دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۲۸۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱

فکرشهر: رئیس کل دادگستری استان بوشهر به ضرورت تشکیل و راه‌اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در همه شهرستان‌های ده‌گانه استان بوشهر اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته رصد فضای مجازی با موضوع بررسی تخلفات انتخاباتی ضروری است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، مهدی مهرانگیز در نخستین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان بوشهر بر اهمیت انتخابات مختلف در طول سالیان اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: امام راحل (ره) همواره بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید داشتند.

وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری حضور مردم در انتخابات را تبلور احقاق حق مردم در سرنوشت خویش دانست و افزود: صیانت از حق مردم بسیار مهم است و باید همه مسئولین ذی‌ربط این مهم را به خوبی مورد توجه قرار دهند.

مهرانگیز در این نشست باتأکید بر تشکیل و راه‌اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در همه شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر تصریح کرد: علاوه بر تشکیل جلسات در مرکز استان به‌صورت ماهانه و زمانبندی مشخص در شهرستان‌ها نیز این ستاد تشکیل شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی بیان کرد: جرایم و تخلفات انتخاباتی توسط مسئولان دادگستری‌ها در شورای تأمین و شورای اداری شهرستان‌ها در یک ماه تبیین و تشریح شود و اعضا حقوقدان هیئت‌های اجرایی مکلف به تبیین و تشریح وظایف هیئت‌ها و جرایم و تخلفات انتخاباتی در جلسات مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت هستند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با تأکید بر برگزاری جلسات گفتگو محور پیرامون جرایم و تخلفات انتخاباتی با هدف آموزش همگانی در زمینه قانون انتخابات توسط صدا و سیما افزود: رئیس سازمان قضائی ممنوعیت دخالت نظامیان در امور انتخابات را به نحو مقتضی به یگان‌های نظامی و اعضا نیرو‌های مسلح ابلاغ کنند.

وی با بیان اینکه بازرسی کل استان مکلف است ممنوعیت دخالت کارکنان در انتخابات و استفاده از امکانات دولتی را به سازمان‌ها و ادارات ابلاغ کند اضافه کرد: یک ارتباط بر خط بین دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد با دبیرخانه ستاد مرکزی برقرار تا وقایع انتخاباتی به‌صورت فوری منعکس شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با تأکید بر تشکیل کمیته رصد فضای مجازی با موضوع انتخابات و بررسی تخلفات انتخاباتی با ترکیب اداره کل بازرسی، پلیس فتا و سازمان‌های نظارتی و اطلاعاتی گفت: با انسجام و هماهنگی بین نهاد‌های نظارتی و اجرایی، انتخابات پیش‌رو، زمینه برگزاری آن با حضور حداکثری به‌صورت پرشور فراهم می‌شود.

حضور حداکثری مردم در انتخابات زمینه ناکامی اهداف دشمنان را فراهم می‌کند

استاندار بوشهر هم با بیان اینکه اکنون باید با انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود گفت: از اعضا ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی انتظار می‌رود در زمینه ابلاغ مواردی که تخلف محسوب می‌شوند، نحوه جمع‌آوری تخلفات و اقدامات پیشگیرانه لازم با جدیت اقدام شود.

احمد محمدی‌زاده با تأکید بر تقویت انسجام و همکاری دست‌اندرکاران انتخابات بیان کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات زمینه ناکامی اهداف دشمنان را فراهم می‌کند و بار دیگر توطئه دشمنان خنثی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام امکانات برای تحقق ۴ اصل مورد انتظار رهبر انقلاب در انتخابات در اولویت است تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای انتخاباتی سالم برای تحقق ۴ اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت فراهم است.

اجرایی شدن قانون انتخابات مصوب مرداد ماه سال جاری

در ادامه، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر به تشریح قانون انتخابات مصوب مرداد ماه سال جاری پرداخت و گفت: در قانون جدید مصوب شده، نوآوری‌ها از قبیل مهلت ۵۰ روزه به اعتراضات کاندیدا‌ها گنجانده شده است.

مجید آرامی افزود: بر مبنای مصوبات متناظر با قوانین انتخابات، مجموعه دادگستری استان از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مخصوصاً فرمانداران انتظار دارد که در راستای ایجاد یک انتخابات سالم و مقتدرانه، بیشترین همکاری کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دادگستری استان بوشهر افزود: در قانون جدید انتخابات طی ۱۰ ماده ۹۶ عنوان کیفری استخراج و در پی آن ۶۶ راهکار پیشگیرانه تعیین شده است.

وی اضافه کرد: از ستاد اجرایی انتخابات انتظار می‌رود که هرگونه تخلف رخ داده را به هیئت نظارت بر انتخابات اعلام کند تا مجموعه دادگستری به بررسی این تخلفات بپردازد.

مهمترین رویداد سیاسی امسال انتخابات ۱۱ اسفند

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر هم مهمترین رویداد سیاسی در سال جاری را انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه پیش رو دانست و خاطرنشان کرد: همواره انتخابات برای کشور ما مظهر اقتدار بوده است و شناسایی و توجه به عوامل اقتدار آفرین بسیار مهم هستند.

خلیل رضایی اضافه کرد: مهمترین این عوامل توجه به حاکمیت قانون، اطمینان بخشی به جامعه در خصوص سلامت انتخابات، شناسایی عوامل افزایش اعتماد در مردم به مسئولین اجرایی انتخابات و همچنین توان و جدیت در برخورد با جرائم و ناهنجاری‌های انتخاباتی است.

وی از تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به انتخابات در شهرستان‌های ۱۰ گانه استان خبر داد و بیان کرد: فرمانداران در این خصوص باید حساسیت بیشتری داشته باشند و با مسئولان و دادستان شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر تأکید کرد: همه مسئولان و دست‌اندرکاران دستگاه‌ها باید در خصوص حمایت یا مخالفت از کاندیدا‌ها بی‌طرفی خود را نشان دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر