چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۸۰۵
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

فکرشهر: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهرا کرد: «تا آنجایی که ما اطلاع داریم، تیم مذاکره‌کننده ما بر خواسته‌های کشور مصر است و هیچگونه تعدیلی در مواضع خود نداده‌اند مگر اینکه در بعضی موارد بین طرفین توافقی صورت گرفته باشد که طبیعی است.»

به گزارش فکرشهر، شهریار حیدری در گفتگو با «انتخاب» درمورد اظهارات اولیانوف مبنی براینکه ایران پذیرفته است که مذاکرات را بر اساس پیش‌نویس دولت قبلی انجام دهد، تصریح کرد: «باید از آقای باقری سوال کنیم تا ببینیم این گفته چقدر صحیح است اما تا آنجایی که ما اطلاع داریم، تیم مذاکره‌کننده ما بر خواسته‌های کشور مصر است و هیچگونه تعدیلی در مواضع خود نداده‌اند مگر اینکه در بعضی موارد بین طرفین توافقی صورت گرفته باشد که طبیعی است ولی در این موضوع هیچگونه تغییری در رویکرد کشور ما پیرامون مذاکرات وجود ندارد.»

وی خاطرنشان کرد: «ما دو رویکرد داشتیم؛ لغو تمام تحریم‌های برجامی و بازگشت به برجام اما خارج از این چارچوب هیچگونه تغییری نداشته‌ایم و تیم مذاکره‌کننده هم از طرف دولت جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند و از سوی خود نمی‌تواند موضع نظام و کشور را در برجام تعدیل کند. این تیم بارها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کرد و حتما برای تحقق این دو رویکرد، تمام سعی و تلاش خود را می‌گذارند. کمااینکه این دو رویکرد هم کاملا منطقی و خواست جمهوری اسلامی و مردم است.»

حیدری درمورد قرارداد 20 ساله ایران و رسیه، عنوان کرد: «در گام دوم انقلاب بناست که ما استراتژی و برنامه‌های چند ساله داشته باشیم. بنابراین همانطور که با چین یک قرارداد چندساله بسته‌ایم، با روسیه هم اعلام کردیم که چنین برنامه‌ای داریم .ما استقبال می‌کنیم با کشورهای قدرتمندی مثل چین و روسیه یا دیگر کشورهای منطقه‌ای که اثر گذار هستند، توافقات چندساله داشته باشیم. همانطور که از پیش هم اعلام شد، قرارداد ما با روسیه هم در همین چارچوبی است که با چین داشته‌ایم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جزئیات و چارچوب این قرارداد، گفت: «هنوز به جزئیات نرسیده‌ایم ولی چارچوب مشخص است و آن بیشتر در مسائل اقتصادی، برنامه‌های زیرساختی و توان دو کشور در حوزه اقتصادی است.»

حیدری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درست است که روس‌ها قرار است جنگنده و S400 به ایران بفروشند، بیان کرد: «به هر شکل توافقات ما راهبردی و چند جانبه است. بنا‌ست در حد متعارف از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود اما بیشتر بحث‌های اقتصادی مطرح است.»

این نماینده مجلس همچنین درباره سکوت روسیه در مقابل حملاتی که به مواضع و اهداف نیروهای نزدیک به ایران، گفت: «ما با درخواست کشور سوریه وارد بحث‌های مشاوره‌ای شدیم تا به امنیت پایدار منطقه کمک کنیم. روسیه هم به همین شکل حضور پیدا کرده است. اما ایران با روسیه یک هم افزایی در سوریه برای مقابله با پدیده تروریسم دارد و از این جهت ممکن است که رژیم صهیونیستی چون دشمنی بیشتری با ما دارد و می‌داند که جمهوری اسلامی در امنیت منطقه‌ای اثر گذار است، نگرانی‌هایی دارد. در نتیجه بیشتر به اهداف نیروهای حزب الله و انقلابی و مقاومت حمله می‌کند. حضور، نظر، دیدگاه و جبهه ما مشخص است که آن دفاع از امنیت منطقه است. بنابراین از این جهت ما نگران این مسائل نیستیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر