چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کارشناس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: برخی نانوایی ها دراین شهرستان با استفاده از ماده بسیار خطرناک جوهر قند، سلامت مردم این شهر را به مخاطره انداخته اند.\n\nبه گزارش فکرشهر، سید عسکر حسینی افزود: در یک ماه اخیر تعداد هفت باب نانوایی دراین شهر به دلیل استفاده از جوهر قند تعطیل شدند که برخی از آنها براساس تعهدی که در زمینه تکرار نکردن این این اقدام خلاف دادند، مهروموم آنها فک شد اما مابقی همچنان تعطیل هستند.
کد خبر: ۱۰۳۱۷
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۴

فکرشهر: کارشناس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: برخی نانوایی ها دراین شهرستان با استفاده از ماده بسیار خطرناک جوهر قند، سلامت مردم این شهر را به مخاطره انداخته اند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، سید عسکر حسینی افزود: در یک ماه اخیر تعداد هفت باب نانوایی دراین شهر به دلیل استفاده از جوهر قند تعطیل شدند که برخی از آنها براساس تعهدی که در زمینه تکرار نکردن این این اقدام خلاف دادند، مهروموم آنها فک شد اما مابقی همچنان تعطیل هستند.

\n\n

وی اضافه کرد: این نانوایان به منظورعمل آوری سریع، صرفه جویی در وقت سفیدکردن نان که مردم می پسندند بدون این که به سلامت جامعه اهمیت دهند، از این ماده استفاده می کردند.

\n\n

این کارشناس بهداشت گفت: دربرخی ازاین نانوایی ها، صاحبانشان اطلاع نداشته و شاطران خود سرانه اقدام به استفاده از جوهر قند کرده اند.

\n\n

حسینی افزود: جوهر قند یا سدیم دیتیونیت پودری سفید رنگ با ترکیب گوگردی و کاربرد صنعتی است که در صنایع رنگرزی برای ازبین بردن رنگ و بازیافت کاغذ باطله و در موارد معدودی برای زیست شناسی، زمین شناسی و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

\n\n

وی گفت: از لحظه استفاده و افزودن این ماده به نان، عوارض چشمی، گوارشی و پوستی در بدن نانوایی ها که آن را به نان می افزاید، آغاز می شود اما فاجعه اصلی وقتی ظاهر می شود که مردم نان آلوده به این ماده را مصرف می کنند.

\n\n

وی اظهارکرد: این ماده با ازبین بردن پرزهای داخل روده مانع جذب مواد غذایی مفید در بدن می شود و برخی پژوهش ها ثابت کرده که تنظیم انسولین را در بدن برهم زده و باعث دیابت زودرس و از همه مهمتر مانع از عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود.

\n\n

این کارشناس گفت: آنتی اکسیدان ها موادغذایی مفیدی هستند که فعالیت رادیکال های آزاد به عنوان عناصر سرطان زا در بدن خنثی می کنند و در نبودشان بدن دربرابر عوامل سرطان زا بی دفاع می شود که در ماده جوهر قند احتمال ابتلا به سرطان بویژه سرطان های دستگاه گوارش را بشدت بالا می برد.

\n\n

حسینی ادامه داد: تنها خوراکی که جوهر قند به آن اضافه می شود نان نبوده بلکه این ماده برای سفیدتر رنگ کردن کله قند و درست کردن آب نبات های سفید نیز کاربری دارد.

\n\n

وی گفت: بنابه اظهار یکی از کارشناسان تغذیه و مدیرعامل یکی از کارخانه های بزرگ تولید نان درکشور، نانوایی های متخلف استفاده از جوهر قند را با صرفه تر از بکاربردن خمیر مایه عادی نان می دانند و به جای آن استفاده می کنند.

\n\n

این کارشناس افزود: درحالی که برای عمل آوری و تخمیر کامل پیش از پخت نان باید حدود دو ساعت استراحت کرده و در محیطی مناسب بادرجه رطوبت و حرارت معین باقی بماند اما نانوایی هایی که نمی خواهند برای آماده کردن خمیر وقت صرف کنند با جوهر قند به سرعت خمیر را آماده پخت می کنند.

\n\n

وی اضافه کرد: نانوایی های متخلف پیش از استفاده از جوهر قند، جوش شیرین را برای زودتر رسیدن خمیر استفاده می کردند که برای معده ضرر داشت اما در آن زمان تشخیص متخللفان راحت و سخت نبود و با یک آزمایش ساده شیمی متخلفان شناسایی می شدند اما تشخیص استفاده از جوهر قند در آرد آسان نیست و به آزمایشی چند روزه نیاز است.

\n\n

به نوشته ی ایرنا، حسینی گفت: دراین شهرستان آزمایشگاه تشخیص استفاده از جوهر قند وجود ندارد و باید از شهرستان های همجوار کمک گرفت اما دراین زمینه پیگیری و رایزنی برای استقرار این آزمایشگاه انجام شده است.

\n\n

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که هرچه سبوس نان بیشتر باشد، رنگ آن تیره و موادمغذی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، آهن و ویتامین های ای و گروه ب در آن بیشتر وجود دارد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر