی از طریق این حوضچه ها و سدهای تاخیری وارد سفره های آب‌های زیرزمینی شود یا در زمینه مصارف کشاورزی برای آبیاری تکمیلی استفاده شود.

رییس اداره منابع آب شهرستان های گناوه و دیلم گفت: این طرحی است که همزمان با مطالعه طرح انحراف دره گپ مطالعه و انجام شده و ما در حال حاضر بازنگری در این طرح را درخواست داده ایم.

فاز دوم پروژه انحراف دره مردادماه تکمیل می‌شود

وی در زمینه طول رودخانه دره گپ گناوه متذکر شد: به طور کلی طول رودخانه دره گپ ۱۲۰ کیلومتر است که در حدود ۷۶ کیلومتر از آن و عمده حوضچه این رودخانه در محدوده شهرستان گناوه استان بوشهر است.

نجاتی تصریح کرد: پروژه انحراف دره گپ در چهار فاز طراحی شده که فاز انحراف یک به طول یک کیلومتر و ۲۰۰ متر، فاز انحراف دو به طول سه کیلومتر، فاز انحراف سه به طول سه کیلومتر و فاز انحراف چهار به طول یک کیلومتر و ۵۰۰ متر که توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و مجموعا هشت کیلومتر و ۷۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه فاز یک و چهار پروژه انحراف دره گپ انجام شده است، ابراز داشت: فاز ۲ و ۳ مسیر قدیم دره گپ از پل سید رضا تا ابتدای فاز چهار به طول ۷ کیلومتر و ۸۰۰ متر است.

نجاتی در زمینه پیشرفت فیزیکی دره گپ گناوه افزود: در حال حاضر این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ فاز یک تمام شده، فاز دو حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با مبلغ تخصیص داده شده در سال آینده، پیمانکار قول تحویل این فاز را در مرداد ماه به ما داده است.

گناوه بین دریا و دره قرار گرفته است

فرماندار شهرستان گناوه نیز در این زمینه اظهار داشت: ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺷﻬﺮ ﮔﻨﺎﻭﻩ طﻭری است که ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺭﻩ ﻭ ﺩﺭﯾﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ و ﺁﺏ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﯽ ﺩﺭﯾﺎ ﺷﻮﺩ.

عبدالنبی یوسفی گفت: ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺪ ﯾﺎ ﺟﺰﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﺩﻗﺖ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﻫﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺷﻮﺩ.

ﯾﻮﺳﻔﯽ با اشاره خطر بالقوه طغیان کردن رودخانه دره گپ و ورود سیلاب به سطح شهر در مواقع بارندگی بیان داشت: ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻭ ﺧﻄﺮ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺩﺭﻩ ﮔﭗ ﮔﻨﺎﻭﻩ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﻮﺩ.

وی در ادامه با اشاره به اعتبار امسال پروژه انحراف دره گپ خاطرنشان ساخت: ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻧﯿﺰ ﺩﻭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻭ ۵۰۰ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﯾﻢ.

مطالعات اجرای سد روی دره گپ گناوه

یوسفی ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩ: ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺭﻓﻊ ﻣﻌﺎﺭﺽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺯ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺒﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ، ﺧﻄﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺭﻓﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﯾﻮﺳﻔﯽ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ابن ﭘﺮﺳﺶ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻫﺪﺭﺭﻓﺖ ﺳﺎﻻ‌ﻧﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺁﺏ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺩﺭﻩ ﮔﭗ ﺑﻪ ﺩﺭﯾﺎ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﺩ، ﺍﻓﺰﻭﺩ: ﺭﻭﯼ ﺳﺪ ﺭﺟﺪﻭﻥ ﻭ ﺩﺭﻩ ﮔﭗ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺏ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﯾﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺭﺟﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﺑﺎﻻ‌ﺩﺳﺖ ﺩﺭﻩ ﮔﭗ ﺳﺪﯼ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﮐﻨﻨﺪ.

ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﮔﻨﺎﻭﻩ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺍﯾﻦ ﺳﺪ، ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﻥ ﺁﺑﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﺭﯾﺎ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﺼﺎﺭﻑ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ... ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺑﺎﻻ‌ﯾﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺟﺪ ﭘﯿﮕﯿﺮ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﺑﺮﺳﺪ.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر