سر خط خبرها:
اختصاصی «فکرشهر»

پس از یازده سال تلاش و دوندگی، «هما» به خارگ می آید به یك شرط!

فکرشهر ـ سید فریورموسوی: حدود چهل و پنج سال پیش هواپیمایی ملی ایران «هما» بعد از هواپیمایی شركت ملی نفت ایران، تنها شركت هواپیمایی بود كه به عنوان یك شركت تجاری به جزیره خارگ تردد می كرد و همه روزه توسط یك فروند هواپیمای بوئینگ 737 در مسیر تهران، اصفهان، شیراز، خارگ، آبادان و بالعكس در حال جا به جایی مسافرین بود كه...

فکرشهر ـ سید فریورموسوی: حدود چهل و پنج سال پیش هواپیمایی ملی ایران «هما» بعد از هواپیمایی شركت ملی نفت ایران، تنها شركت هواپیمایی بود كه به عنوان یك شركت تجاری به جزیره خارگ تردد می كرد و همه روزه توسط یك فروند هواپیمای بوئینگ 737 در مسیر تهران، اصفهان، شیراز، خارگ، آبادان و بالعكس در حال جا به جایی مسافرین بود كه با استقبال خوبی هم مواجه شده بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط سخت هوانوردی در كشورمان، این پرواز لغو شد و عملا مردم خارگ از یك چنین سرویسی محروم شدند و این در حالی بود كه یكی از نیازهای اصلی اهالی خارگ بودن، یك پرواز تجاری است.

آغاز برای مردم

به گزارش «فکرشهر»، بعد از قطع پروازهای شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها ایرلاین تجاری به این جزیره و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، فرودگاه خارگ شاهد نشست و برخاست هواپیماهای مختلفی از سوی ایرلاین های داخلی بود اما نه برای مردم؛ بلكه برای شركت های نفتی مستقر در خارگ؛ اما به جهت نیاز تردد هوایی مردم این جزیره به حضور یك ایرلاین تجاری و استفاده مردم از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی كشوری، تقاضا برای حضور ایرلاین های داخلی و پرواز به جزیره خارگ در دستور كار شركت های خدمات مسافرت هوایی و بخش خصوصی قرار گرفت كه یكی از این شركت ها، شركت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی «ستاره سپاهان میقات» بود و از سال 1389 عملا با نامه نگاری های مستمر و دیدار با مسوولان سیاسی، امنیتی و اجتماعی خارگ به دنبال انعقاد قرارداد با یك ایرلاین بود، اما این مهم با دخالت شركت های نفتی هر بار به درِ بسته می خورد تا اینكه آغاز پرواز اختصاصی برای مردم این جزیره جواب داد.

سهمیه بندی پروازها و نبود جا برای بومی ها

كلیه پروازهایی كه در حال حاضر به جزیره خارگ تردد می کنند، همگی پروازهای چارترینگ شركت های نفتی مستقر در جزیره هستند و از پذیرش مسافران بومی جدا خودداری می کنند؛ البته در برخی مواقع و از سوی مسوولان عملیات عمومی، درصد كمی صندلی به اهالی بومی، آن هم نه همیشه، تعلق می گیرد؛ اما در كل، مردم خارگ از تبعیض ها و نبودن هواپیمایی تجاری كه بتوانند راحت و آسوده با خرید بلیط با آن پرواز کنند، شاكی و گلایه مند بوده و هستند كه می طلبید تا برای اخذ مجوزهای لازم بخش خصوصی وارد عمل شود.

هما می آید به یك شرط!

بعد از گذشت بیش از یازده سال و دوندگی های مستمر و كمك و همكاری های صمیمانه بخشداری خارگ و بخشداران گذشته تا حال این جزیره، سرانجام شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تقاضا و درخواست شركت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ستاره سپاهان میقات موافقت به عمل آورد و مقرر شد تا كارشناسان این شركت به همراه كارشناسان سازمان هواپیمایی كشوری برای بازدید از فرودگاه شهدای خارگ، نسبت به صدور مجوز پرواز یك فروند هواپیمای مدرن و تازه خریداری شده ATR-72 در مسیر تهران، اصفهان، شیراز، بوشهر به خارگ و بالعكس موافقت اصولی نموده تا مردم این جزیره از این پس از خدمات تردد هوایی و به نام خودشان استفاده نمایند و دیگر زیر بلیط شركت های نفتی نباشند؛ اما حضور هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درخارگ منوط به یك شرط است و آن هم، موافقت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری است و بس! حال بایستی دید كه شانس با مردم خارگ یار خواهد بود یا نه!؟

كمك عملیات عمومی به مردم 

در همین راستا باخبر شدیم كه مهندس «نادر پیرزاده» ـ مدیریت عملیات عمومی خارگ ـ برای كمك به برقراری پروازفوق و به خاطر مردم این جزیره اعلام نموده اند این مدیریت نیز برای حضور مستمر این هواپیما در مسیرهای یاد شده، اقدام به خرید بلیط برای برخی از پرسنل خود خواهد کرد كه این مهم می تواند به حضور مستمر این شركت هواپیمایی در خارگ كمك شایانی نماید و پروازهای آن قطع نشود؛ البته سوای مردم خوب جزیره خارگ، سایر شركت های خصوصی نیز می توانند در صورت بودن جا، نسبت به تهیه بلیط برای نیروهای خود اقدام کنند.

حضور مردم و ماندگاری پرواز 

... اما اینك كه با توكل به خدا و یاری و كمك مسوولان و البته تایید كلیه مراحل فنی از سوی سازمان هواپیمایی كشوری، مردم خارگ صاحب یك پرواز اختصاصی خواهند شد، می طلبد كه مردم حضوری ماندگار داشته باشند و از این پرواز و مسیرهای آن استقبال نمایند تا شاهد قطع آن نباشیم؛ چرا كه حضور این پرواز، آن هم پس از یازده سال دوندگی و تلاش، خستگی را بر تن همه باقی خواهد نهاد. 
و اهالی خارگ امیدوارند كه شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پس از صدور مجوزهای لازم، به توافق خود عمل نماید.

دیدگاه‌ها

دوست

دوست عزیز اقای موسوی درسته که پانزده درصد از پرواز شرکتهای نفتی به عملیات عمومی اختصاص داده شده ولی همیشه سهمیه رعایت شده مگه اینکه عملیات عمومی مسافری نداشته باشه . بااین حال خوبه که پرواز های غیر شرکتی هم برای اهالی جزیزه درنظر گرفته شود ولی مطمئنن اگر پرواز با نرخ مصوب رسمی هواپیمایی کشور باشد باز هم مطمئن باش نهایتا همان پانزده درصد کی صندلی ها شاید هم کمتر پرشود .

صفحه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید