جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۷۷۶
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر ۵۰۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه بخش کشاورزی این استان تصویب شد.

به گزارش فکرشهر، محمد تقی منوچهری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مصوبه‌های این اعتبار به امضای معاون اول رئیس جمهوری، سرپرست نهاد رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیران و استاندار بوشهر رسیده و به استان ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: رویکرد وزیر جهاد کشاورزی در استان بوشهر با توجه به قابلیت‌های موجود در این استان احیا و تقویت بخش شیلات و نخیلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر آب را به عنوان مهمترین چالش این بخش در این استان عنوان کرد و گفت: خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر زیادی در میزان کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی دارد و همین مساله باعث شده سطح زیادی از نخلستان‌های استان در حال خشک شدن باشند.

منوچهری با اشاره به آبیاری سنتی نخیلات استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش منابع آبی این استان در زمان حاضر سالانه فقط ۲ بار امکان آبیاری نخیلات وجود دارد که این امر بر میزان کیفی و کمی تولید تاثیر گذار و به دلیل استخری بودن آبیاری نخیلات سالانه میلیاردها تومان باید برای زه کشی زمین‌های کشاورزی در استان اختصاص یابد.

وی یادآور شد: در همین راستا با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی طرح تحول نخلستان از سال ۹۴ برای نجات نخیلات شهرستان دشتستان کلید خورد و قرار شد با اجرای این طرح نخیلات درجه ۲ و ۳ نوسازی و اصلاح و گروه‌های آب بر نیز تشکیل شوند.

به گفته منوچهری در زمان حاضر طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در منقطه سعدآباد با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای فاز نخست طرح آبیاری زهکشی نخیلات در سطح هفت هزار و ۷۰۰ هکتار در آبپخش و انجام مطالعه هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دشت شبانکاره در دست اجرا است.

منوچهری اضافه کرد: در همین راستا مهمترین مصوبه دولت در سفر به استان بوشهر در بخش کشاورزی اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال ۱۲ کیلومتر آب سد خائیز به نخیلات اهرم با لوله است تا این نخیلات از تشنگی و خشکسالی مفرط نجات یابند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همچنین اختصاص ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری اصلاح شیوه آبیاری نخیلات سعدآباد از توابع شهرستان دشتستان از جمله دیگر مصوبه‌های سفر دولت به این استان است که ۳۰ میلیارد تومان آن از طرف سازمان برنامه و بودجه و ۷۵ میلیارد تومان را باید وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کند. 

منوچهری اضافه کرد: برای اجرای فاز نخست طرح آبیاری زهکشی آبپخش در سطح یکهزار و ۵۰ هکتار نیز ۶۵ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسیده که ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را باید سازمان برنامه و بودجه و مابقی اعتبار نیز باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی طی مدت ۲ سال پرداخت شود.

به گفته منوچهری اجرای شبکه فرعی آبیاری طرح شبانکاره در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از جمله دیگر مطالبات نخلداران استان بوشهر است که برای یکهزار هکتار آن در فاز نخست ۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که ۳۵ میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه و مابقی را باید وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کند.

وی تاکید کرد: رویکرد سازمان جهاد کشاورزی در منطقه شبانکاره زراعت و الگوی تولید علوفه تعریف شده است.

منوچهری اضافه کرد: با توجه به خشکسالی و نیاز شدید استان بوشهر به تامین علوفه در حوزه دام تلاش می‌شود یکهزار هکتار از دشت شبانکاره با اولویت الگوی کشت علوفه اختصاص یابد و به این صورت به تولید خوراک دام در استان کمک شود.

وی یادآور شد: یکی ازمهمترین مطالبه‌های نخلداران استان بوشهر از دولت اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی نخیلات است در همین راستا در سفر هیات دولت به استان پس از سال‌ها برای نخستین بار ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار مصوب شد که ۲۰ میلیارد تومان آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ میلیارد تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای این کار هزینه شود. 

به گفته منوچهری براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود برای حذف و جایگزینی نخیلات تسهیلات ۹ درصد با بازپرداخت ۱۰ ساله و برای آن دسته از افرادی که می خواهند باغات خود را اصلاح کنند نیز تسهیلات ۹ درصد با بازپرداخت پنج ساله پرداخت شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۲۰ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر معادل ۶۰ درصد نیاز به اصلاح و نوسازی دارد که با نگاه ویژه دولت و تخصیص به موقع اعتبار انتظار می‌رود از نظر عملکرد (کمیت و کیفیت) و حذف نخیلات غیر تجاری و غیر بازار پسند چهره باغ های این استان دگرگون شود.

به گفته منوچهری انتظار می‌رود با تخصیص این اعتبارات در بخش نخیلات و اجرای طرح‌های در دست اجرا که از زیربخش‌های طرح تحول نخلستان به شمار می آید انقلابی در بخش نخیلات استان بوشهر ایجاد شود و زمینه کار و تلاش بیشتر برای فعالان این بخش فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغبانی دنیا است که ایران با تولید سالانه یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن به عنوان سومین تولید کننده جهان به شمار می‌رود این درحالی است که با وجود تمام قابلیت‌های تولید این محصول در کشور اما سهم کمی از صادرات را به خود اختصاص داده ایم.

منوچهری ادامه داد: استان بوشهر با ۳۴هزار هکتار سطح زیر کشت ۱۳درصد سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ایجاد ۸۵هزار شغل ثابت در بخش تولید، فرآوری و بسته بندی خرما در استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۸۷ واحد با ۹۰ هزار تن ظرفیت صنایع فرآوری و ۶۵هزار تن ظرفیت سردخانه ای در استان بوشهر برای نگهداری خرما در استان ایجاد شده است.  

به گفته منوچهری، در زمان حاضر سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما به وسیله ۱۶ هزار و ۷۳۲بهره بردار در استان بوشهر تولید و از این میزان ۲۷ هزار تن محصول صادر می‌شود.

۲ برابر شدن تولید میگوی پرورشی از برنامه های دولت سیزدهم در استان بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بخش شیلات استان بوشهر گفت: یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی در این استان تقویت زیرساخت‌های پرورش آبزیان و ۲ برابر شدن تولید میگوی پرورشی است.

منوچهری اضافه کرد: تصویب ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای شبکه برق شهرک شیلاتی رود شور به مساحت سه هزار و ۶۱۱ هکتار از دیگر مصوبه‌های دولت در این بخش است که قرار است در مدت ۲ سال ۷۰ میلیارد تومان از این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و مابقی نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شود.

وی تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث شبکه انتقال موقت برق و شبکه داخلی شهرک شیلاتی رود شور، ۳.۲میلیارد تومان برای لایروبی اسکله صیادی لاور از سوی سازمان برنامه و بودجه درسال جاری، ۱۰ میلیارد تومان برای لایروبی اسکله نخل تقی به صورت مشارکتی از سوی سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی و ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل بندر اسکله صیادی خورخان شامل ۳۰ میلیارد تومان سازمان شیلات ایران و ۱۰ میلیارد تومان از طرف برنامه و بودجه را از مهمترین مصوبه‌های دولت در بخش شیلات عنوان کرد.

منوچهری اضافه کرد: مصوبه‌های سفر دولت سیزدهم بیانگر این است که نگاه علمی و دقیقی به موضوع شده و به صورت هدفمند و برای پروژه‌هایی که نیاز بوده اعتبارات مصوب شده است.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شد.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر