چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پنجمین سال «فرماندار خندان» در دشتستان (12)
فکرشهر: ارسلان زارع، دکترای مدیریت اقتصاد با دو فوق لیسانس حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و با پیش زمینه سیاسی «اصلاحات»، سوم اسفندماه سال 1392 به عنوان نخستین فرماندار دولت یازدهم ـ تدبیر و امید ـ در استان بوشهر، در بزرگ ترین شهرستان این استان، معرفی شد تا پس از فرمانداران ضعیف دولت های نهم و دهم، مردم دشتستان به بهبود امور و اصلاح وضعیت، امیدوار شوند. «فکرشهر» در فروردین ماه 93 و تنها یک ماه پس از معرفی زارع در سمت فرمانداری دشتستان، ضمن گرفتن برخی نظرات صاحب نظران و فرهیختگان، با خود او نیز به گفت و گو نشست تا از برنامه ها، قول ها و وعده های وی و دولت متبوعش، مردم دشتستان را نیز مطلع کند. در همین راستا، گفت و گو و نظرخواهی در سال 94، 95 و 96 نیز تکرار شد تا هر سال، عملکرد ارسلان زارع در دشتستان، رصد شده باشد. زارع که در دشتستان، به «فرماندار همیشه خندان» معروف است، معتقد است: «یک دوره مدیریتی کامل و خوب برای یک فرماندار در هر شهرستانی، حداقل ۳ و حداکثر ۵ سال است». وی که این را در گفت و گوی مفصل سال قبل خود با «فکرشهر» نیز تاکید کرده است، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 و در حالی که دولت یازدهم، جای خود را به دولت دوازدهم داد و تقریبا همه فرمانداران استان بوشهر نیز جابجا شده یا تغییر کردند، در دشتستان پایدار ماند تا به پنجمین سال حضورش در این شهرستان برسد، حضوری که به نظر می رسد حداقل تا هفته دولت سال 97، ادامه داشته باشد. امسال نیز، «فکرشهر» طبق روال سال های قبل و برای بررسی عملکرد فرماندار دشتستان و رصد فعالیت های وی، به سراغ برخی از فعالین اجتماعی و سیاسی و صاحب نظران شهرستان رفت و از آن ها پرسید: «عملکرد 4 ساله فرماندار دشتستان را چگونه ارزیابی می کنید؟»؛ با ذکر این نکته که امسال، به دلیل ورود به پنجمین سال فرمانداری زارع در دشتستان و رسیدن به روزهای پایانی عمر مفید مدیریت وی در این شهرستان ـ طبق گفته خود زارع ـ گفت و گو با فرماندار انجام نشد و تنها عملکرد 4 ساله مورد بررسی برخی صاحب نظران قرار گرفت.
کد خبر: ۴۳۸۲۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۴

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد*: روزهای ابتدایی اسفندماه 92 بود که مراسم معارفه ارسلان زارع به عنوان فرماندار دشتستان با حضور استاندار و مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

زارع در آن جلسه با عنوان این مطلب که برنامه های فراوانی برای عمران و آبادانی و بالابردن نشاط و امید در جامعه دارد، گفت که از امروز خود را دشتستانی می داند.

اکنون بیش از چهار سال از انتصاب وی به عنوان فرماندار دشتستان، بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر، می گذرد و به نظر می رسد می توان پیرامون این که آیا توانسته برنامه هایی که قول داد را محقق کند یا خیر، صحبت کرد.

هر مدیری طی دوران مدیریت خود اقداماتی مثبت و منفی انجام می دهد که این موارد در کارنامه مدیریتی او به یادگار می ماند و قطعا دکتر زارع نیز از این مورد مستثنی نیست. 

نکات مثبت

1. شاید موفق ترین حوزه کاری ارسلان زارع، مبحث اجتماعی و سمن ها باشد. وی توانست به خوبی تعامل با مردم را انجام داده و اعتماد آن ها را جلب نماید و در بحث سمن ها نیز با به کارگیری جوانی شایسته و تحصیلکرده به عنوان مشاور امور جوانان، موفق به فعال کردن سمن ها در حوزه های مختلف نشاط اجتماعی شده و نوعی جدید و منطقی از مطالبه گری را در دشتستان به وجود آورد.

2. امنیت، همیشه یکی از دغدغه های مردم دشتستان بوده و هست که با حضور فرماندار دولت تدبیر و امید و با تعامل و همکاری همه جانبه شورای تامین شهرستان، نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است. البته نه این که به وضعیت مطلوب و بسیار خوب رسیده باشد، اما قطعا می توان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت ارسلان زارع نام برد.

3. خوشتیپی، خوش پوشی، زبان خوش، احترام به دیگران و خندان بودن فرماندار دشتستان، علی رغم ایراداتی که برخی به آخرین مورد ذکر شده وارد می دانند، از نقاط قوت زارع محسوب می شود. وی توانست با همین پرستیژ و شخصیت، بسیاری از کارهایی که با مشکل مواجه شده بود را حل کرده و به سرانجام برساند. 

4. از دیگر موارد قوت و مثبت زارع، پایبندی به قانون و پافشاری جهت اجرای آن است. برای این مهم می توان به موارد گوناگونی از جمله برگزاری کنسرت ها در دشتستان اشاره کرد که به رغم فشارهای فراوان از طرف افراد و برخی نهادها، با پافشاری فرماندار بر اجرای قانون و اجرای مصوبه شورای تامین، این مراسمات به انجام رسید.

5. پیگیری برای رفع مشکلات آب مردم شهرستان به ویژه بخش مرکزی، دیگر کاری است که زارع توانست با تدبیر، کمی از بحران آن بکاهد و امیدوارم این همت برای امسال که بارندگی به شدت کاهش داشته نیز ادامه پیدا کرده و مردم بتوانند با جیره بندی و البته صرفه جویی در مصرف، تابستان را به سر ببرند. البته کمبود آب در برخی نقاط، کماکان وجود داشته و دارد و مردم در روزهای گرم سال با مشکلات اساسی در این مورد روبرو هستند که انتظار می رود تا دیر نشده فکری برای آن ها بشود.

نکات منفی

1. اساسی ترین حوزه ای که به دید عموم آمده و دیده می شود، حوزه عمرانی است که از این حوزه می توان به عنوان ضعیف ترین حوزه عملکرد فرماندار شهرستان دشتستان نام برد. البته منظور از ضعفی که عنوان شد، بعد فنی نیست، بلکه ضعف در جذب بودجه و اولویت بندی در مسائل است.

2. شاید به جد بتوان مهم ترین مسئله برای مردم برازجان را مشکلات ورودی های این شهر عنوان داشت. ورودی هایی که دولت قبل با بی مهری تمام انجام داد و باعث شد مردم برای ورود به برازجان مجبور شوند پس از گذشت از پیچی خطرناک وارد شهر شده و یا با مشکل ترافیک در ورودی شهر روبرو شوند.
پروژه ساماندهی ورودی برازجان از طرف شیراز، بسیار دیر شروع شد و البته به کندی نیز پیش می رود. طبق قول فرماندار قرار بود فاز اول این پروژه در دهه فجر 96 افتتاح و به بهره برداری برسد که اکنون و در اواسط بهار 97، هنوز خبری از این مهم نیست و معلوم نیست که با این حرکت کند، کی این پروژه به طور کامل افتتاح و مورد استفاده مردم قرار خواهد گرفت.

3. جاده برازجان ـ اهرم که از جاده های خطرناک استان به شمار می رود نیز از پروژه هایی است که اگرچه در تنگستان پیشرفت های خوبی داشته، اما هیچ پیشرفت فیزیکی در دشتستان نداشته و معلوم نیست کی به پایان خواهد رسید.
سایر جاده های شهرستان نیز از وضعیت بهتری برخوردار نیستند؛ از راه های دسترسی به بخش ارم و بوشکان گرفته تا سایر بخش های شهرستان.

4. از جمله کمبودهای شهرستان که می توان به آن اشاره کرد، نبود یک سالن بزرگ جهت انجام مراسمات است که طی چهار سال گذشته، جناب فرماندار هر روز وعده آن را داده اند، ولی هیچ کاری پیرامون آن صورت نگرفته است و در بسیاری از مواقع، در مراسمات مختلف، مردم با کمبود صندلی مواجه می شوند.

5. مسکن مهر، ارثیه دولت نهم و دهم، از دیگر ضعف های عمرانی نماینده دولت تدبیر و امید در دشتستان است. مسکن مهری که طی چند پروژه در برازجان در حال ساخت است و علی رغم امتیازاتی که دولت برای پایان دادن به این پروژه ها در نظر گرفته، هیچ کدام از این طرح ها در برازجان به پایان نرسیده و تنها مسکن مهر پرگان به بهره برداری رسیده که آن هم تکمیل نشده است. 

6. دهکده گردشگری از دیگر قول های فرماندار دشتستان طی دو سه سال گذشته بوده که ظاهر امر نشان می دهد هنوز هیچ چیز آن مشخص نشده و معلوم نیست که کی و به چه مساحتی و با چه طرحی و... شروع و به بهره برداری خواهد رسید.

7. از دیگر کارهای عمرانی صورت نگرفته در زمینه موارد فرهنگی می توان به مجتمع های فرهنگی شبانکاره، آبپخش و سعدآباد که نیمه تمام رها شده و تکمیل نشده اند، اشاره کرد. سالن اجتماعات مجمع فرهنگی شهید شاهینی برازجان که ظرفیت 450 نفر را دارد و می توانست تا زمان افتتاح سالنی بزرگ تر که معلوم نیست کی درست شود، میزبان مراسمات باشد نیز از دیگر پروژه های تکمیل نشده است که به گفته مدیرکل اسبق ارشاد، ساختمان آن تکمیل است و تنها نصب صندلی و تجهیزات داخلی آن مانده که طی چند سال گذشته تکمیل نشده است. این در حالی است که سال گذشته تجهیزات داخلی سالن فرهنگ با هزینه ای بسیار گزاف بهسازی و جایگزین شد.

8. از دیگر مواردی که می توان به عنوان نکته ای منفی در کارنامه زارع به آن اشاره داشت، بحث انتخابات است. در زمان تصدی گری ارسلان زارع بر فرمانداری دشتستان، دو دوره انتخابات برگزار شده که در هر دو دوره، با اعتراضاتی روبرو بوده است. البته منظور نگارنده شبهه ایجاد کردن در انتخابات نیست و قطعا انتخابات با صحت کامل برگزار شده، چرا که شورای نگهبان نتایج آن ها را تایید کرده است، اما از بی نظمی و اعتراضات به آن ها خصوصا انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال 96 نمی توان به سادگی گذشت.

9. موردی غیرقانونی که در شهرستان دشتستان زیاد بود و انتظار می رفت در دولت تدبیر و امید با آن برخورد جدی و قاطع صورت گیرد، بحث زمین خواری است که این روزها با تمام شدن زمین مسطح، به کوه خواری تبدیل شده است، اما برخوردی قاطع و درخور در زمان فرمانداری جناب زارع صورت نگرفت و تنها به چند حرکت نصفه و نیمه که تاثیری نیز نداشت، بسنده شد.

10. در زمینه مسائل سیاسی نیز به والی دشتستان در انتصابات و تعامل با احزاب همفکر، نمی توان نمره عالی داد. انتصاباتی که گاهی در آن، افراد ناکارآمد و غیرهمسو با دولت، سکاندار مسندی شده اند که نه تنها کاری به پیش نمی برند، بلکه مانع انجام کارها نیز می شوند. در زمینه تعامل با نیروهای اصلاح طلب و همفکر با دولت نیز دکتر زارع مشورت با تعداد معدودی از افراد را در دستور کار خود قرار داد که همین امر موجب گردید نتواند به خوبی مسائل شهرستان را درک کرده و نسبت به آن ها واکنش نشان دهد.

 *روزنامه نگار و دبیر حزب انجمن اسلامی مهندسان دشتستان

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر