سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در قالب طرح مشارکتی؛
فکرشهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی در استان بوشهر وارد فاز اجرایی شد...
کد خبر: ۱۵۰۵۵
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی در استان بوشهر وارد فاز اجرایی شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، حسین دلشب گفت: باتوجه به تاکید ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر حمایت و حفاظت از پلنگ ایرانی، این اداره کل اقدامات مطالعاتی گسترده ای را از سال ۹۳ در خصوص حفاظت از پلنگ ایرانی در سطح استان آغاز کرد و با بررسی شواهد و گزارشات موجود و یافته های کارشناسان و محیط بانان این اداره کل اطلاعات نسبی از جمعیت، زیستگاه و پراکنش پلنگ در محدوده استان بدست آمد و بر اساس آن بخش ارم و بوشکان در شهرستان دشتستان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح حفاظت مشارکتی پلنگ ایرانی شناسایی شد.

\n\n

وی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار در جنوب کشور و با همکاری موسسه مطالعات پلنگ آسیایی انجام خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به سیاست سازمان حفاظت محیط زیست درتوانمند سازی جوامع بومی و محلی، طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی طرحی اجتماع محور بوده و در آن اجتماعات انسانی مرتبط با زیستگاه پلنگ، نقش اساسی را ایفا خواهند کرد.

\n\n

ماهی گرفتن یوزپلنگ

\n\n

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح، با کمک مردم، جمعیت پلنگ ایرانی و گونه های وحشی مورد تغذیه آن به رشد قابل قبولی برسد، ضمن اینکه بومیان نیز بدون دغدغه، از مواهب طبیعی بهرمند شوند.

\n\n

دلشب با اشاره به همکاری و اشتیاق وصف ناپذیر مردم بخش ارم و بخشدار ارم در اجرای این طرح گفت: واقعا داشتن مردمی به طبیعت دوستی مردم اِرم مایه مباهات است و من از ایشان و بخشدار محترم سپاسگزارم. این دیدگاه عمومی باعث خواهد شد که طرح مذکور خیلی زود نتیجه دهد و شاهد آثار آن باشیم. بدیهی است این طرح در آینده ای نزدیک باهمکاری مردم عزیز و طبیعت دوست استان بوشهر، در سراسر استان به اجرا گذاشته خواهد شد.

\n\n

به گفته وی، مقدمات اجرایی شدن طرح حفاظت مشارکتی ازپلنگ ایرانی با حضور موسسه مطالعات پلنگ آسیایی بصورت پایلوت در بخش ارم و محدوده شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بخش بوشکان مهیا شده و با اجرای آن انتظار می رود با همکاری جوامع محلی، زیستگاه پلنگ به‌طور دقیق شناسایی و امن‌تر شود، ضمن اینکه  بومیان منطقه آموزش‌های لازم در خصوص استفاده پایدار و بی‌خطر از طبیعت و نحوه صحیح برخورد با حیات وحش را فرا گیرند.

\n\n

بخش ارم از توابع شهرستان دشتستان، در استان بوشهر واقع شده و جمعیتی بالغ بر ۱۵هزار نفر دارد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر