پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۸۵۷
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: باوجود کاهش ۸۵ درصدی ورودی آب به سد رییسعلی دلواری، اراضی کشاورزی پایاب این سد با افزایش ۵۰ درصدی آبیاری مواجه بوده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، علی محمدی بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا کنون میزان آبگیری سد رییسعلی دلواری ۲۸ میلیون مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۸۵ درصدی مواجه است.

وی افزود: اگرچه آبگیری این سد در سال آبی جاری روندی به شدت کاهشی داشته، اما به‌منظور آبیاری اراضی کشاورزی باغی و زراعی، حدود ۷۷ میلیون مترمکعب آب در ۴ ماه اخیر در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش ۵۳ درصدی بارندگی سال آبی جاری استان بوشه، افزود: کاهش بارندگی موجب افزایش نیاز محصولات کشاورزی به تامین آب می‌شود که به‌منظور جبران بخشی از کمبود بارش‌ها، حدود ۵۰ درصد آب بیشتر به اراضی کشاورزی پایاب سد رییسعلی دلواری تحویل داده شده است.

وی عنوان کرد: از مهرماه تا کنون نخیلات شبکه‌های آبیاری آبپخش، سعدآباد، کلل و اراضی زراعی شبانکاره، آبپخش و سهم بران حاشیه رودخانه حله از آب رهاسازی شده از سد رییسعلی دلواری آبیاری شده‌اند.

محمدی با اشاره به آمار دیگر سد‌های استان بوشهر گفت: سد خاییز نیز در سال آبی جاری شرایط مطلوبی نداشته است و ورودی آب این سد صفر است.

وی ادامه داد: حجم آب موجود در مخزن سد خاییز در زمان حاضر ۶ میلیون مترمکعب است و این در حالی که در بهمن سال گذشته ذخیره این سد ۱۱ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: دو سد تامین کننده آب شرب در شهرستان دشتستان سد‌های تنگ ارم و سد ارغون در وضعیتی پایدارتر نسبت به دیگر سد‌های استان به‌سر می‌برند و تامین آب این مناطق از طریق این دو سد امکان پذیر است.

وی با اشاره به تحقق نیافتن بارندگی در سال آبی جاری و پیش‌بینی‌های کمتر از حد معمول بارش‌ها برای ماه‌های پیش‌رو گفت: با توجه به محدودیت منابع آب سطحی و زیرزمینی و افزایش فشار بر منابع در دسترس، به کلیه بهره برداران آب به ویژه کشاورزان توصیه می‌شود برای حفظ روند پایدار تامین آب در استان بوشهر، ضمن رعایت الگوی کشت، با اصلاح شیوه‌های آبیاری و افزایش میزان بهره‌وری آب، کمک کنند تا با شرایط مطلوبی از خشکسالی عبور کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر