سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۶۲۳
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸

فکرشهر: رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: از سال ۹۷ تاکنون یکهزار و ۵۰۰ نمونه خون بند ناف در بانک مرکز سلول‌های بنیاد خون بند ناف رویان در این استان ذخیره سازی شده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، علی احمدی‌زاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در گذشته زباله بیولوژیک نوزاد در استان بوشهر پس از تولد دور ریخته می‌شد اما با راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف این زباله‌های بیولوژیک ذخیره می‌شود.

وی بیان کرد: سلول بنیادی خون بندناف مملو از سلول‌های بنیادی و نقشی مهم در درمان بیماری‌های سخت و به عنوان یک ثروت نهفته‌ کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد.

احمدی‌زاده اضافه کرد: روند ذخیره خون بند ناف به این صورت است که ابتدا نمونه جمع‌آوری می‌شود، سپس به آزمایشگاه انتقال می‌یابد و بعد از آن در تانک‌های ذخیره نیتروژن نگهداری می‌شود حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ ماما و ۱۵ پزشک متخصص زنان و زایمان با "بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف" در استان بوشهر همکاری دارند، گفت: سلول‌های بنیادی می‌تواند در درمان بیماری‌های سخت خونی، غیر خونی و صعب العلاج مورد استفاده قرار گیرد و پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی دارد.  

این مقام مسوول اضافه کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و کم خونی‌های مادرزادی دارند و برای بیماران فلج مغزی نیز استفاده شده است.  

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه هزینه نگهداری خون بند ناف پنج میلیون تومان است، یادآور شد: تاکنون کسی به دلیل پرداخت نکردن هزینه از دریافت خدمات این مرکز محروم نمانده و تسهیلات ویژه مرحله‌ای و تسهیلات قرض‌الحسنه برای این افراد فراهم شده است.

احمدی‌زاده گفت: به ازای هرخون بند نافی که از خارج وارد می‌شود، ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار باید هزینه شود این درحالی است که با راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کار ذخیره سازی در کشور انجام و با این کار از خروج ارز جلوگیری می‌شود. 

وی اضافه کرد: چشم‌انداز "بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف" این است که آزمایشگاه این مرکز نیز بزودی در استان بوشهر راه‌اندازی شود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر